چرا باید تایپ ده انگشتی یاد بگیریم ؟

بزارید اینطوری شروع کنم، فرض کنید که شما یه سلاح مثل AK-47 دارید، اما استفاده از اون رو طبق اصول و قواعد خاصی یاد نگرفتید.نمیدونید چه طوری تمییزش کنید. نمیدونید چطوری میتونید سریع تر پرش کنید و نمیدونید چطوری نشونه گیری کنید. فقط بلدید ازش استفاده کنید. خیلی هم سریع ازش استفاده میکنید و خوب هم باهاش شلیک میکنید.

خوب حالا من از شما سوال میکنم که اگه دشمن شما هم همین سلاح رو داشته باشه، برتری شما در میدان نبرد نسبت به اون چیه ؟ راهی هست که بتونین بهتر نشونه گیری کنید ؟ راهی هست که بتونید از امنیت سلاحتون اطمینان داشته باشید ؟ چیکار کنیم که موقع استفاده از اسلحه کمترین نیرو به بدن وارد بشه و بتونیم ساعت ها با همین اسلحه تو میدون نبرد دوام بیاریم. تازه فکر اینو کردین که اگه این اسلحه رو از دست بدین و یه اسلحه دیگه پیدا کنید چطوری ازش استفاده کنید ؟ شما قواعد رو بلد نیستید برای همین اگر اسلحتون عوض بشه مدت ها طول میکشه تا بتونین با اسلحه ی دیگه ای به خوبی الان آدم بکشید :)


کیبرد همون اسلحه شماست

اگه صبح تا شب پای سیستم هستید باید بتونید از کیبردتون به بهترین نحو استفاده کنید به طوری که بدنتون آسیب نبینه. بسیار سریع و چابک باشید. با کمترین انرژی بتونین دکمه ها رو فشار بدین بدون اینکه مجبور بشید قبل از لمس اون کلید خاص نگاهش کنید. شما باید بتونین تقریبا بدون حرکت دادن مچ های دستتون به کل کیبرد دسترسی داشته باشید.شما باید همیشه سرتون رو به مانیتور باشه و نه روی صفحه ی کیبورد. بزارید مغزتون به کمکتون بیاد و نه چشماتون. تازه اگه کیبرد جدید گرفتید باید بتونین مثل کیبرد قبلیتون سریع ازش استفاده کنید.

بزارید مغزتون به کمکتون بیاد

وقتی که تایپ ۱۰ انگشتی رو یاد بگیرید، هر انگشتی بر روی صفحه کلید یک یا چند وظیفه ی خاص داره و به مرور مغز شما عادت میکنه که هر انگشتی رو در چه مواقعی و در کجای صفحع کلید قرار بده و بعد از یه مدت با چشمان بسته هم میتونید کد بزنید. چون دیگه نیازی به نگاه کردن صفحه کلید ندارید. در واقع یاد گیری تایپ ده انگشتی مزایای زیادی داره :

۱ : سرعت تایپ کردن شما رو بسیار زیاد میکنه

۲: کمک میکنه تا بتونین به هر کیبردی سریع عادت کنید

۳: چون دستتون رو کمتر جابه جا میکنید دیرتر خسته میشید.

۴: چون به کیبرد نگاه نمیکنید، گردنتون همیشه روبروست و همین باعث میشه که بدن سالم تری داشته باشید.


تجربه ی من

اگه سالیان سال باشه که به همین صورت فعلی تایپ میکنید تغییر به تایپ ۱۰ انگشتی برای شما میتونه بسیار زمان بر باشه. پس اینو فراموش نکنید که اول از همه باید صبور باشید. حداقل ۱ ماه روزی ۱ ساعت زمان بزارید تا دستتون راه بیفته.

در مورد خود من این مشکل بزرگ وجود داشت که اوایل که تایپ ده انگشتی رو شروع کرده بودم،اصرار داشتم که ده انگشتی هم کد بزنم. ولی واقعا این کار نشدنی بود چون اولش خیلی خیلی کند بودم . پس تصمیم گرفتم موقع یاد گرفتن تایپ ده انگشتی، با ده انگشتم تایپ کنم و موقع کد زدن به همون روش قبلی کد بزنم.

بعد از یه مدت کم کم موقع کد زدن به ذهنم میرسید که الان این دکمه رو باید با این انگشتم بزنم و کم کم تایپ ده انگشتی رو به صورت کامل موقع کد زدن پیاده کردم

یه موضوع دیگه اینکه بهتون پیشنهاد میکنم به عنوان تایم های تفریح تون تمرین تایپ ۱۰ انگشتی کنید. یعنی فکرتون یه جای دیگه باشه اما در حال تایپ کردن باشید. این موضوع باعث میشه که تایپ کردن وارد ناخوداگاهتون بشه و برای درست تایپ کردن نیازی به فکر کردن نداشته باشید.

یه موضوع دیگه اینکه سعی کنید استمرار داشته باشید. هر موقع که بیکار شدید یا هر موقع که معطل دانلود چیزی بودید یه سشن تست تایپ ده انگشتی انجام بدید.


چه وب سایت هایی میتونن کمک کنن ؟

من اول از همه با وب سایت typingclub.com شروع کردم و تا لول های ادونس رفتم اما مشکلم این بود که تایپ کردن کلمات انگلیسی رو یاد گرفته بودم و نه تایپ کردن کاراکتر های انگلیسی رو. مثلا واژه ی clean رو سریع مینوشتم چون بارها نوشته بودمش. اما مثلا به تنهایی نمیتونستم کاراکتر n رو بنویسم. در واقع ذهنم به واژه ها عادت کرده بود. بعدتر از keybr.com استفاده کردم که با استفاده از یک الگوریتم کلمات بی معنی ساخته میشه و شما برای نوشتن اون کلمات باید جای تک تک کارکتر ها رو دقیق یاد بگیرید. به بیان دیگه بهتون پیشنهاد میدم شما هم اول از typingclub.com شروع کنید و بعد از یه مدت که راه افتادید از keybr.com استفاده کنید.


فارسی چی میشه ؟

در مورد فارسی میتونم بهتون بگم که به طرز عجیبی بعد از یادگیری تایپ ده انگشتی به زبان انگلیسی، خیلی سریع تونستم فارسی رو هم یاد بگیرم بدون اینکه تمرین کنم. فک میکنم برای شما هم همینطور باشه. چون ناخوداگاه شما جای تک تک کاراکتر ها رو به ذهن سپرده و نیازی به یادگیری مجدد ندارید. یه مقدار خیلی کم تمرین کمک میکنه تا توی فارسی هم خیلی خوب راه بیفتید.


امیدوارم این موضوعی که مطرح کردم بهتون کمک کنه.