با داستان سیاره آیکن ها آشنا هستی؟

سلام!

شاید تا حالا اسم سیاره آیکن ها یا همون Icon Planet به گوشتون نخورده باشه! یه سیاره جدید تو دنیای اینترنت که پر است از کلی آیکن و وکتور با کیفیت که هر طراح گرافیک و یا برنامه نویسی بی شک به اونها برای انجام سریعتر پروژه هاشون احتیاج دارند.

خود منم! که هم طراح گرافیست هستم و هم برنامه نویس وب و اندروید، هزاران بار یا شاید میلیون ها بار شده که از یکسری آیکن بصورت منظم توی طراحی اپلیکیشن هام استفاده کردم. همیشه دنبال این بودم که آیکن های استانداردی رو جمع آوری کنم که سرعت کارم رو افزایش بدن و وقت کمتری برای انجام یک کار تکراری (گشتن توی اینترنت برای پیدا کردن آیکن استاندارد) هدر بدم.


داستان از کجا شروع شد؟

شاید خیلی از شماها هم مثل من به این چالش توی کارهاتون برخورده باشید و بدونید دارم چی میگم! خیلی از ماها سعی میکنیم از سرویس های آماده ای که تو اینترنت هستن استفاده کنیم تا سرعت کارمون بیشتر بشه. مثل سرویس های معروفی که اکثرتون میشناسید:

  • Fontawsome
  • Flaticon
  • Iconmoon
  • Material Icons

و... .

خود من هم به مدت چند سال از این سرویس ها و سایت های دانلود وکتور استفاده میکردم. تا اینکه توی سال های اخیر بخاطر شرایط خاصی که همه ما ایرانی ها باهاش دست و پنجه نرم میکنیم، این سرویس ها یکی پس از دیگری شروع کردن به تحریم IP های ایرانی و یا به دلیل ویژه بودن برخی از سرویس ها و نیاز به پرداخت ارزی، باز هم دسترسی ما به این منابع کم و کمتر شد.


یک نمونه از عدم دسترسی ها به دلیل داشتن IP ایران
یک نمونه از عدم دسترسی ها به دلیل داشتن IP ایران


ولی یک نفر مثل من که از روز اولی که شروع کردم به برنامه نویسی و طراحی، به این منابع و وکتورها به شدت نیاز داشت، می تونست این حجم از تحریم ها رو تحمل کنه؟! جوابش برای من همیشه یک چیز بود:

نه! نه! نه!

از طرفی، توی تیم های برنامه نویسی که عضوشون بودم هم این چالش ها رو می دیدم. بعضی از بچه ها با راه حل های خاص و ساده ای مثل دانلود پکیج کامل Fontawsome از سایت های دانلود و بعضی ها هم با استفاده از نرم افزارهای دور زدن تحریم، سعی میکردن تا حد امکان از این سرویس های خارجی استفاده کنن و کارشون رو تا حدی راه بندازن. ولی من همیشه تو فکر این بودم که واقعا داشتن سرویس هایی تا این کاربردی بصورت بومی شده و به زبان فارسی که برای همه ایرانی ها و حتی غیر ایرانی ها در دسترس باشه انقدر سخته؟ البته شاید هم من زیادی این نیاز رو پیش خودم بزرگ جلوه میدادم!

به هر حال! بعد از حدود ۳ سال دست و پنجه زدن با این تحریم ها بالاخره تصمیم جدی خودم رو گرفتم تا یه سیاره پر از وکتور و آیکن در یک بستر کاملا ایرانی بسازم.


شروع طراحی و ساختن سیاره آیکن ها

توی این مدت به هر روش ممکن و ناممکن! تا جایی که از دانشم بر میومد تمام سرویس های دانلود فایل های وکتور خارجی! رو بررسی کردم. از بهترین ها و محبوب ترین هاشون گرفته تا ناشناخته ترین هاشون.

وقتی که شروع به طراحی این سرویس کردم یک جمله از یه دوست و همکار چینی همیشه توی سرم بود:

"نگران این نباش که یک کار خوب و حرفه ای رو از نفر قبلی کپی کنی، فقط همه تلاشت رو بکن تا به بهترین شکل ممکن اون کار رو انجام بدی و تا حد ممکن از مسیری که اونها رفتن استفاده کنی تا با سرعت هرچه بیشتر به یک رغیب واقعی برای اونها تبدیل بشی."

اینکه این جمله چقدر کامل و درست یا ناقص و اشتباه بود مهم نبود، مهم این بود که همه تمرکز من انجام دادن این کار به بهترین شکل ممکن بود و در نهایت هم به نسخه اولیه سیاره آیکن ها رسیدم که از نگاه خیلی از دوستان و کاربرهای این سیاره! شبیه به سرویس Flaticon میشد. حق هم داشتن اخه من بخاطر اینکه یک نفر بودم و زمان کافی هم برای طراحی اختصاصی همه صفحات این سایت نداشتم مجبور میشدم از بهترین ها ایده بگیرم. اما از دید خودم یک کپی صد در صد نبود. ترکیبی بود از چند سرویس مختلف و به همراه المان هایی که از خودم به رابط های کاربری این سرویس اضافه میکردم.

ساخت نسخه اولیه و بارگذاری اون روی سرور های ایرانی برای من بیشتر از ۶ ماه کامل آب خورد! شش ماهی که حین خدمت سربازی من هم بود و مجبور بودم تا نیمه های شب کار کنم تا قبل از سرد شدن و نیمه کاره موندن پروژه، اون رو به نسخه اولیش برسونم. البته این ۶ ماه پیوسته هم نبود چون حدود ۲ تا ۳ ماه به دلیل دوره آموزشی خدمت سربازی، مجبور شدم پروژه رو متوقف کنم.

شاید براتون خنده دار باشه ولی حتی توی برجک نگهبانی هم با یک تیکه کاغذ و خودکاری که داشتم، ایده هام رو برای این پروژه مینوشتم تا فراموش نکنم میخوام چه کار بزرگ و قشنگی رو انجام بدم.


بازخورد اولیه کاربرهای سیاره آیکن ها چه بود؟

صفحه اصلی سیاره آیکن ها
صفحه اصلی سیاره آیکن ها


با همه این چالش ها بالاخره نسخه اولیه بارگذاری شد و قسمت بعدی داستان این بود که بازخورد افراد در مواجهه با همچین سرویس جدیدی چه خواهد بود؟ سرویسی که هیچ نسخه بومی از اون توی ایران تا بحال اجرا نشده بود و در نوع خودش اولین به حساب میومد (و فکر میکنم هنوز هم تنها سرویس ایرانی در این زمینه هست).

یادم نمیره که بیشترین بازخورد از این پروژه این بود که:

اینهمه هزینه کردی و وقت گذاشتی بخاطر دانلود آیکن؟ اونم تو ایران؟ اینجا کسی برای این چیزا پول نمیده بابا برو یه استارت آپ حرفه ای تر اجرا کن پول در بیار!

بله درسته! به همین زیبایی همه انرژی و ذوق آدم رو زیر سوال میبرن! ولی نه. این تنها بازخورد نبود. تا اینکه کاربرهای اهل فن! طراح ها و گرافیست ها و برنامه نویس های واقعی شروع کردن به پیدا کردن آدرس این سیاره زیبا!

https://iconplanet.app

باورم نمیشد! توی تخفیف اشتراک های ویژه ای که هفته اول پروژه گذاشتم، فکرش هم نمیکردم کسی تو دو هفته اول اصلا سمت این پروژه بره اما بالای ۱۰ تا اشتراک خریداری شد و من در پوست خودم نمی گنجیدم. یه اتفاق که مدت ها بود به فکر اجراش بودم و هیچکس هم از اجرای اون خبر نداشت، بعد از کمتر از دو هفته شروع کرد به اجرایی شدن و کاربرها آشنا و غریبه بودن که یکی بعد از دیگری! عضو سایت سیاره آیکن ها میشدن.

بعد از گذشت حدود ۳ ماه، کم کم لیستی از انتقادها و پیشنهادها برام ارسال شد. این خودش نشونه این بود که طبق انتظاری داشتم کاربرها شروع کردن به استفاده از سرویس سیاره آیکن ها مشابه سرویس های خارجی. ولی خب طبیعی بود که همه امکانات اون سایت ها روی نسخه اولیه نباشه و نیاز داشتم که به مرور زمان امکانات بیشتری رو به این سیاره زیبا اضافه کنم. تک تک نیازها رو لیست کردم و با خودم قرار گذاشتم که بعد از رسیدن تعداد کاربرهای این استارت آپ به حد مشخصی مثلا ۱۰۰ نفر اول، ۱۰۰۰ نفر اول و غیره، از امکانات جدیدمون رو نمایی کنم.


آینده این سیاره رو چطور میبینی؟

تا این لحظه که دارم براتون این داستان رو مینویسم، این سیاره نتیجه ای جز افتخار و بازخوردهای مثبت برای من نداشت. قبل از هرچیز باید یک تشکر ویژه بکنم از دوست عزیزم که در جمع آوری تعداد بالایی از فایل ها و منابع با کیفیت وکتور به من کمک کردند و همینطور فرمانده گرانقدرم که فرصت این رو برای من فراهم کرد تا در حین خدمت سربازی هم توسعه این پروژه دوست داشتنی متوقف نشه و به نسخه اولیه و واقعی خودش برسه.

آینده این سیاره قطعا درخشان تر از امروز خواهد بود. برنامه های زیادی برای کابر پسندتر شدن، سرعت بالاتر و منابع بیشتر درحال بررسی و اجرا هستند. همینطور امکانات ویژه و خاصی در حال بررسی هستند که با اضافه کردن اونها به سیاره آیکن ها میشه گفت دیگه نه تنها کپی از نسخه های مشابه غیر بومی نیست بلکه نمونه خاص و منحصر بفرد در نوع خودش خواهد شد.

به دلیل شخصی بودن تمام هزینه های این استارت آپ دوست داشتنی سرعت رشد پایینی برای ادامه کار تصور میشه ولی قطعا با استقبال دوستان و ایرانی های عزیز، انگیزه و شرایط توسعه این استارت آپ بهتر خواهد شد. همچنین از ایده های خلاقانه که نیازهای کاربرهای این سیاره را براورده کند همیشه استقبال خواهیم کرد و دوست دارم شما هم نظر خودتون رو برای ما در بخش نظرات همین پست بنویسید.

ممنون که این نوشته رو تا انتها مطالعه کردین. منتظر مطالب بیشتر درمورد سیاره آیکن های باشید و با معرفی ما به دوستانتون به ما انگیزه بدین.