الحاق به زمان باطنی یا حرکت جوهری

بررسی زمان باطنی و یا حرکت جوهری در اثر استاد علی اکبر خانجانی
بررسی زمان باطنی و یا حرکت جوهری در اثر استاد علی اکبر خانجانی



.....۷۹-استمرار و تداوم بی پایان!

این معنای کلی و مطلق زمان است که البته جز در مکان معنائی ندارد:

تداوم امری در مکان!

ولی آیا می توان زمان یا دهر را بدون ظرف مکان و جابجائی ،درک یا احساس کرد؟

آری! همان چیزی که ما آن را زمان باطنی و یا حرکت جوهری می نامیم که البته این حرکت جوهری ربط چندانی با حرکت جوهر ملاصدرا ندارد.

فقط کافیست که بخصوص در سکوت نیمه شب چشم بر هم نهاده و روی به کانون دل کنیم بی هیچ فکر و ذکری!

جریانی را به وضوح احساس می کنیم و بلکه حضوری ازلی-ابدی را به صورت حرکت و جریانی لامتناهی!

این دهر الهی است که می توان با الحاق به آن با جهان یگانه شد و عین دهر و زمان گشت همانطور که رسول اکرم خود را با دهر مماس و همسو می خواند و در روایتی عین آن می داند.

منبع:کتاب راز دَهر(حکمت امام)،صفحه۱۲،اثر استاد علی اکبر خانجانی

برای فهم کامل این مطلب کل کتاب را مطالعه فرمایید:

www.khanjany.org