بهترین روش مطالعه زیست برای امتحان نهایی

سلاااام سلاااام همچنان نورا هستم...نورا نعمتی دانش آموز یازدهم تجربی توی این مقاله میخوایم باهم دیگه راجب بهترین روش مطالعه شیرین ترین درس ما تجربیا بحث کنیم. قبل از اینکه بخوایم با هم بررسی کنیم ببینیم که بهترین روش خوندن زیست چیه؟ در قدم اول باید یه چیزیو در گوشی بهت بگم پس گوشت رو بیار جلو، اولین چیزی که خیلی مهمه یادگیری درست زیست هست اینقدر این موضوع مهمه و همه روش تاکید دارن که میتونه عین یه سکوی پرتاب باشه از یه طرف دیگه هم چون مهم ترین و پرضریب ترین درسه میتونه ما رو حسابی از رقیبامون جلو بندازه!

20 گرفتن در امتحان نهایی
20 گرفتن در امتحان نهایی


تا اولشیم بهت بگم که یه روش مطالعه زیست برای همه وجود نداره که بخواد عالی ترین نتیجه رو بیاره.شاید با خودت بگی چرا؟ اولا اینکه یه عالمه فاکتور هست که بهترین روش مطالعه رو تعیین میکنه و این فاکتورا طبیعتا توی همه بچها یکی نیست چون ما انسانیم!همه ما کلی استعداد و روش های یادگیریی داریم که باهم فرق میکنه و همین باعث میشه که نشه برای همه یه نسخه عین هم پیچید.

ولی یه چیزای مشترک هم توی خوندن زیست بین همه وجود داره که اگه رعایتشون کنیم میتونیم به یه نتیجه خوب برسیم(خودم امتحان کردم اینارو که میگم)پس اعتماد کن بهم♡ تازه اگه مصاحبه رتبه برترارو هم یه نگاه کرده باشی اینارو توش دیدی بدون شک!

تفاوت روش مطالعه زیست در کنکور و امتحان نهایی:

قبل از هرچیزی میدونین که از امسال امتحان نهایی ها تاثیر قطعی داره و مهمه پس برای زیست دوتا روش مطالعه داریم که یکیش کنکوریه و یکیشم تشریحی پس روش خوندن زیست برای امتحان نهایی با کنکور فرق میکنه! و دومین چیزم انتخاب منبع درست و اصولی برای کنکور و نهاییه(اگه هنوزم توی انتخاب منابع دو به شکی مقاله با موضوع بهترین منابع زیست شناسی رو اصلا از دست نده رفیق)که متاسفانه خیلی از دانش آموزا این قضیه انتخاب درست و حسابیِ منابع رو دست کم گرفتن(یکیش خودم در گذشته نه چندان دور/:)و متاسفانه دود اشتباهمم رفت توی چشم خودم خداروشکر که یازدهمم و به انداره کافی وقت دارم و زود اشتباهمو فهمیدم و تونستم تا حدودی جبرانش کنم اگه کنکوری بودم از استرس اینکه نصف وقتمو خراب کردم تا الان سکته کرده بودم شانس آوردم که یازدهمیم بالاخره یه جای زندگیم شانس آوردم(:

بهترین روش مطالعه زیست:

●روز اول مطالعه و شروع هر فصل جدید زیست:

توی روز اول من میام فقط متن کتاب درسی و درسنامه کتاب تست رو میخونم و یا فیلم تدریس استاد رو برای اون قسمت میبینم تا آموزشم قوی باشه و مفاهیم اولیه رو با مغز قرمز استخونم درک کنم. توی روز اول باید تمرکزمون رو آموزش باشه همینو بس! تست آموزشی زدن به تثبیت چیزایی که خوندیم خیلی کمک میکنه پس میام بعد از اینکه یه گفتار از کتاب رو خوندم زود تند سریع عین مرحوم میگ میگ تستای آموزشی اون قسمت رو هم میزنم و پاسخنامه رو خیلییی دقیق شخم میزنم.این تست زدنِ پشت خوندن کمک میکنه که با ترس و موانع ذهنی که برای تستای زیست داریم بجنگیم و به قول معروف ترسمون از تستای زیست بریزه،یه خوبی دیگه این کار هم اینکه همون موقع دستمون میاد که کدوم نکات این گفتار مهم تر و تست خیز تره.


پس اینجوری شد که:بعد از هربار که زیست رو خوندیم عین میگ میگ حتما چند تا تست آموزشی برای خودمون میحلیم تا هرچیزی که خوندیم تثبیت بشه. حالا که بحث تست آموزشی شد یادمون باشه که تست آموزشی با تست زماندار فرق داره باید از دلش کلی نکته بکشیم بیرون و یادشون بگیریم نه صرفا فقط اینکه بگیم آره تست هم که زدم و از سر خودمون بخوایم بازش کنیم و حتی حوصله پاسخنامه خوندن هم نداشته باشیم،تست آموزشی اسمش روشه یعنی یه چیزی رو میخواد بهت یاد بده پس باید هر گزینه رو با دقت تحلیل کنیم و حواسمون باشه که چیزی از زیر چشمامون در نره یه وقت!

باید نکاتی که خیلی چشممون رو گرفته رو توی گوشه کنار کتابمون یادداشت کنیم. یه چیزی که من خیلی ازش ضربه بدی خوردم و فکر کنم مشکل خیلیامون هم هست اونم اینکه وقتی داریم تست آموزشی میزنیم اینه که اصلا مهم نیست که درست زدیم یا غلط! تنها چیزی که حین حلیدن تست آموزشی مهمه اینکه نباید از هیچ نکته ریز و درشت و سخت و آسونی بگذری و همینه که باعث میشه کلی چیز میز یاد بگیریم پس نزار غلط هات دلسردت کنن.

●روز دوم مطالعه وقت تست تسلطیه:

من میام تستا رو بسته بندی میکنم اینجوری که یه باکس ۱۰ تایی،۲۰ تایی یا ۳۰ تایی انتخاب میکنم و شروع میکنم به حل کردنشون و بعد خیلی دقیق جواب تشریحیشون رو میخونم.

هشدار! توی این مرحله نکته برداری و حاشیه نویسی فراموشمون نشه. چیزی که خیلی مهمه اینکه تستایی رو که میزنیم حتما باید همون موقع چکشون کنیم (چون تست زدن بدون چکیدن آب توی هاون کوبیدنه)قال نورا علیه سلام(؛ تحلیل کردن پاسخنامه دقیقا همونجاییه که باعث پیشرفت میشه!اینجوری نباشه که بگی خب من که امروز تستامو زدم دیگه حال ندارم بذار فردا چکشون کنم) ناگفته نمونه که من خودم قبلا شیطون گولم میزد و این کار غلطو میکردم..بهت این قولو میدم که اگه هی امروز و فردا کنی از وقتش که بگذره حتی اگه عمر نوح هم داشته باشی دیگه چکشون نمیکنی به همین برکت قسم.مشخصه من خودم این کارغلطو کردم یانه؟! توی درس خوندن اصلا چیزی به اسم بعدا وجود نداره،هرچی که از وقت خودش بگذره دیگه عمرا انجام نمیشه! تو اگه بیای کلا ۱۰ تا دونه تست بزنی ولی همش رو تحلیل کنی خیلی بهتر از اینکه مثلا ۱۰۰تا تست بزنی ولی هیچکدومشو تحلیل نکنی.

بهترین روش مطالعه برای امتحان نهایی
بهترین روش مطالعه برای امتحان نهایی


●روز سوم وقت تست زماندار زدنه:

زدن تست زماندار باعث میشه که سرعت و وقتمونو توی تست زدن مدیریت کنیم و تله ها و نکته هایی رو که از زیر دستمون در رفتن رو یاد بگیریم و روشون تمرکز کنیم. باید از همینجا و همین موقع اینارو تمرین کنیم که بتونیم هرتست رو حداکثر توی ۴۳ ثانیه درست بزنیم که سرجلسه کنکور نخوره تو برجکمون و سوپرایز نشیم یه وقت!

مصاحبه رتبه برترا و تک رقمیا رو که خوندم مطمئن شدم و بعد خودم تک تک این کارارو کردم مطمئن شدم که با این روش توی درس زیست بدون شک به تسلط بالایی میرسیم و حتی میتونیم از پس تستای سخت و کتابایی مثل آیکیو مثل آب خوردن بربیایم چون با این برنامه برای هرگفتار که خوندیم ۳روز روی ۳جنبه یادگیری و دقت و سرعت کار کردیم.از این بهتر و خفن تر مگه میشه مگه داریم اصلا؟!

خب از اینجا به بعد چیزی که خیلیییی مهمه و کمکمون میکنه حفظ پیوستگی توی خوندن زیست هستش.کلا یادمون باشه که استمرار کلید موفقیت توی همه چیزه!از اونجایی که زیست کلی نکته مکته داره و یه جورایی بعضی جاهاش حفظی به حساب میاد باید هر روز اونو توی برنامه روزانمون جاش بدیم،اینجوری خیلی راحت تر تبدیل به روتین و عادتمون میشه. این ازبهترین روش خوندن زیست برای کنکور حالا وقتشه که ببینیم بهترین روش خوندن زیست برای امتحان نهایی چه شکلیه.

بهترین روش خوندن زیست برای امتحان نهایی:

توی این پارت میخوایم با هم دیگه روش رتبه برترارو برای امتحان نهایی زیست تحلیل کنیم و به کلی نکته خفن و مهم اشاره کنیم پس همراهمون باش♡

●نحوه خوندن حرفه ای زیست از روی کتاب درسی: یه قانون نانوشته بین رتبه برترا هست اونم اینکه اول کتاب درسی،به جرئت میتونم بگم که برای روش مطالعه زیست یه چیزی بین همههه رتبه برترا مشترکه و اون چیزی نیست جز اینکه همیشه قبل از هرکاری کتاب درسی رو میخونن و بعد میرن سراغ منابع دیگه!اول مقاله هم یه اشاره کوچولو بهش کردم‌. بهترین مرجع برای یه درسی مثل زیست متن کتاب درسیه.تسلط به خط به خط کتاب درسی توی زیست حرف اولو میزنه؛اینقدر مهمه که بعضی از رتبه برترا هنوز که هنوزه متن کتاب درسی رو کامل از حفظن.باید عین رتبه برترا شکلای کتابو عین کف دستمون از بر باشیم و هرجمله ای که به پستمون میخوره راجبش خوب فکر کنیم و فسفر بسوزونیم.شاید شما هم مث من باورتون نشه ولی قیدا،فعل ها و حتی ویرگولا هم توی زیست خیلی مهمن چون میتونن کلا از ریشه مفهوم و معنی یه چیزی رو کن فیکون کنن!

توی درس زیست باید همیشه یه قدم از دانش آموزا و کنکوریا جلوتر باشیم یعنی اینجوری باشیم که بیایم خودمونو جای طراح فرض کنیم و مثل طراحا فکر کنیم ماموریتمون به عنوان یه طراح اینکه با نکته های خفنی که به چشم نمیان و خیلیا فک میکنن مهم نیست سوالای چالشی بسازیم،جوری که حتی بچه زرنگاهم توی تله بیوفتن خیلی حال میده مگه نه؟!حالا میتونیم یه ذره طراح بیچاره رو درک کنیم که چرا سوالارو جوری میده که انگار ارثشو خوردیم..

توی زیست ترکیب کردن مطالب و ارتباط دادنشون بهم خیلی مهمه و این باعث یادگیری عمیق میشه.حینی که داریم متن کتاب درسی رو میخونیم اگه جایی رو خوب نفهمیدیم و برامون گنگ و نامفهوم بود میتونیم از فیلمای تدریس استادا یا درسنامه کتابای کمک درسی یا حتی از فیلمای یوتیوب کمک بگیریم تا خوب اون قسمت جا بیوفته برامون.

باید برای امتحان نهایی بعد از اینکه کتاب درسی رو درو کردیم نمونه سوالای تشریحی اون مبحث رو بحلیم تا دیگه اوستا بشیم توش و مطالب بهتر توی ذهنمون بشینه.

● روزی چندساعت باید زیست بخونیم:

ما دانش آموزای فلک زده تجربی باید حتما بدون استثنا زیست هر روز توی برناممون باشه و حداقل زمانی هم که باید براش بذاریم ۲:۳۰هست بعضی وقتا باتوجه به مبحث و فصل ممکنه لازم باشه که وقت بیشتری براش بذاری که میتونیم تا ۴ ساعت هم براش وقت بذاریم ولی باید حتما حواسمون به استراحت وسطش هم باشه تا خسته نشیم و بتونیم با کیفیت بخونیم. یه وقت نیای اینقدر زیست بخونی که از بقیه درسا غافل بشی و وقتی برای بقیه درسا نمونه من قبلاا خودم بعضی روزا اینقدر زیست خوندنم طول میکشید که به خودم میومدم و میدیدم ساعت ۱۱شبه و من کل روزو فقط زیست خوندم،ممکنه براتون سوال پیش بیاد که با این وضع آیا قیافم شبیه زیست نشده بود؟!باید بگم که با جازه بزرگترا بله(: اینجوری گند زنده میشد به کل برنامه هام.

 امتحان نهایی
امتحان نهایی


● برای هرفصل زیست چقدر وقت بذاریم:

زمان خوندن هرفصل زیست فرق داره و به خیلی فاکتورا بستگی داره مثل سختی و آسونی هرفصل و حجم هرفصل مثلا: برای فصلای ساده و سبکی مثل تنفس و کلیه(دهم)در حد ۳_۴روز تایم گذاشتن اوکیه.برای فصلای سنگین مثل گوارش و قلب(دهم)و تولید مثل(یازدهم) هم بین یه هفته تا۱۰ روز تایم گذاشتن اوکیه.

نکات مهم برای خواندن زیست در امتحان نهایی

عا باریکلا،مرور.برای اینکه یه مرور خوب و درست و حسابی داشته باشیم باید در طول سال حین تست زدن تستایی که به نظرمون باحال و خفن بودن رو هایلایت کنیم. بعضی از تستا خیلی جون دارن،منظورم همون تستایی که قشنگ مارو توی تله میندازه و به چالش میکشه و کلی وقت رو از آدم میگیرن آخرم اعصاب آدمو قهوه ای میکنن.اینجور تستا رو باید هایلایت کنیم و هر چند وقت یه بار مرورشون کنیم،یادمون باشه که جواب هیچ تستی رو توی خود کتاب تست علامت نزنیم تا وقتی که دوباره برگشتیم روش و داریم مرورش میکنیم بتونیم دوباره حلش کنیم،فقط با یه هایلایت کوچولو کنارش نشان دارش میکنیم.

توی دوره جمع بندی این تستای نشان دار عین یه فرشته نجات میان به کمکمون و ما رو از زیر حجم زیاد مطالب میکشن بیرون! با مرور این تستا همه نکاتی رو که قبلا خوندیم چه یادمون مونده باشن و چه نمونده باشن دوباره برامون یادآوری میشن و توی ذهنمون و حافظه بلندمدتمون پررنگ میشن.تازه با هایلایت کردن تستا کلی توی وقتمون صرفه جویی میشه و

《یاحق》