نام باد نوشته پاتریک راتفوس (سرگذشت شاهکش: ;کتاب 1)

توجه خطر افشاسازی «اسپویل»


نام باد نوشته پاتریک راتفوس (سرگذشت شاهکش: ;کتاب 1)

وقتی دوستانم کتابی به من می دهند تا بخوانم، همیشه جانب احتیاط را به خرج میدهم و با خودم می گویم که ایا کتاب ها خوب هستند یا نه. شاید این خودخواهی بزرگی باشد (یا شاید یک گناه کبیره)، اما من فقط فکر می کنم که - مگر اینکه از چند نویسنده خاص باشند - من داور بهتری برای کتاب ها هستم. خوشبختانه، دو بار این نظریه کنار گذاشته شده است.کتاب «The Name of the Wind» نام دارد و توسط یک نویسنده نسبتا جدیدی، «Patrick Rothfuss» نوشته شده بود. این نیز کمی مرا نگران می کرد، زیرا من روز به روز نسبت به نویسندگان جدید محتاط تر می شدم. اما ترس های من بی اساس بودند. حتی می توانند کمی توهین آمیز به «Rothfuss» باشد که در اولین حضور ادبی انبوه خود ثابت کرد که چیزی جز یک نابغه نیست.«The Name of the Wind، Day One of the Kingkiller Chronicles»، به سرعت در لیست بهترین مجموعه های فانتزی قرار گرفت. این کتاب که اساساً زندگینامه یک موسیقیدان، خردمند و ماجراجوی سابق مشهور به نام کوئوت «Kvothe» را روایت می کند، در روش روایت خود انقلابی است - حداقل به نظر من. به طور عمده خودزندگی نامه ای است، شروع و پایان می دهد و گاهی اوقات به روایت داستان مصاحبه کننده ای که اطلاعات خودزندگینامه از آنجا بیرون می آید، برمی گردد.داستان به همان شکلی که می خواهید به دور زندگی «Kvothe» می چرخد، سفر او را از کودکی تا نوجوانی و کمی به سمت بلوغ کندوکاو می کند. دنیایی که این داستان در آن جریان دارد، به زیبایی و با بیانی زیبا خلق شده است. این شامل همه چیز می شود، از یک سبک آکادمیک جادویی بیشتر از آنچه معمولاً استفاده می شود تا داستان سرایی و موسیقی بخش بزرگی از داستان را تشکیل می دهند.

کوئوت نه تنها داستان زندگی خود را در یک داستان به وقایع نگار (کتاب اول روز اول داستان سرایی) مربوط می کند «داستان درون داستان» ، بلکه زندگی اولیه خود را به عنوان یک «Eduma Ruh» گذراند. گروهی از مردم در سفر و اجرا که در سبک زندگی خود کولی مانند هستند، اما تمرکز بیشتری بر استعدادهای ادبی و موسیقی خود دارند.

در «The Name of the Wind»، چند عنصر کلیشه ای وجود دارد، اما هیچ کدام تا حدی مورد استثمار قرار نمی گیرند که شما را به یاد داستان های دیگر بیندازد. کوئوت پس از اینکه مطالعه پدرش در مورد چاندریان «Chandrian» ناخواسته توجه آنها را به خانواده اش جلب می کند، یتیم می شود. از آنجا کوئوت باید به عنوان یک گدا به راه خود ادامه دهد، قبل از اینکه بتواند به طور معجزه آسایی وارد دانشگاه «arcanist» شود که سال ها پیش با خانواده پدرش به انجا سفر کرده بود.

زندگی کوئوت به بخش‌های زیادی تقسیم شده است و بدون شک با خواندن کتاب‌های بعدی شاهد ادامه آن خواهیم بود. بخش دوم زندگی کوئوت زندگی او در دانشگاه و ورود مجدد او به موسیقی را به تصویر می کشد. عشق او به دنای «Denna» زیبا داستانی دلخراش و در عین حال طنزگونه است، در حالی که کارهای او در دانشگاه باعث خواندن جذاب و دلسوزانه می شود.

اما در طول رمان به ما نکاتی در مورد بخش‌های بزرگ‌تر زندگی کوئوت اشاره می کند. این سری The Kingkiller Chronicles نام دارد، اما ما نمی دانیم که کوئوت کدام پادشاه را کشته یا چرا کشته. استعدادهای او آشکارا در سرتاسر سرزمین ها شناخته شده هستند، اما او فقط اینده خود را در شهر «Tarbean» می دید. و همینطور او باید انتقامش را از چاندریان «Chandrian» می گرفت، با توجه به تلاش های پرشور او برای کسب مجدد ورود به کتابخانه دانشگاه پس از اینکه او برای همیشه از ورود به آن ممنوع شد.

پاتریک راتفوس به نظر من یکی از بهترین داستان نویسان در حال حاضر است. خیلی زود است که بتوان به او نمره کامل داد یا او را در زمره اشراف فانتزی قرار داد، اما جایگاه او در آنجا تقریباً محکم است. به ندرت متوجه می شوید که از داستان خارج شده اید، و هیچ فقدان جدی در مهارت نوشتاری را نمی توان حدس زد، چه رسد به اینکه پیدایش کنید.

اگر تا به حال این داستان را نخوانده‌اید، مطمئن باشید که به موقع کتاب «نام باد» اثر پاتریک راتفوس را برای خواندن کتاب «ترس مرد فرزانه» در بهمن ماه 1402 انتخاب کرده‌اید.

من شاهزاده های را از دست شاهان خوابیده دزدیده ام. من شهر تربون را اتش زده ام. من شبی را با فلوریان گذرانده ام و هم عقل و جانم را حفظ کرده ام. من از دانشگاه در سنی که همه تازه وارد ان می شوند اخراج شده ام. من شب هایی را زیر نور ماه پیموده ام که خیلی ها در روشنایی روز جرات ورود به ان را ندارند. من با خدایان صحبت کرده. زنان را دوست داشته و ترانه هایی را نوشته ام که خنیاگران را می گریاند. شاید درموردم شنیده باشید.

- سرگذشت شاه کش
- پاتریک راتفوس




گزارشی از رهام سلطانی

امیدوارم که این اطلاعات برایتان مفید بوده باشد.

اگر نظر، ایده و پیشنهادی دارید برایمان ارسال کنید.

لطفا این پست را برای دوستانتان که علاقمند به این موضوع هستند بفرستید.

همراه ما باشید گروه هنری خیال و خط.