کوفته ساده و خوشمزه

من تو آشپزی اصلاً در بند اصول نیستم و هر چی که ساده‌تر و خوشمزه‌تر بشه برام بهترینه.

هزار تا کوفته داریم که من اصلاً بلد نیستم درستشون کنم ولی یه کوفته ساده‌ای درست می‌کنم که خوشمزه هم هست و دوستش دارم. این پست طرز تهیه این دوستمونه?

موادی که میگم به من حدود پنج تا کوفته کوچولو میده کوفته‌هایی اندازه یه پرتقال متوسط. سه تا برای همسر جان و دو تا من?

  • 200 گرم گوشت چرخ‌کرده (هر گوشتی که دوست دارید و مزه‌اشو می‌پسندید)
  • نیم پیمانه پلوپزی برنج
  • 100 تا 150 گرم سبزی دلمه
  • یک عدد تخم مرغ متوسط
  • یک قاشق غذاخوری سرخالی آرد
  • یک پیاز بزرگ
  • یک تا دو قاشق غذاخوری روغن
  • یک تا دو قاشق غذاخوری زرشک (بسته به ذائقه‌تون)
  • یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
  • کمی نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و فلفل قرمز
  • 6 لیوان فرانسوی (یک و نیم لیتر) آب

و اما روش پخت:

1- گوشت رو به همراه سبزی باید با هم ورز بدیم، اگه این موادتون فریزریه بذارید بیرون تا یخشون باز شه. هر دو رو بریزید تو یه ظرف و درشو بذارید تا با هم یخشون واشه?. سبزی هم پاک شده و خرد شده باشه دیگه و بهترین حالت اینه که تازه خریده باشین که بوش مستتون کنه?

2- برنج رو باید شست، بعد با یه پیمانه آب روی حرارت ملایم باید پخت، یه ذره هم نمک می‌خواد، قدی که بین دو تا انگشت جا میشه. برنج که آبش داشت تموم میشد قبل از اینکه خیلی خشک بشه باید آبکشیش کرد.

پس حالا ما برنج پخته آبکشی شده داریم + گوشت آماده استفاده + سبزی

3- برنج رو کمی با گوشتکوب بکوب تا له بشه، خیلی پوره نشه‌ها فقط از اون حالت شق و رقش دربیاد

4- گوشت و سبزی و تخم‌مرغ و آرد و برنج و ادویه رو با هم مخلوط کن و قشنگ ورز بده، اگه حال داری 5تا10دقیقه ورز بده، اگه مثل من حال نداری دو تا سه دقیقه ورز بده. بعد بذار توی یخچال یا فریزر.

5- تا مواد توی سرما کمی خودشونو بگیرن، پیاز رو خلالی کن، توی قابلمه اصلی با روغن و زردچوبه تفت بده. من دوست دارم پیاز طلایی بشه برای همین نازک خلالی می‌کنم و سرخشون می‌کنم اما تازگیا به خاطر تنوع در طعم و مصرف کمتر چربی در حدی که بی‌رنگ بشن تفتشون میدم، شما هرجور که راحتین.

6- رب و ادویه‌ها رو به روغن و پیاز اضافه کن و کمی تفت بده، یک دقیقه کافیه.

7- آب رو به این مواد اضافه کن و حرارت رو زیاد کن تا جوش بیاد.

8- تا آب جوش بیاد، مواد رو از یخچال در بیار و باهاشون دایره‌هایی درست کن، من دوست دارم اندازه پرتقال متوسط باشن چون هم طعم سس بیشتر به خوردشون میره و هم خوردنشون راحت‌تره ولی واقعاً فرقی نداره، سلیقه است به نظرم

9- آب که چوش اومد زیرشو کم کن و آروم آروم دونه به دونه کوفته‌ها رو توی آب بذار

10- زرشکی رو که شستی بریز روی کوفته‌ها

11- بدون اینکه در قابلمه رو بذاری اجازه بده 20 دقیقه کوفته‌ها بپزن

12- بعد از 20دقیقه بیا و کوفته‌ها رو پشت و رو کن تا اون سمتشون هم درست بپزن، پس 20دقیقه دیگه وقت بده

13- دیگه آماده است. کوفته‌ها رو بکش توی ظرف و اگه دوست داری سسش رو بریز روشون، اگه دوست نداری روش بریزی، توی ظرفی کنارشون بذار.

نکته: اگه سسش آبکی بود و لعاب نداشت می‌تونی بعد از اینکه کوفته‌ها رو در آوردی اجازه بدی اون همچنان بجوشه تا لعابدار بشه.

پ.ن: من مزه لپه رو دوست ندارم و حوصله نازشو برای پخته شدن هم ندارم برای همین توی کوفته لپه نمی‌زنم.