انتخاب بازار هدف براساس استراتژی PVP

شاید شما صاحب یک کسب وکار باشید یا تازه می خواهید بدانید که کسب وکار خود را راه بیندازید.درهرصورت لازم دارید که بازار هدف خودرا پیداکنید.البته اگر هنوز اول راه هستید،خیلی راحت تر می توانید این کار را انجام دهید،چراکه تغییر مسیر در میانه راه،کاری بس دشوار است.

شاید شما هم همچون خیلی از کسب وکارهای دیگر بدنیال جذب حداکثری مشتریانتان باشید.که البته قابل درک هم هست.اما این کار اصلا صحیح نیست!

دراین متن می خواهم خیلی ساده و رک و رو راست،درباره بازارشناسی و اهمیت مشتریان مخصوص خودتان صحبت کنیم.

در اینجا می خواهم از شاخص PVP استفاده کنم.



مولفه (P (Personal fulfillment - رضایت شخصی:

چقدر از معامله با مشتریانتان لذت می برید؟گاهی اوقات،مافقط برای پول با مشتریان اعصاب خردکن کار می کنیم.اینجا به اینکه چقدر از کار کردن با این بخش بازارلذت می برید،امتباز می دهید.

پس باید حواستان به ارتباط های خود با مشتریانتان باشد.




مولفه (V (Value the marketplace - ارزش برای بازار:

حق نشر این عکس برای سایت مشتری مدار،محفوظ است.
حق نشر این عکس برای سایت مشتری مدار،محفوظ است.

این بخش از بازار چقدر برای کارتان ارزش قائل هستند؟چقدر شما را دوست دارند؟چقدر سعی می کنند به شما وافادار باشند؟نام و اطلاعات شمارا دارند؟

آیا آنها حاضرند برای این ارتباط خودشان با شما پول بیشتری نسبت به رقبا،به شما پرداخت کنند؟



مولفه (P (Profitability - سودآوری:

کاری که برای مشتریانتان انجام می دهید،چقدربرایتان سودآوری دارد؟

به قول معروف: اینجی سودِش کووجیس

گاهی اوقات،حتی وقتی مبالغ زیادی بابت کارتان دریافت می کنید،سراغ حساب و کتاب که بروید،درعمل می بینید کسب وکارتان سودآور نیست یا حتی زیان ده است.بخاطر داشته باشید گردش مالی مهم نیست،بلکه مهم باقی مانده یا سود است.



بی مثال،حال نمیده...!

فرض کنید شما عکاس هستید،و در بخش های زیر هم فعالیت دارید هم اکنون:

  • عکاسی عروسی
  • عکاسی شرکتی
  • عکاسی خبری
  • عکاسی پرتره خانوادگی


اگر من این شغل را داشته باشم،شاخص من به ترتیب ذیل هست:

عکاسی عروسی

رضایت شخصی: 3

ارزش برای بازار: 8

سودآوری: 9

جمع امتیازات: 20


عکاسی شرکتی

رضایت شخصی: 7

ارزش برای بازار: 8

سودآوری: 6

جمع امتیازات: 21


عکاسی خبری

رضایت شخصی: 4

ارزش برای بازار: 4

سودآوری: 2

جمع امتیازات: 10


عکاسی پرتره خانوادگی

رضایت شخصی: 7

ارزش برای بازار: 9

سودآوری: 7

جمع امتیازات: 23


پس برای من در این شغل،عکاسی پرتره خانوادگی از بخش مهم تری برخوردار است.باید سعی کنم تا می توانم در این بخش تخصص یابم و حتی می توانم دکوراسیون و امکانات لابراتوار خودم را به شیوه مورد پسند خانواده ها،تزئین کنم.


درآخر،تنها برایتان آرزوی بهترین هارا دارم.

و میخواهم که برایم کامنت بگذارید و بگویید چه مقدار از این متن استفاده کردید یا واقعا کاربردی بود یا خیر؟


موفق و سربلند باشید.???