بهترین رمان هایی که دست دومشون موجودن!
در این مقاله میخوام بهتون پرفروش ترین رمانای دست دوم رو معرفی کنم که حتما باید قبل از مرگتون بخونید...
اولین رمانی که میخوام بهتون معرفی کنم، رمان دو شهر است.
در رمان دوشهر داستان دختری به نام لوسی روایت می شود، لوسی در جریان انقلاب فرانسه به دنبال پدرش می گردد، لوسی پدرش را در زیر شیروانی پیدا می کند و باهم به انگلستان سفر می کنند. لوسی با یک فردی به نام چارلز دارنی که یک زندانی سیاسی بود و البته نجیب زاده فرانسوی هست آشنا میشود. «لوسی» به کمک وکیل مدافع متبحر چارلز به نام «سیدنی کارتن» برای آزادی او تلاش میکنند. در مسیر آزادی «چارلز» و بازگشت او به فرانسه، قصه داستان دو شهر ادامه پیدا میکند.
دومین رمان، رمان 1984 است.
رمان ۱۹۸۴ ، یکی از مشهور ترین و شاخص ترین کتب حوزه ی ادبیات داستانی است که خواندنش به هر انسان جویای حقیقتی توصیه می شود. این کتاب که به قلم استاد یگانه ی نویسندگی در حوزه ی ادبیات داستانی یعنی جورج اورول به رشته ی تحریر در آمده است ، فرصتی است برای بازنگری در تمامی ارکان زندگی انسان مدرن که می توان آن را ” آینه ی تمام نمای سیاست های جهان امروز ” نیز نامید.
سومین رمان بادبادک باز:
بادبادکباز، کتابی برای شنیده شدن است. جنگ و وحشت طالبان، افغانستان را بهجایی مناسب برای فانتزیهای یک نویسنده تبدیل کرده است و به نویسنده این فرصت را داده تا صدایش در غرب شنیده شود. اولین رمان نویسندهی ساکن کالیفرنیا، خالد حسینی، این گفتهها را تائید میکند. هستهی داستان بادبادکباز قوی است. امیر، بچهی بیمادری است که پدرش بینهایت عاشق اوست و با دوستش حسن بزرگشده است. کسی که اهل اقلیت هزاره است و مورد سوءاستفاده قرار میگیرد. بااینحال امیر به دوست خود خیانت میکند و او را با زورگویانی که اذیتش میکردند، تنها میگذارد.
چهارمین رمان 4 اثر از فلورانس اسکاول شین:
کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین همان طور که از نامش پیداست دارای ۴ بخش است که شامل :
بازی زندگی و راه این بازی
کلام تو عصای معجزه گر توست
در مخفی توفیق
و نفوذ کلام می باشد.
پیشنهاد می کنم حتما نقد کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین را مطالعه نمایید تا قدرت تاثیر گذاری این کتاب را درک کنید.
پنجمین رمان، رمان جز از کل:
قصهاش درباره پدر و پسری است به نامهای مارتین و چسبر. پدر و پسری که در عین متفاوت بودن شخصیتشان به یکدیگر شبیهاند و این اتفاق یکی از نقاط قوت داستان محسوب میشود. چسبر راوی اول این داستان است و مدام از ترسهایش حرف میزند، ترس از شبیه شدن به زندگی پدرش مارتین و عمویش تری. عمویی که در طول داستان با توجه به خوش گذرانیها و کارهای خلافش در مسیر داستان تبدیل میشود به فردی شبیه به رابین هود و پدر جپسر، مارتین، که دغدغه حل معضلات و مشکلات عالم هستی را دارد. گاهی داستان را از زبان مارتین میخوانیم اما راوی اصلی داستان کسی نیست جز جسپر.
ششمین رمان، رمان سال بلوا:
سبک کتاب سال بلوا اول شخص در ذهن زنی به نام نوشآفرین است. یعنی نویسنده در ابتدای کتاب به میدان نمی رود و خواننده را مستقیماً با داستان اصلی آشنا می کند. سپس با زمان، ذهنیت ها و شخصیت های کتاب سال این اتفاق می افتد و از آنجایی شروع می شود که خودمان را مستقیماً به درون داستان می اندازیم و کل ماجرا برایمان روشن می شود. کتاب سال شورش خاطراتی است که در ذهن تازه واردان مشاهده می شود.
منبع: نقد کتاب سال بلوا
هفتمین رمان، رمان سمفونی مردگان:
مفونی مردگان برای اولین بار در سال 1368 به چاپ رسید و از آن تاریخ تا به حال، اگر از تمام تجدید چاپهای متعدد، حمایت منتقدان، برگزیدگی در جشنوارهها و جوایز جهانی و… توسط کتاب بگذریم، چه چیزی باعث توجه بیاندازهی ما به کتاب است؟ درواقع همهی نکاتی که در بالا ذکر کردیم، به نوعی برای یک مخاطب خاص کتاب، معلول محسوب میشوند و نه علت! و حتی اگر هم علت باشند، عللالعللی وجود دارد که این عظمت را پدید آورده است! داستان سمفونی مردگان، همانطور که در مطالب ذکرشدهی بخش اول به تفصیل بیشتر گفتهایم، ماجرای زندگی یک خانوادهی سنتی اردبیلی در عصر رضاشاهی را روایت میکند که این زندگی با تعدد شخصیتی و تنافرِ روحیات، عقاید و باورهای شخصیتها، تبدیل به صحنهی جنگ فلسفی (دیالکتیک) همیشگی اعضای خانواده میشود. درواقع هرکدام از شخصیتهای این داستان، به گونهای خاص فکر میکنند که مرزبندی دقیق را برای ما مشکل میکند اما به طرز ساده اگر بخواهیم بگوییم، سمفونی مردگان جدالی بین سنت و مدرنیته در آغاز راه مدرنیته در ایران است؛ پس هرکدام از شخصیتها به نوعی به سنت نزدیکتر است و یا مدرنیته! پس نمیتوانیم شخصیتی را غیر مهم فرض کنیم اما طبعا افرادی مانند آیدین، سورمه و اورهان، بخش اعظم کمی و کیفی پیرنگ را جلو میبرند. این داستان با تنوع شخصیتی خود در مفاهیم هم بسیار متنوع عمل میکند و به طور همزمان از چند مضمون، چند فرم، چند بنمایه و… استفاده میکند؛ برای مثال هم میتوانیم از آن برداشتهایی درام داشته باشیم؛ هم برداشتهایی سیاسی و اجتماعی و هم برداشتی عاشقانه که لایهی رویی و جذاب سمفونی مردگان است. جدای از این موضوع، هرکدام از شخصیتهای محوری، یک بار تریبون به دست میگیرند و ماجرا از زوایای مختلفی برای مخاطب روایت میشود تا هیچ نقطهی فلسفی و روانیای در اثر نادیده گرفته نشود.
هشتمین رمان، رمان ملت عشق:
ملت عشق از دو داستان تشکیل شده است که به موازات هم روایت می شوند. تاریخ مدرن درباره زنی به نام آلا است که انتشاراتی را تأسیس کرد و اخیراً کتابی به نام کفر شیرین نوشته است. در جریان تعاملات، نویسنده ای به نام عزیز زهرا برای خواندن کتابش به او معرفی شد. این کتاب که به خدا داده شده توسط ملت عشق به فارسی ترجمه شده است. از طریق این کتاب با تصوف آشنا شد و زندگی اش تغییر کرد. ملت عشق نسخه دوم این رمان است که داستان دراویش ایرانی و صوفی به نام شمس تبریزی و رابطه او با مولانا، بزرگترین شاعر راه صوفیه را روایت می کند.
نهمین رمان، رمان دال:
حسین وحدانی متولد سال 1358 روزنامه نگاری است که یادداشت های خود را در شبکه های مجازی منتشر می کرد و پس از مدتی طولانی کلنجار رفتن با خودش تصمیم به انتشار این مطالب گرفت. هدف نویسنده از چاپ این کتاب این بوده تا خواننده را با باید ها و نباید های زندگی آشنا کند. مضمون مطالب کتاب عشق و زندگی است و به ما می گوید که عشق کلید تمام قفل هاست، در دنیای امروزی که در تیتر تمام خبرها کلمه جنگ به چشم می خورد تنها عشق است که ناجی انسان می شود. عشق، غم، وابستگی و عادت، احساساتی که همواره در رابطه هایمان با افراد مختلف و هر کدام با ماهیتی متفاوت تجربه کرده ایم اما هر بار وقتی مورد پرسش قرار گرفته ایم از پاسخ صریح و مشخص عاجز مانده ایم، چرا که نمی دانیم، انها چه فرقی با هم دارند. بار ها پیش آمده است که نتوانسته ایم تفاوت میان وابستگی و عادت را ، وابستگی و عشق را از هم تشخیص دهیم و همین عامل ما را گیج و سردرگم کرده است و نتوانسته ایم احساسات واقعی مان را بیان کنیم. در این کتاب شما یکبار برای همیشه پاسخ این پرسش ها را خواهید یافت.
دهمین رمان تکه هایی از یک کل منسجم:
این کتاب یک رمان تخیلی نیست، بلکه در واقع قطعاتی از یک کل است که حاوی توصیههای غرورآمیز مفید و روشنی است تا زندگی ما را راحتتر کند.
همانطور که خود نویسنده در ابتدای کتاب اشاره کرده است، شما نمی توانید فصل ها یا گزیده هایی را پشت سر هم بخوانید و سبک خواندن من این کتاب مانند استحمام است.
که صادقانه بگویم، همیشه همینطور بوده است.
هر زمان که قطعه دیگری میخواستم یا در موقعیتی قرار میگرفتم که دستورالعملهایی را میدانستم (یا شاید میخواستم) یا جایی از این کتاب را ورق زدم، میتوانم آن را پیدا کنم.
برای خواندن ادامه نقد کتاب تکه هایی از یک کل منسجم کلیک کنید.
نظراتونو کامنت کنید برام بچه ها
پیشنهاد میکنم تکه هایی از کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست را بخوانید.
«پایان»
مطلبی دیگر از این انتشارات
یادداشتی بر رمان دیار خوابگردی
مطلبی دیگر از این انتشارات
چرا فیلسوفان بدکردار گزینه خوبی برای شناخت فلسفه نیست؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
کتاب هایی برای خودشناسی