استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش آنلاین

چگونه می‌توانید آموزشی بسیار موثر را بدون ایجاد استرس در مخاطب فراهم کنید؟ برای انتقال دانش و تجربیات به صورت سرگرم‌کننده به مخاطبان چه ابزاری را نیاز داریم؟ چگونه می‌توایم تجربه‌ی لذت‌بخشی از یادگیری را ایجاد کنیم؟

با افزودن گیمیفیکیشن به آموزش آنلاین، شما به راحتی می‌توانید به اهداف فوق دست پیدا کنید.

یادگیری موثر با دوره‌های آموزشی بازی‌محور

دوره‌‌های آنلاین که در آن‌ها از المان‌های بازی استفاده می‌شود به دلایل زیر تاثیرگذاری مطلوبی را در ذهن مخاطبان دارند:

  • تشویق فراگیران به شرکت در دوره‌ها

انگیزۀ یادگیرندگان فاکتور بسیار مهمی است که دلیل اصلی تهیه محتوای آموزشی است. برای درک این موضوع، مثالی را با هم بررسی می‌کنیم:

یک شرکت بزرگ داروسازی برای آموزش پرسنل حقوقی خود از گیمیفیکیشن استفاده می‌کند. بعد از مدتی اعضای شرکت از این آموزش‌ها استقبال می‌کنند چراکه هر یک از آن‌ها در صورت تکمیل دوره، نشان برتر و مبلغ 1400 دلار را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. با این کار انگیزه‌ای برای تمام کارکنان به وجود آمده که موجب شرکت آن‌ها در این دوره می‌گردد.

  • توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند

در هنگام آموزش باید به این موضوع مهم دقت کنیم که تمرکز مخاطب دچار اخلال نگردد. آموزش‌هایی که به صورت بازی‌وار هستند بسیار کمک می‌کند مخاطبان به بهترین شکل در یادگیری متمرکز گردند. همانطور که در مثال بالا اشاره شد، پرسنل بخش حقوقی به صورت بسیار فعالی با آموزش درگیر شدند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا دانش لازم را کسب نمایند.

  • یادآوری مطالب را ساده می‌کند

یادآوری مباحث بسیار به بهینه‌سازی آموزش وابسته است. بازی‌وارسازی با ایجاد جذابیت در محتوا امکان یادآوری مطالب را در فضایی لذت‌بخش برای فراگیران فراهم می‌کند.

  • به شکل کارآمدی دانش و مهارت را تقویت می‌کند

با بهبود یادآوری مطالب در ذهن مخاطب این امکان فراهم می‌شود که در هنگام نیاز از مباحث آموخته شده استفاده شده و مهارت مورد نظر به صورت کاربردی در ذهن فراگیر تثبیت گردد.

  • کاهش استرس در یادگیری

امری بدیهی است که مردم در شرایط استرس‌زا، توانایی یادگیری‌شان کاهش پیدا می‌کند. با استفاده از المان‌های بازی در آموزش‌های خود می‌توانید به کاربران خود کمک کنید که از پس استرس در هنگام یادگیری برآیند.

حال باید بررسی کنیم که برای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در آموزش‌ها باید چه مواردی را مد نظر داشته‌باشیم:

تهیه‌کنندگان محتوای آموزشی با در نظر داشتن موارد زیر امکان تهیه آموزش‌های بهینه و موثر را خواهند داشت:

اهداف آموزش

این مورد یکی از اصولی است که در هنگام تهیۀ فیلم آموزشی باید حتما در نظر داشته‌باشید، چراکه آموزش بازی‌واری که هدفمند نباشد قطعا نتیجه‌بخش نخواهد بود.

کارایی آموزش آنلاین در صورتی که از بازی‌سازی بدون هدف استفاده شود بسیار کاهش پیدا می‌کند و ممکن است موجب حواس‌پرتی مخاطبان گردد.

تعادل بین بازی و یادگیری

شما باید اطمینان حاصل کنید که محتوای آموزشی علاوه بر اینکه ارزشی برای مخاطب ایجاد می‌کند، همزمان آن‌ها را سرگرم نماید. این موضوع بسیار اهمیت دارد که از المان‌هایی استفاده شود که مخاطب را در مسیر یادگیری نگه دارد و دستیابی به مهارت‌های مورد نیاز را برای او ساده‌تر کند.

ارائه یک چالش

شما می‌توانید با ایجاد یک چالش مناسب آموزشی با کیفیت مطلوب تهیه کنید. اگر این چالش‌ها به راحتی قابل دستیابی باشند، طبیعتا انتظار می‌رود که حوصله مخاطب سر برود؛ همچنین اگر بسیار دشوار باشد امکان دارد فراگیران تازه‌کار انگیزه خود را از دست بدهند و شما به اهداف آموزشی خود دست پیدا نکنید. بنابراین با در نظر گرفتن توانایی‌های مخاطبتان این چالش‌ها را پیاده‌سازی کنید.

سطح تعامل مخاطب

تعامل مناسب مخاطب با محتوا برای آموزش دیجیتال بسیار حیاتی است. باید از اینکه بازی استفاده شده در آموزش‌تان تعامل مخاطب را با محتوا بالا ببرد اطمینان حاصل کنید.

یک آموزش با طراحی مناسب و سطح تعامل کافی قدرت تفکر فراگیر را افزایش داده و دوره آموزشی را جذاب‌تر می‌کند.

ارائه بازخورد

بازخوردها در آموزش آنلاین باید به خوبی آموزش فیزیکی انجام گردد. برای آموزش‌های بازی‌وارسازی شده می‌تواند به صورت امتیاز، تعریف‌کردن مراحل مختلف یا مواردی دیگر انجام شود.

بارخوردها باید در لحظه به مخاطب منتقل شود و او متوجه شود که آیا در مسیر درست یادگیری قرار گرفته است یا خیر؛ همچنین در آخر باید به این شکل باشد که به فراگیران کمک کند تا یادگیری‌شان تقویت گردد.

جمع‌بندی

استفادۀ موثر از آموزش دیجیتال مبتنی بر بازی به ایجاد انگیزه در فراگیر کمک می‌کند و منجر به تعامل موثر وی می‌گردد. این شیوه آموزش باعث می‌شود که آموزش بدون استرس باشد و به بهبود یادآوری مطالب کمک می‌کند. در هنگام طراحی باید اطمینان حاصل کنید که المان‌های مورد استفاده به مسیر هدف یادگیری کمک می‌کند. باید این بازی‌ها چالشی را ارائه دهند که حل آن‌ها برای مخاطب ساده باشد. همچنین باید تعامل مناسبی را با مخاطب ایجاد کند و در هر مرحله به او بازخورد مناسبی دهد.

در آخر امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن در آموزش‎‌های خود بهره بگیرید.


منبع:

https://blog.commlabindia.com/elearning-design/ways-to-design-interesting-gamification-courses