9 نوع سیستم جادوئی: از قدرت های عنصری تا جادوگری پیشرفته

دنیای فانتزی شما نیازمند جادو است، اما از کجا باید شروع کرد؟

اگر به نوشتن داستان‌های فانتزی (یا با شدت کمتری، علمی تخیلی) علاقه دارید، احتمالاً به ساختن یک سیستم جادویی فکر کرده‌اید.

در واقع، جادو یکی از معدود عناصر مشترک در تقریباً همه آثار این ژانر است. این عنصر آنچنان فراگیر است که بسیاری از نویسندگان (از جمله خودم) سفر خود را به دنیای فانتزی با طراحی یک سیستم جادوئی آغاز می‌کنند.

اما شاید از خود بپرسید، "از کجا شروع کنم؟"

نگران نباشید، من اینجا هستم تا شما را راهنمایی کنم! در ادامه چند نکته برای شروع ساختن سیستم جادویی مناسب داستان شما را ارائه می‌دهم:

9 نوع سیستم جادوئی: از قدرت های عنصری تا جادوگری پیشرفته
9 نوع سیستم جادوئی: از قدرت های عنصری تا جادوگری پیشرفته


شاخه های متعدد جادو

مانند اکثر فرآیندهای نوشتن، واقعاً مکان درستی برای شروع طراحی یک سیستم جادویی وجود ندارد. با این حال، یک مکان رایج و کارآمد برای شروع، انتخاب نوع سیستم(های) جادویی است که می خواهید از آنها استفاده کنید، مانند:

  • جادوی مبتنی بر طبیعت: آب، زمین، آتش، هوا و همه چیز بین آنها.
  • جادوی پیشگویی: فراتر از دید ببینید و در زمان و مکان پرسه بزنید.
  • جادوی احضار: اشیاء یا موجودات را از فواصل دور جابجا کنید (هر چیزی را در هر جایی بامف کنید!).
  • جادوی ذهنی: دنیای ذهن را کنترل کنید (و معنای جدیدی به انتخاب مغز کسی بدهید).
  • جادوی مرگ و زندگی: شیرجه‌زدن به عمق حیات و نیستی، بازی با انرژی‌های مرموز زندگی، مرگ و فرا-مرگ، قدرتی باورنکردنی و متنوع.جادوی منحصر به فرد حیوانات یا موجودات: برخی از موجودات این کار را بهتر انجام می دهند.
  • جادوی اختصاصی حیوانات یا موجودات: برخی از موجودات فقط این کار را بهتر انجام می دهند.
  • سیستم های جادوگری پیشرفته (Magitech): خطوط مبهم جادوگری و علم، جادو را به سبک نسل بعدی و پیشرفته تبدیل می کند.
  • جادوی انعطاف‌پذیر: لازم نیست جادوی "واقعی" باشد تا تأثیر واقعی داشته باشد. جادویی که از باور، احساس و تخیل سرچشمه می‌گیرد.
  • سیستم های جادویی غیر معمول و ناشناخته: قهرمانان گمنام دنیای جادو، سیستم‌هایی خاص و خلاقانه که کمتر شناخته شده‌اند.

هنگامی که نوع سیستم جادویی مورد نظر خود را انتخاب کردید، وقت آن است که شروع به ایجاد جزئیات آن کنید. به سوالاتی مانند این فکر کنید:

  • چه کسی می تواند از این نوع جادو استفاده کند؟
  • چه محدودیت هایی برای استفاده از آن وجود دارد؟
  • چه تاثیراتی بر جامعه و فرهنگ دارد؟

با پاسخ دادن به این سوالات، می توانید یک سیستم جادویی منحصر به فرد و قانع کننده برای داستان خود ایجاد کنید.


الگو با معیار یک سیستم جادویی سخت متفاوت است - این امر که نشان می دهد قوانین و محدودیت های آن تا چه حد کاملاً تعریف شده است - و اینکه آیا جهان جادویی فانتزی والا است یا خفیف- که شیوع و فراوانی جادو را در محیط ان مشخص می کند.

ما این لیست از نواع سیستم جادویی را که در داستان های فانتزی و علمی تخیلی یافت می شوند را گردآوری کرده ایم. با این حال، این فهرست جامعی نیست، زیرا انواع مختلفی از جادو در داستان های تخیلی وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که اینها تعاریف ادبی هستند نه علمی. دسته بندی های گنجانده شده و سیستم های جادویی که در آنها چیده شده اند، با ادامه تکامل چشم انداز داستان های تخیلی در معرض تغییر هستند.



1. جادوی مبتنی بر طبیعت

نوع اول سیستم جادویی نیز رایج ترین است. اگرچه اغلب در اکوسیستم های خود تجزیه می شوند، اما سیستم های جادویی مبتنی بر طبیعت آن هایی هستند که نیروها و عناصر طبیعت را دستکاری می کنند. جادوهای زیر زیر شاخه های جادوی مبتنی بر طبیعت قرار می گیرند:

  • جادوی عنصری با بنیادی‌ترین و کلاسیک‌ترین عناصر طبیعت، همانند هوا، زمین، آتش، آب و گاهی اوقات چوب، سروکار دارد. البته این عناصر قابل گسترش به اجزای دیگر مانند فلز نیز هستند (همان‌طور که در مدل قدرتمند جادوی فلز در سری کتاب‌های Mistborn مشاهده می‌شود). نمونه‌های این نوع جادو در بسیاری از آثار یافت می‌شود، اما شاید برجسته‌ترین آن را بتوان در سریال Avatar: The Last Airbender دید.
  • گیاه‌بانی و قارچ‌کاری ( Floramancy and Mycomancy ) ، یا کنترل بر گیاهان و قارچ‌ها، با جانوران گیاهی و رشد قارچی ارتباط برقرار کرده و از ویژگی‌های‌شان بهره‌برداری می‌کند. این توانایی‌ها طیف گسترده‌ای دارند، از آزادسازی مواد شیمیایی و فرومون به هوا تا واداشتن ریشه‌ها، تاک‌ها و شاخه‌ها به حمله‌ی مستقیم به دشمنان جادوگر. آن‌ها حتی ممکن است به “شبکه‌ی گسترده چوب” نفوذ کنند تا از فواصل دور به بینش و آگاهی برسند. نمونه‌های این جادوها کمیاب هستند، اما پویزن آيوی (Poison Ivy) دنیای بتمن قادر به همه‌ی این دستکاری‌های گیاهی است.
  • کیمیاگری، به شکل کلاسیک، تغییر ماهیت یک ترکیب به ترکیبی دیگر است. نیکلاس فلامل، کیمیاگر افسانه‌ای فرانسوی، پس از مرگ به خاطر کشف احتمالی «سنگ جادو» که گفته می‌شد ماهیت خود مرگ را تغییر می‌دهد، شهرت یافت. معمولاً، کیمیاگران قرون وسطی به دنبال راه‌هایی برای تبدیل مواد معمولی، مانند چوب یا سنگ، به طلا و سایر مواد ارزشمند بودند. با این حال، تصویر آشنا‌ترِ کیمیاگری در فانتزی، ترکیب مواد شیمیایی مختلف مایع برای ساخت معجون‌ها و سم‌هایی برای التیام، آسیب و تقویت فرد مصرف‌کننده است.
  • جادوی آب و هوا عناصر هوا و آب را برای تغییر آب و هوا ترکیب می کند. جادوگران آب و هوا چه فراخوانی و فرونشاندن طوفان‌ها و چه تغییراتی در فشار و دما، باید اعضای ارزشمند جامعه در نظر گرفته شوند. کسانی که از این جادو استفاده می‌کنند می‌توانند باران و آفتاب را دقیقاً در حد نیاز برای محصول بهینه، بادهای سریع و دقیق برای قایقرانی فراهم کنند و شرایط نامناسبی را برای ارتش‌های دشمن ایجاد کنند.

2. جادوی پیشگویی

به بیان ساده، جادوی پیشگویی چیزی است که بینش کاربر (یا خدایان) را نسبت به ناشناخته ها در طول زمان و مکان، مانند آینده، گذشته، یا در فواصل دور و حتی ابعاد ان به دست می آورد.

به طور کلاسیک، پسوند -mancy را می توان برای هر مفهومی که برای جادوی پیشگویی استفاده می شود، مانند pyromancy برای تماشای آتش و hydromancy برای جار زدن به کار برد. با این حال، در استفاده رایج، معمولاً این گونه نیست که نامگذاری کار می کند. در مورد pyromancy و hydromancy، هر دو معمولاً برای نشان دادن اشکال خیال‌انگیزتر مفاهیم مربوطه خود (یعنی دستکاری آتش با اولی و آب یا یخ با دومی) استفاده می‌شوند، اما این جادوی پیشگویی نیست.

جادوهای پیشگویی که اغلب به عنوان یک سیستم نسبتاً خاص در ادبیات و بازی در نظر گرفته می‌شوند، عمیقاً در تاریخ دنیای واقعی ریشه دارند، که مفاهیم آن را می‌توان به یک سیستم جادویی موجود اضافه کرد تا به طور مؤثر ابزارهای مخفیانه کاسترها casters را متنوع کند.

به طور معمول، پیشگویی به نوعی وسیله مانند کارت های تاروت، گله های پرندگان، استخوان های بند انگشت، حوضچه شفاف آب، یا مقادیر فراوان جسد نیاز دارد. حتی برخی از اشکال واقعاً عجیب و غریب از پیشگویی وجود داشت، مانند آلفیتومانسی alphitomancy که برای تعیین یک طرف گناهکار از طریق نحوه هضم یک تکه نان یا کیک متبرک استفاده می شد. یام…

در حالی که اینها به خودی خود سیستم های جالبی هستند، اما اساساً معادل جادویی ورود به یک سایت ساخت و ساز تنها با یک چکش ان هم در کمربند ابزار شما هستند: تنها کاری که می توانید انجام دهید ضربه زدن به این مصالح است. به عنوان مثال، اگر به سیستم مبتنی بر طبیعت خود مقداری جادوی پیشگویی اضافه کنید، جادوگران شما می توانند کارهای بیشتری برای داستان شما انجام دهند تا اینکه صرفاً گلوله های آتشین را پرتاب کنند یا مجسمه های یخی را با یک تلنگر بچرخانن و شکل دهند.

3. جادوی احضار

سیستم‌هایی که اسم‌ها (افراد، مکان‌ها یا اشیاء) را به مکان جادوگر فرا می‌خوانند یا به وجود می‌آورند، جادوهای احضاری هستند. از دست جادوگر تا پیدا کردن یار، احضار بیش از مجرد جابجایی اشیاء است (به‌رغم اینکه پرش از زمان و فضا واقعاً هیجان‌انگیز است).

در دنیاهایی مانند آن‌هایی که بازیکنان Dungeons & Dragons در آن زندگی می‌کنند، جادوی احضار می‌تواند برای احضار یک مجموعه گسترده از ارواح، غول‌ها، غول‌های مرده، خدایان، شیاطین و انواع دیگر هیولاهای شر، خوب یا خاص استفاده کرد. شاید جادو، موجود احضار شده را مستقیماً در هر فاصله ای به سمت کاستور منتقل کند. یا، شاید جادوگر شکافی را در واقعیت برای فرد احضار شده برای رد شدن باز کند.

استفاده از جادو برای تله‌پورت کردن جادوگر خودش از طریق زمان و فضا نیز ممکن است، سهولتی همانند تله‌پورت کوتاه مدت (معمولاً تله‌پورت گفته می‌شود)، عبور از دنیاها و بُعدها به دلخواه یا ایجاد درگاه‌هایی که یک واقعیت را با واقعیت دیگری ترکیب می‌کنند. انتقال ماورایی اشیاء، نان و کره‌ی جادوگر است.

مثال‌های محبوب به‌ویژه در بازی‌ها حضور فراوانی دارند؛ زیرا تقریباً هر کلاس فراخوان به جان خود یک جادوگر است. در حالی که چندین سیستم جادویی در حال اجرا هستند، the Dishonored games چندین توانایی فراخوانی را برای بازیکن برای استفاده ارائه می‌دهد. Blink، Displace و Far Reach، Devouring Storm، Shadow Kill و Mesmerize تمام توانایی‌هایی هستند که ممکن است تحت این سیستم جادویی قرار بگیرند. خود Outsider نیز از احضار به صورت گسترده‌ای استفاده می‌کند، با ورود و خروج از دنیای محسوس و پرتاب کردن Corvo یا Emily به خلاء در هر چند ماموریت.

4. جادوی ذهنی

جادوی ذهن، سیستم‌های جادوی روانی توانایی‌های ذهنی جادوگر را به کار می‌گیرند تا بر جهان‌های درونی روان انسانی و غیر انسانی تأثیر بگذارند. رویاها، درک‌ها، آگاهی و ناخودآگاه، دامنه‌های روانشناسانه هستند که در آن‌ها روانشناسان تأثیرگذاری بر افکار و احساسات دیگران دارند.

در ژانر علمی تخیلی اغلب آن‌ها را تله‌پات‌ها و در افسانه‌ها جادوگران ماوراطبیعی می‌نامند، جادوگران روانی تأثیر ظریفی بر دیگران دارند.

  • شاید آنها احساسات یک اوباش را تحت فشار قرار می دهند و خشم آنها را فرو می نشانند یا شعله ور می کنند.
  • شاید روانشناس وارد دنیای رویاهای یک سیاستمدار شود تا بر تصمیم مهمی که قرار است بگیرند تأثیر بگذارد.
  • آن‌ها حتی می‌توانستند درک خود را در مبارزه سریعتر کنند تا حملات را بهتر پیش‌بینی کنند و همزمان بازتاب‌های حریف خود را کاهش دهند.
  • با توجه به اینکه زمان صرفاً یک ادراک است، آنها همچنین می توانند به طور موثر زمان را برای افراد یا گروه ها تسریع، کند یا متوقف کنند.

شاید داشتن ظرفیت ذهنی برای استفاده از جادوی ذهنی مسئله ساده ای نباشد. آن‌ها می‌توانند به عوامل متمرکزی مانند طلسم‌ها، نشانه ها یا مکان‌های قدرتی مانند سنگ‌های ایستاده یا دایره‌های پری نیاز داشته باشند. ممکن است نیاز به تشریفاتی باشد تا ذهن آنها را از دنیوی گذشته و به امور اثیری سوق دهد. آنها حتی ممکن است در حین قدم زدن در دنیای اختری ذهن به یک راهنمای معنوی نیاز داشته باشند.

شخصیت های تله پاتیک موجود در فرنچایز مردان ایکس به عنوان نمونه های کافی از جادوی ذهنی هستند. هر دو پروفسور چارلز خاویر و ژان گری تله پات کن های بسیار قدرتمندی هستند که می توانند ذهن افراد را بخوانند و کنترل کنند، در فواصل دور ارتباط برقرار کنند و حتی وارد صفحه اختری شوند.


5. جادوی زندگی و مرگ

سیستم‌های جادویی که معمولاً با عنوان «نکرومانسی» «necromancy» شناخته می‌شوند، از نیروی زندگی برای بازسازی، ویران کردن و احیای موجودات زنده و مرده استفاده می‌کنند. بله، نکرومانسی فراتر از ارتش‌های زامبی و طرح‌های اسکلتی است.

به طور ساده، سیستم‌های جادویی مرتبط با زندگی و مرگ، نیروهای حیات، مرگ و مرده گرایی را بررسی می‌کنند. نکرومانسرها یاد می‌گیرند انرژی‌ای را که جان‌بخش همه موجودات زنده است، کنترل کنند. این اساساً یک انتقال انرژی است.

چگونگی شکل‌گیری این سیستم‌ها در دنیای شما کاملاً به خودتان بستگی دارد. اگر نیروی زندگی منبعی فراوان باشد – انرژی محیطی که در همه چیز جریان دارد – با دسترسی به این انرژی و هدایت آن به فردی مجروح، می‌توان او را درمان کرد. با این حال، اگر این نیرو تنها در موجودات زنده وجود داشته باشد، برای درمان به انتقال آن انرژی نیاز است که احتمالاً مستلزم قربانی حیاتی خواهد بود.

محبوب‌ترین نمایش نکرومانسی، احیای مردگان است. این احیا می‌تواند از موجوداتی بدون ذهن تا رستاخیز واقعی را شامل شود. شما باید ماهیت این احیا و نحوه کارکرد آن را در دنیای خود تعیین کنید.

از خودتان این دو سؤال را بپرسید:

  • آیا نکرومانسر موجوداتی را که احیا می‌کند کنترل نیز می‌کند؟
  • چه میزان از آگاهی موجود احیا شده باقی می‌ماند؟

نکته‌ای در مورد محدودیت‌های طبیعی: رستاخیز هیجان‌انگیز است، اما به راحتی می‌تواند منطق دنیای شما را زیر پا بگذارد (اگر نزدیک‌ترین نکرومانسر بتواند به راحتی فرد را به زندگی بازگرداند، چه چیزی برای ترسیدن باقی می‌ماند؟). اگر می‌خواهید این عنصر را در سیستم جادویی خود بگنجانید، محدودیت‌ها و عواقب جدی را در نظر بگیرید.

جادوی خون یکی دیگر از جنبه‌های این نوع سیستم است که به فرد جادوگر اجازه می‌دهد از خون خود یا دیگران قدرت بگیرد (به بازی‌های ویدیویی Dragon Age مراجعه کنید). در دنیایی که این جادو وجود دارد، به احتمال زیاد با آن به عنوان چیزی غیرطبیعی و تابو، حتی با معیارهای نکرومانسی، برخورد می‌شود. این موضوع یک سوال فلسفی جالب را مطرح می‌کند: اگر خون یک ماده طبیعی است، چرا استفاده از آن غیرطبیعی تلقی می‌شود؟

رمان با عنوان مناسب «خانه نکرومانسر» اثر کریستوفر بوهلمن، تعدادی کاربرد جالب از نکرومانسی را به نمایش می‌گذارد. خانه وحشت این نکرومانسر شامل کمدی پر از پوست حیوانات قابل تعویض، رباتی به شکل مرد حصیری با سر تابلوی نقاشی سالوادور دالی، همزادهای زامبی سابق سبزی‌جات و گفتگوهای فراوان با مردگان است.


6. جادوی اختصاصی حیوانات و موجودات خاص: فراتر از الف ها و دورف ها

برخی از انواع جادو تنها برای موجودات خاصی در دسترس است، این دسترسی می‌تواند بر اساس بیولوژی آن‌ها یا ویژگی ذاتی گونه‌شان باشد.

رایج‌ترین نمونه، الف‌ها هستند که معمولاً ذاتاً موجوداتی جادویی تلقی می‌شوند. برعکس، دورف‌ها اغلب به عنوان موجوداتی با توانایی جادویی کم یا بدون جادو به تصویر کشیده می‌شوند. اما می‌توان فراتر از این دوگانگی «آیا آن‌ها قدرت جادویی ذاتی دارند یا خیر» نگاه کرد.

ممکن است برخی موجودات دارای جادوی خاصی باشند که هیچ موجود دیگری به آن دسترسی ندارد. نمونه‌های رایج عبارتند از:

  • خون‌آشام‌ها: می‌توانند با سایه‌ها ادغام شوند، به خفاش یا گرگ تغییر شکل دهند و دیگران را ملزم به پیروی از دستورات خود کنند.
  • نفس آتشین اژدها: معمولاً به عنوان یک پدیده بیولوژیکی تفسیر می‌شود، اما فرزندان دورگه آن‌ها با انسان‌تبارها ممکن است با نفس آتشین جادویی خود، ارتباطی جادویی با اجداد خود حفظ کنند.
  • تک‌شاخ‌ها: اغلب جادوی غیرمنتظره و قدرتمندی به آن‌ها داده می‌شود که می‌تواند با عطسه‌ای رنگین‌کمانی تقریباً هر چیزی را التیام بخشد. اما بهتر است نپرسید بعد از آن با قربانیانشان چه می‌کنند.
  • حوری‌ها و پری‌های دریایی: می‌توانند رهگذران خسته را با یک ملودی دلنشین مجذوب کنند. فقط بهتر است بعد از آن کاری به کارشان نداشته باشید!

البته، این‌ها نمونه‌های رایج هستند و خلاقیت شما محدود به آن‌ها نیست. نمونه‌های زیادی از موجودات با جادوی خاص را می‌توان در داستان‌های «D&D» پیدا کرد. «جی‌ناس‌»، فرزندان غول‌های چراغ جادو و انسان‌ها، تجسم انسانی عناصر کلاسیک هستند؛ و «آسیمار» و «تیفلینگ» نیز به ترتیب فرزندان دورگه موجودات آسمانی و شیطانی هستند که بسته به والدین خود، از قدرت‌های نور و تاریکی برخوردارند.

این مورد فقط به موجودات هوشمند محدود نمی‌شود. موجودات جادویی می‌توانند فراوانی داشته باشند و عنصری از هرج و مرج را به دنیا بیاورند:

  • روباه‌های آتشین: با گذر از جنگل، ردی از آتش ویرانگر از خود به جا می‌گذارند.
  • اسب‌های آبی: رودخانه‌ها، حوضچه‌ها و دریاچه‌هایی را که در آن‌ها قدم می‌زنند مسموم می‌کنند و هر گونه زندگی را که قبلاً از برکات آن‌ها تغذیه می‌کرد، از بین می‌برند.
  • سیمرغ‌ها: با ابرهای تندری به وسعت کیلومترها، توفان‌های سهمگینی را روی دشت‌ها به راه می‌اندازند.

حتی اگر سیستم جادویی شما به شکلی خاص عمل کند، گونه‌ای جادویی می‌تواند از قدرت‌های ذاتی خود برای زیر پا گذاشتن قوانین و محدودیت‌های موجود استفاده کند.

آیا در مورد نحوه‌ی استفاده از این ایده‌ها، ترکیب آن‌ها با سیستم‌های جادویی دیگر یا خلق موجودات و ویژگی‌های جادویی جدید سوالی دارید؟ خوشحال می‌شوم راهنمایی کنم.


7. سیستم های جادو و فناوری (Magitech): مرز باریک علم و جادو

سیستم‌های جادوی پیشرفته بر مرز بین جادو و علم قرار دارند و در آنها انرژی‌های مرموز با استفاده از فناوری‌های پیشرفته مهار می‌شوند.

این نوع جادو، نیازی به حضور یک فرد جادوگر ندارد و ترکیبی از جادو و فناوری است.

شاید کشتی‌های هوایی در دنیای شما فقط به فناوری هوانوردی متکی نباشند و از موجودات عنصری هوا نیز استفاده کنند که با دستکاری باد، کشتی را در هوا نگه می‌دارند.

امپراتوری شرور شما می‌تواند شوالیه‌های مرگ خود را با «لباس‌های جادویی و مکانیکی» مجهز کند که روح‌های کشتگان را جذب می‌کنند و با مصرف این روح‌ها به‌عنوان سوخت، قدرت لباس‌ها را به طور تصاعدی افزایش می‌دهند.

اینترنت در دنیای شما می‌تواند یک سرویس پستی شلوغ در دنیای روح باشد که در آن شبکه‌ای پیچیده از ارواح، پیام‌های دیجیتالی را به سراسر جهان منتقل می‌کنند (جای تعجب نیست که باید برای داده هزینه پرداخت کنیم!).

با این حال، روش‌های زیادی وجود دارد که در آن‌ها جادوگران مستقیماً جادوگری پیشرفته را کنترل می‌کنند. به عنوان مثال، یک متخصص سایبرنتیک ممکن است به طور ذاتی یا از طریق سایبریزاسیون با رایانه‌ها ارتباط برقرار کند تا پایگاه‌های داده خصوصی را هک کند یا از سیستم‌های امنیتی عبور کند. این جادوگران بی‌سیم، جریان الکترومغناطیسی را همانطور می‌بینند که جادوگران خیالی جزر و مد جادو را می‌بینند.

در مورد سایبریزاسیون صحبت می‌کنیم، انسان‌های فراذهنی (معمولاً سایبورگ نامیده می‌شوند) بخش‌هایی از بدن خود را با آنالوگ‌های پیشرفته و مکانیکی جایگزین می‌کنند که به آن‌ها قدرت‌های خاصی می‌بخشد. در حالی که این فناوری است و علم در قلب این سازوکار فلزی قرار دارد، نیازی نیست فراتر از بازی Cyberpunk 2077 نگاه کنید تا ببینید که با داشتن کافی سایبر ویر یا «کروم»، می‌توانید به طور مؤثر جادوگری کنید.

بعضی دنیاها هم مواد منحصربه‌فردی دارند که با ترکیب با فناوری مناسب، می‌توانند قدرت‌های باورنکردنی را آزاد کنند. در بازی‌های ویدیویی Bioshock، پلاسمیدها سرم‌هایی هستند که از پردازش ADAM، یک ماده بیوشیمیایی خاص، ساخته شده‌اند که سلول‌های بنیادی اصلاح‌شده را وارد بدن می‌کنند و به تغییرات ژنتیکی و جهش اجازه می‌دهند. در واقع، این‌ها به افراد قدرت‌های جادویی می‌دهند (البته استفاده بیش از حد آن‌ها را دیوانه می‌کند).

اگرچه خط بین علم و جادو در اینجا مبهم است، اما به یاد داشته باشید که از نظر ادبی، جادو سؤالاتی با پاسخ‌های کمتر است، در حالی که علم پاسخ‌هایی با سؤالات کمتر است.

آیا سؤالی در مورد نحوه استفاده از این ایده‌ها، ترکیب آن‌ها با سایر سیستم‌های جادوگری یا خلق فناوری‌های جادویی جدید دارید؟ خوشحال می‌شوم راهنمایی کنم.


8. جادوی انعطاف‌پذیر: فراتر از سیستم‌های تک‌شاختی

جادوی التقاطی، همانطور که از نامش پیداست، به راحتی قابل تعریف نیست. این نوع جادو از منابع گسترده‌ای تغذیه می‌کند و همیشه تأثیر مستقیم و ملموسی بر جهان ندارد. در اینجا منظور ما هر چیزی از جادوی عامیانه تا شعبده‌بازی‌های حرفه‌ای است.

ممکن است این نوع جادوها فقط در ذهن اجراکنندگان یا در مقابل چشمان تماشاگران قدرت داشته باشند. اما از آنجایی که جادو هنر خلق اثر از هیچ است، این موجوداتی هستند که این جادوها را واقعی می‌دانند و در نتیجه می‌توانند تأثیری بر جهان داشته باشند.

سنت‌های عامیانه در سراسر جهان طیف وسیعی از اعمال جادویی را در خود جای داده‌اند. کارگزاران اروپایی این نوع جادو معمولاً با عنوان «مردم حیله‌گر» شناخته می‌شوند، اگرچه ده‌ها نوع مختلف در زبان‌های مختلف استفاده می‌شد. اغلب اوقات، جادوی عامیانه به درمان آسیب‌ها، رفع نفرین‌ها و دفع ارواح شیطانی می‌پرداخت.

لازم به ذکر است که «جادوی عامیانه» مفهومی مدرن است و افرادی که در آن زمان زندگی می‌کردند، این را صرفاً نوعی از طبابت (چه پزشکی و چه معنوی) می‌دانستند. همچنین ممکن است ببینید که مردم حیله‌گر طلسم و تعویض‌هایی را توزیع می‌کنند، معجون‌ها و ضمادهایی (مانند معجون عشق معروف) درست می‌کنند و در مورد خطرات موجودات افسانه‌ای و حلقه‌های پری‌شان هشدار می‌دهند.

برعکس، شعبده‌بازها از حقه‌های دستی برای حیرت‌زده کردن مخاطبان استفاده می‌کنند. در حالی که در داستان‌های تخیلی می‌توان از این حقه‌ها برای پنهان کردن جادوی واقعی استفاده کرد (همانطور که در کتاب‌های «حیثیت» اثر کریستوفر پریست و « سیرک شب » اثر ارین مورگنسترن اتفاق افتاده است)، خود جادوگری صحنه‌ای نیز یک سیستم جادویی به حساب می‌آید. این نوع جادو اثری جادویی (حیرت‌زده شدن تماشاگران) و قوانین و محدودیت‌هایی را (شکستن طلسم با کشف شدن راز پشت حقه) حفظ می‌کند.

ممکن است شعبده‌بازی حرفه‌ای و شعبده‌بازی‌های خانگی صرفاً برای سرگرمی استفاده شوند، اما از نظر ادبی، این موضوع آن‌ها را کم‌جادویی نمی‌کند. آن‌ها همیشه هم صرفاً برای تفریح نیستند.

به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید جادوی التقاطی چگونه می تواند در داستان شما نقش داشته باشد!


9. سیستم‌های جادویی غیرمعمول: جواهری پنهان در گنجینه‌ی جادو

بخش قبلی، انواع سیستم‌های جادویی را بر اساس موضوع و/یا مکانیزم طبقه‌بندی می‌کرد. اما دلیل دیگر این دسته‌بندی این است که این دسته‌ها در ادبیات علمی تخیلی و فانتزی رایج‌تر هستند.

دسته‌ی نهایی سیستم‌های جادویی که در این متن به آن‌ها می‌پردازیم، به دلیل نادیده گرفته شدن فرصت درخشیدن، دسته‌بندی شده‌اند. با اینکه هر کدام را می‌توان در هر یک از انواع ذکر شده در بالا طبقه‌بندی کرد، معتقدیم به آن‌ها به اندازه‌ی کافی توجه نشده است. بیایید نگاهی به چند مورد از این سیستم‌های جادویی غیرمعمول بیندازیم:

  • جادوی رنگ: برخلاف جادوی مبتنی بر رنگ (مانند سری «آورنده‌ی نور» نوشته‌ی برنت ویکس)، این نوع جادو نور را در طیف قابل مشاهده برای ایجاد توهم‌های نوری قدرتمند دستکاری می‌کند. همچنین می‌توان از آن برای کور کردن حریف استفاده کرد، اما اکثر جادوگران حرفه‌ای این کار را نوعی کاربرد و ابتدایی تلقی می‌کنند.
  • جادوی صدا: امواج صوتی را تقویت می‌کند، آرام می‌کند، هدایت می‌کند و تولید می‌کند. لرزش‌های امواج صوتی در فرکانس‌های مناسب و با سهولت از اجسام جامد و پوشش عبور می‌کند و می‌تواند کشنده باشد. همچنین یک راپسود با یک تقویت‌کننده جادویی و تنظیم خودکار می‌تواند سرگرمی زیادی داشته باشد.
  • جادوی زمان: اگرچه در داستان‌های علمی تخیلی و فانتزی غیرمعمول نیست (مثال عالی آن سریال Doctor Who است)، اما توانایی دستکاری مستقیم آن نادر است. دکتر مشهور دیگری به نام استرنج هم اخیراً به آن پرداخته است. بازی با زمان سرگرم‌کننده است، اما می‌تواند به سرعت منطق دنیای شما را زیر پا بگذارد. در اینجا، شاید بیش از هر سیستم دیگری، داشتن محدودیت‌ها، عواقب و قوانین تعریف‌شده واضح، اهمیت دارد. با این حال، از آن لذت ببرید!
  • جادوی مبتنی بر خود: ویژگی‌های فیزیکی فرد اجراکننده را بهبود می‌بخشد (معجون‌های ویچر دقیقاً همین کار را انجام می‌دهند). نیاز به افزایش قدرت دارید؟ طلسم را بخوانید. به افزایش سرعت نیاز دارید؟ طلسم را بخوانید. نیاز به واکنش سریع‌تر دارید؟ طلسم را بخوانید. و الی آخر.
  • سخن گفتن با حیوانات: تحت‌تعبیر قرار نگرفته است، اما طبقه‌بندی آن غیرممکن است. آیا از آنجایی که حیوانات بخش‌های حیاتی طبیعت هستند، مبتنی بر طبیعت است؟ آیا نوعی جادو افسون‌گری یا جادوی روانی است؟ به مکانیزم اصلی سیستم جادویی شما بستگی دارد. آیا به سادگی زبانی است که باید یاد گرفت؟ پاسخی ندارم، اما مطمئناً دوست دارم بدانم گربه‌ام قصد اذیت کردن مرا دارد یا نه.
  • جادوی تولید انبوه: با magitech در این تفاوت دارد که شیء جادویی تولید انبوه نه یک فناوری، بلکه یک شیء ساده است. به فکر حباب‌های شیشه‌ای که به عنوان جواهرات پوشیده می‌شوند و باعث افزایش نشاط یا جذابیت می‌شوند، یا حلقه‌های تغییر خلق و خوی واقعی که در غرفه‌ای در یک مرکز خرید فروخته می‌شوند، بیاندیشید.
  • جادوی هیچ‌انگاری: دستکاری مفهوم خود هیچ‌انگاری است. این سیستم که چندان با جادوی سایه‌ها اشتراک ندارد، به فرد جادوگر این امکان را می‌دهد تا میدان‌هایی از خلأی ناب را برای دفاع یا نابودی احضار کند. از این جادویی جسورتر وجود ندارد.

آیا در مورد نحوه استفاده از این ایده‌ها، ترکیب آن‌ها با سایر سیستم‌های جادویی یا خلق مکانیزم‌های جادویی جدید سؤالی دارید؟ خوشحال می‌شوم راهنمایی کنم.


هم ترین نکته ای که هنگام انتخاب نوع سیستم جادویی که می خواهید طراحی کنید باید به خاطر داشته باشید، چیزی است که بیشتر شما را هیجان زده می کند. آیا صدای خش خش گلوله های آتشینی که در میدان جنگ بخار می شوند، خون شما را به جوش می آورد؟ آیا تا به حال فقط دوست داشتید با حیوانات صحبت کنید و حرف هایشان را بشنوید؟ آیا چیزی بیشتر از پریدن بین دنیاها به میل خود دوست ندارید؟ سیستم جادویی را که می خواهید طراحی کنید، طراحی کنید. این مقاله فقط برای دادن ایده هایی در مورد آنچه که می توانید انجام دهید در نظر گرفته شده است، نه آنچه که باید انجام دهید. هنگام ساختن، به تم دنیای خود یا داستان، هر سوال فلسفی که دوست دارید بپرسید، و هر قانون و محدودیت مهمی را به خاطر بسپارید، اما جادوی شما باید شما را هیجان زده کند. سیستم جادویی شما باید شما را به خلق جادوی خودتان در صفحه (یا صفحه نمایش) سوق دهد. اگر سوالی یا نظری دارید با ما درمیان بگذارید...



گروه هنری خیال و خط

ترجمه/تولید محتوا