آلبوم گذار بهرام؛ اسطوره‌ای که شدیداً نقد نیاز است!

برای بهرام بعنوان یه عضو تاثیرگذار از جامعه هیپ هاپ فارسی هیچ چیزی بالاتر از هدفش براش مهم نیست. این موضوع رو میشه در عملکردش در یک دهه اخیر متوجه شد.

انتشار البوم سکوت در سال ۲۰۱۱ بلاشک نقطه قوتی بود بر شرح و حال فعالیت های بهرام در آن روزها. نزدیکی بهرام با واقعیات وطن و لمس موضوعات جامعه از نزدیک باعث شد تا این آلبوم جاودانه شود.


۴ سال سکوت و سپس در سال ۲۰۱۵ البومی با نام اشتباه خوب منتشر شد. با نگاهی به کاور این آلبوم معلوم بود که بهرام قصد دارد فضایی مرموز را برای مخاطبش تعبیه کند.

طرح جلد آلبوم اشتباه خوب
طرح جلد آلبوم اشتباه خوب

از اتصال ترک‌ها به هم تا جملات گاهاً نامفهوم که بعدها با صد تحلیل متوجه شدیم بهرام قصدش از گفتن ان حرفها چه بود!!

بهرام علاقه داشت تا در البوم اشتباه خوب نوآوری داشته باشد و تازه باشد اما خسته‌کننده بود و تکراری! تکراری و تکراری!

استفاده از تکنیک قدیمی subliminal messages همانی بود که بهرام نباید از آن استفاده میکرد.

تفسیر عجیب از موزیک عمق در آلبوم گذار
تفسیر عجیب از موزیک عمق در آلبوم گذار


اگر با ارفاق بگوییم که آلبوم اشتباه خوب از نگاه بهرام حرف تازه ای برای گفتن داشت، این راهم باید بنویسیم که استفاده از این تکنیک در فضای فرهنگی ایران بیشتر بمانند یک شوخی بود. اتفاقی که احتمالا بخاطر دور بودن بهرام از فضای وطن نشات میگیرد.


طرح جلد آلبوم گزار
طرح جلد آلبوم گزار

آلبوم گذار هم در اول فروردین منتشر شد. نیازی به تحلیل عمیق نیست.

گذار بازهم نشان داد که بهرام به جای اشتباه خوب بیشتر دچار یک تکرار خوب شده!

بدون تعارف باید بگوییم که بهرام هنوز از آلبوم سکوتش ارتزاق میکند. آلبومی که اگر نبود ، بهرام هم نمی‌توانست با چنین ترانه‌هایی در این دوران عرض اندام کند.

حرف های کلیشه ای از مسائلی که کیلومترها با آن فاصله دارد تا تم پرتکرار(اما مهم) نقد سنت‌ها همچنان موضوعات تکراری است که بهرام ترجیح میدهد درگیرش باشد.

ختم کلام اینکه بهرام باید یک بازنگری تازه ای در نوع فعالیتش انجام دهد؛ اینکه در اولین ترک به صورت رگباری مانند سایر رپرها به 'یه روز خوب میاد' هیچکس تیکه بی‌اندازی یا در ترک عمق، نجوا تحویل ملت بدهی خبر از ناکارآمد بودن نگاه بهرام در رپ کردن میدهد!