طراحی گرافیکی در لینوکس با Gimp و وکتور با Inkscape

آموزش نصب و قابلیت های Gimp و Inkscape برای کارهای گرافیکی در لینوکس
آموزش نصب و قابلیت های Gimp و Inkscape برای کارهای گرافیکی در لینوکس


هر موقع در مورد لینوکس صحبت میکنی سریعا طرفداران مک و ویندوز میپرن وسط حرفها و میگن :‌هه ! تو لینوکس که نمیشه محصولات ادوبی را نصب کرد پست برای یک گرافیک کار گزینه ی مناسبی نیست ولی من همیشه با لینوکس کار میکردم و با لینوکس راحتم یعنی کلا وقتی روی کامپیوترم ویندوز نصب میکنم انگار فناوری و کلا زندگی برای من متوقف میشه .

دلیلش هم اینه که من برنامه نویسم دوست ندارم سیستمم محدود باشه . من دوست دارم یک سیستم عامل کاملا آزاد و رایگان داشته باشم در ضمن وقتی لینوکس کار میکنی بخای نخای کلی مطلب تخصصی در زمینه ی کامپیوتر یاد میگیری چون یه جورایی مجبوری ... و این اصلا هم بد نیست بلکه خوبه داری میفهمی که بصورت مرتب داره چه اتفاقایی میوفته .

خب منی که زندگیم یه طرفش طراحی گرافیکی و اینجور داستاناست و یک طرفش برنامه نویسی منطقی و بک اند و صفر و یک هاست ... کلی زمان گذاشتم تا کارهای گرافیکی را در لینوکس کار کنم .

معمولا من توزیع اوبونتو استفاده میکنم حالا بعضی ها فدورا بعضی ها کالی و .... استفاده میکنن مهم نیست مهم این است که همگی لینوکس هستند .

من زمانی با Photoshop کار میکردم و واقعا بهش عادت کرده بودم بقول اون دوستان بالایی یکی از دلایل اصلی اینکه ویندوزم رو هنوزم نگه داشته بودم و دلم نمیومد از بیخ پاکش کنم همین Photoshop بود .

اما بعد یه مدتی گفتم بزار با Gimp کار کنم تو یوتیوب یه کلیپ دیدم که داشت یه تصویر را تو Gimp خفن روتوش میکرد و احساس کردم طرف داره جادو میکنه چون واقعا داشت در حد Photoshop با Gimp کار میکرد .

photoshop یا Gimp ?
photoshop یا Gimp ?


اومدم رو لینوکسم و با اولین دستور زیر شروع کردم :‌

sudo apt-get install gimp

البته نا گفته نماند بعد دیدم که نسخه ی نصب شده یکم ورژن پایین تری داره و سریعا رفتم ریپوزیتوری Gimp را برای دریافت اخرین نسخه اضافه کردم

اگه شما میخواهید تازه نصب کنید نیاز نیست کد بالا را در ترمینال لینوکس اجرا کنید . البته توزیع اوبونتو

شما ریپوزیتوری مختص Gimp را همون اول اضافه کنید به شکل زیر :

sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp
sudo apt-get update

بعد از زدن کدهای بالا یه ENTER هم بزنید تا ریپوزیتوری به سیستم لینوکس شما اضافه بشه

حالا وقت نصب اخرین نسخه ی Gimp هست کد زیر را بزنید با خیال راحت تا Gimp نصب بشه :‌

sudo apt-get install gimp

البته موقع نصب ممکنه سوال هایی بپرسه و در هر صورت y را بزنید و سپس Enter بزنید تا Gimp بصورت کامل نصب بشه .

برای باز کردن Gimp بعد از نصب شدن میتونید ترمینال را باز کنید و تایپ کنید Gimp و سپس enter بزنید . حالا Gimp برای شما اجرا شده و میتونید کارهایی که در Photoshop ویندوز یا مک انجام میدادید حالا در لینوکس با قابلیت های زیادی انجام بدید .

ولی مسئله ی انجام کارهای گرافیکی در لینوکس به همینجا ختم نمیشه . Gimp برای ساخت تصاویر وکتور با فرمت SVG خوب نیست همونطور که در ویندوز و مک Photoshop خوب نیست و معمولا اونجا ها دنبال Adobe Illustrator میگردند و بعد از نصب هم معمولا کرک میکنند . چون کسی از ایران نه میتونه و نه دلش میخاد لایسنس این نرم افزارها را تهیه بکنه . کرک کردن به هر دو طرف ضرر میزنه هم استفاده کننده هم سازنده و در هر صورت من شدیدا باهاش مخالفم مخصوصا وقتی که معادل رایگانش هست ...

خب بریم سراغ برنامه ی بعدیمون که باهاش کلی لوگو و تصویر SVG ساختم و میشه گفت خیلی باحال و عالیه

طبق معمول کاملا رایگانه و اسم این برنامه هست Inkscape .

  inkscape یا illustrator  ?
inkscape یا illustrator ?


این برنامه برای ویندوز ، مک و لینوکس بصورت رایگان وجود دارد و برای نصب روی توزیع لینوکسی مثل اوبونتو کافیه ریپوزیتوری این برنامه را ادد کنید تا اخرین ورژن برای شما نصب بشه .

برای دیدن سایت رسمی Inkscape اینجا کلیک کنید .

در اوبونتو شما میتونید با flatpak ، snap و ریپوزیتوری اختصاصی Inkscape این برنامه را نصب کنید که طبق معمول برای دریافت اخرین بروزرسانی ها بصورت سریع بهتره از PPA یا ریپوزیتوری خودش استفاده کنید .

برای افزودن ریپوزیتوری Inkscape ترمینال را باز کنید و دستورات زیر را وارد کنید :‌

sudo add-apt-repository ppa:inkscape.dev/stable
sudo apt update

خب حالا ریپوزیتوری مربوطه اضافه شده و کافیه فرمان نصب را به ترمینال لینوکس بدید . اینجوری :‌

sudo apt install inkscape

و بعد از نصب شدن کافیه تو ترمینالتون بنویسید :‌ inkscape و تمام .

حالا شما دو برنامه ی عالی دارید که با یکی میتونید کارهای Photoshop را انجام بدید با یکی دیگه کارهای Illustrator .چی از این بهتر ؟

آخرین لوگو وکتور با فرمت SVG که امروز با Inkscape طراحی کردم این تصویره (در codepen آپلود کردم ببینید ):‌

(
(

و سخن آخر اینکه اگر به دنبال آموزش ساخت لوگو بالا بصورت وکتور با فرمت SVG در محیط Inkscape در سیستم عامل لینوکس - اوبونتو هستید به این آموزش سر بزنید .

:) تمام .