پرواز را با پرواز نمی‌آموزند

آنکه می خواهد روزی پریدن آموزد، ابتدا باید ایستادن، راه رفتن، دویدن و بالا رفتن آموزد. پرواز را با پرواز آغاز نمی‌کنند.(نیچه)



بسیاری اوقات از من می‌پرسند چگونه محتوا تولید کنند؟ یا اصلا تولید محتوا چیست؟ در کل از کجا شروع کنند؟

نمی‌خواهم خیلی وارد مباحث علمی و تئوری معنا و مفهوم تولید محتوا چیست بشوم. فقط بدانید خودم به شخص تولید محتوا را تا جایی که امکان داشت و درک کردم. زمانی بود که خودم وارد کار شدم و در حین انجام کار و کسب تجربه یاد گرفتم و می‌گیرم و یاد خواهم گرفت.

پس برای اینکه از چیستی دنیای شیرین محتوا بیشتر آگاه شوید. بایستی خودتان به هر شکل که می‌توانید آستین‌هایتان را بالا بزنید و کاری انجام دهید. نمی‌توان از بیرون گود به موضوع نگاه کرد و بگوییم محتوا یعنی این. تا خودتان عملاً وارد کار نشوید. به طور حتم خم و چم راه را آنطور که باید و شاید درک نمی‌کنید. حال من هزاران قصه بیافم. هزار تکنیک را بگویم تا کاربردیش نکنید چیزی عوض نمی‌شود.

البته هزاران تکنیک خودمم نمی‌دونم کلی گفتم :)

با توجه به جمله نیچه خودم را خطاب قرار می‌دهم. من فرزانه کردلو نمی‌توانم با دیدن یک فرد موفق یا شنیدن حرف‌هایش در حوزه محتوا یک شبه علامه شوم. بایستی کاری کنم. سایت داشته باشم. حداقل در مسیر بمانم تا به تدریج روییدن بذری را که در ده سال پیش کاشتم را ببینم. بذرم شناخت دنیای محتوا و بزرگ شدن در این راه است. برای اینکه این بدز بتواند به سلامتی از آن تاریکی درون بستر خاکیش بیرون بزند. چاره‌ای ندارد جزء اینکه گرد و خاکی شود. بنابراین من و شما هم بایستی در مسیر تولید محتوا گردوخاکی شویم.

پس بایستی به موسسات و مراکزی که نیروی تازه کار استخدام می‎کنند درخواست بدهیم. بایستی سایت داشته باشیم و طرز انتشار مطلب در آن را فرا بگیرم. بایستی در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشیم. و کلی کار دیگر که من خودم در ابتدای آن قرار دارم و از این اقیانوس دارم یاد می‌گیرم.

در ضمن این راه هم بگویم. با یکی دو تا مطلب منتشر شده در سایت آن هم در سه و چهار ماه لطفاً انتظار معجزه نداشته باشید. با یکی دو تا نه شنیدن و رد شدن نوشته‌تان از سوی موسسات و شرکت‌های مختلف توقع نداشته باشید در مسیر بمانید و دوام بیاورید.

پس بایستی تلاش کنم و تلاش کنیم. بایستی خود را در فرصت‌های مختلف به چالش بکشانیم. بایستی نه بسیار بشنویم. بایستی این قدر از نوشته‌مان و محتواهایمان ایراد بگیرند تا خودمان هم در آینده‌ی نه چندان حرفی برای گفتن داشته باشیم. بایستی برخی موضوعات را خودمان تجربه و لمس کنیم و راهکاری برایش پیدا کنیم. از دور نمی‌توان بعضی مسائل را شرح داد. همه حتماً این ضرب المثل معروف را شنیدید که می‌گوید: «شنیدن کی بود مانند دیدن».

باز هم می‌گویم من خودم قبل اینکه وارد این حرفه شوم. خیلی اطلاعات نداشتم. فکر نمی‌کردم مطالبی که من در سایت‌ها می‌خوانم کسی یا کسانی آنها را می‌نویسند و از دنیای سایت حداقل به شکل ابتدایش شناختی نداشتم. و به مرور یاد گرفتم.

وقتی وارد دنیای نوشتن به منظور تولید محتوا شدم. تا مدتی فکر می‌کردم وقتی اسم تولید محتوا می‌آید فقط بایستی مقاله و نوشته بنویسی چون در این دنیا سیر و سفر می‌کردم و برای نیاز مخاطبم خدماتی در قالب مقاله و نوشته ارائه می‌دادم. البته اشتباه هم فکر نمی‌کردم بالاخره پایه و اساس همه محتوا‌ها متن است.

ولی به تدریج یاد گرفتم محتوا به غیر از نوشته موضوعاتی چون صوت، تصویر، ویدئو را هم شامل می‌شود.

بنابراین نیچه حق دارد بگوید نمی‌شود پرواز را با پرواز آموخت بایستی ابتدا بیایستی بعد راه بروی و بعد بدوی تا بتوانی پرواز کنی. حتی باز موفق نشدی چون در حین پرواز واقعی بسیار زمین خواهی خورد. مثل برادارن رایت دست‌‍و‌پایت خواهد شکست، منتها اگر ادامه دهیم می‌توانیم مانند یک عقاب همواره در اوج در حال شناسایی لحظات و موقعیت‌های ناب باشیم و روزگار خوبی را سپری کنیم.

برای خواندن سایر نوشته‌ها به سایت جهان فکرم سری بزنید.