آموزش طراحی لوگو
قصد دارم در اینجا مطالب مهمی از تجربیات طراحی لوگو رو با شما به اشتراک بزارم. لطفا شما هم با ارسال کامنت به من کمک کنید تا تجربیات طراحی لوگو رو به همه منتقل کنیم. و به آموزش طراحی لوگو دیگران نیز کمک کنیم
(بروزرسانی 7 بهمن)
استفاده هوشمندانه از فضای داخل نمادها
در لوگو بالا، طراح از فضای خالی داخل نماد لیوان استفاده کرده و نمادی از پیامرسانی را داخل آن جا داده است.قرار دادن یک سمبل داخل سمبلی دیگر، تکنیکی خوب است که در مواقعی که ما یک فضای خالی در لوگو داریم، میتواند سودمند باشد.
? اما اگر شکل فضای خالی که در اختیار داریم، با شکل نماد دیگر متفاوت باشد چه کاری میتوان انجام داد؟
در این حالت، یکی دیگر از روشهایی که بسیار خلاقانه و زیباست، تغییر فرم و شکل یکی از نماد هاست. به عنوان مثال در این لوگو، اگر شکل لیوان را به جای شکل اصلی آن یعنی ذوزنقه، به شکل همان نماد پیامرسانی طراحی کنیم (یعنی شکل لیوان را تغییر دهیم) در یک نگاه هم لیوان را رساندهایم و هم پیامرسانی را.
لوگوتایپ های خطی و نکات ریز آن
در این لوگو تایپ اثر علیرضا بخشی، شاهد استفاده از تکنیک حروف خطی هستیم. در این روش برای طراحی لوگو ابتدا اسکلت و ساختار اصلی حروف طراحی میشود و سپس به جای رنگ کردن داخل حروف، حاشیه حروف مشخص میشود.
? البته کار به همین سادگی پیش نمیرود و طراح باید با سلیقهای که دارد، در بخشهایی از این خطوط تغییراتی ایجاد کند که هم لوگو زیباتری به دست آید و هم خوانایی بیشتری ایجاد کند.
? در لوگو بالا، قسمتهای خالی سمت راست حروف پ و ش، برای زیبایی ایجاد شده است و فضای خالی اطراف حرف «و» (در واقع همان برشی که روی حرف ش ایجاد شده) باعث خوانایی بیشتر لوگو و تمایز حرف «و» از «ش» میشود. با کمی تمرین میتوان لوگوتایپهای بسیار زیبایی با تکنیک خطی ایجاد کرد.
راه حل قفل شدن ذهن در طراحی لوگو
? ذهنِ قفل شده یکی از مشکلات بزرگ طراحان است. زمانی که شما پروژهای را بر عهده گرفتید اما نمیدانید چه اقدامی برای طراحی آن به زیباترین شکل انجام دهید. در این مواقع، صرفا با آزمون و خطا و تست کردن میتوانید مناسبترین روش طراحی را پیدا کنید. خوبی آزمون و خطا این است که چون شما تعداد زیادی ایده مختلف را تست میکنید، ذهنتان خود به خود این ایده ها را ترکیب میکند و ایده بهتری ارائه میدهد. بنابراین مسئله قفل شدن ذهن حل میشود.این تستها میتوانند روی کاغذ یا در کامپیوتر انجام شود. معمولا ایده اولیه را روی کاغذ انجام میدهیم اما جزئیات را در کامپیوتر. به عنوان مثال برای پیدا کردن جای مناسب برگ ها در لوگو بالا، احتمالا طراح تعداد زیادی ایده را تست کرده است تا این طرح به وجود آمده است.
لوگوتایپ های خطی فارسی
یکی از سبکهای زیبای طراحی لوگو، سبک خطی یا Linear است. در این سبک، حروف و شکلها را صرفا با خطوط طراحی میکنیم و داخل آنها را با رنگ پر نمیکنیم. این تکنیک هم در لوگوهای تصویری و هم در لوگوهای نوشتاری کاربرد و جلوه خوبی دارد. به عنوان مثال در لوگوی بالا که برای آموزشگاه موسیقی کوک طراحی شده است، طراح از خطوط موازی در دو طرف حروف استفاده کرده است.
گاهی اوقات میتوانید به جای نشان دادن یک نماد به طور مستقیم در لوگو، حروف را به شکلی در کنار هم قرار بدید تا شکل خاصی را ایجاد کنند. به عنوان مثال در لوگو بالا اثر صبا خدادادیان، حروف کلمه افرا به شکلی نوشته شدهاند تا یک برگ را شبیهسازی کنند.
ایجاد حجم در لوگو از طریق برش
همانطور که در میدانید «ایجاد حجم از طریق فضای منفی» اشاره خواهیم کرد، در لوگوهای تک رنگ نمیتوان از طریق رنگ، سایه و نورپردازی حجم و سهبعدی بودن را نشان داد. در لوگوهای رنگی برای نشان دادن تمایز بین قسمتهای مختلف، رنگهای متفاوتی برای آنها انتخاب میکنیم و یا روی اجزا، سایه میاندازیم. در لوگوهای تکرنگ برای نشان دادن تمایز این قسمتها باید بین آنها یک برش ایجاد کنیم تا فضای خالی کاملا مشخصی بین آنها به وجود آید. در این صورت لوگوی ما حجمدار و سهبعدی به نظر میآید.
تکنیک طراحی لوگو به روش تغییر فرم کلمه به شکلی خاص
? یکی از راههای محبوب طراحی لوگو ترکیبی، انتخاب یک نماد خاص و ایجاد تایپوگرافی با تاکید بر وجه تصویری آن است.نمادی که انتخاب میشود باید فرم خاصی داشته باشد و از طریق آن فرم بتوان هویت نماد را تشخیص داد. (ویژگی شاخص آن، شکل خاص آن باشد نه رنگ و جزئیات آن) نکته بسیار مهم که بارها تکرار کردهایم این است که ما برای این تغییر فرم نباید خوانایی کلمه را فدا کنیم. البته در هر صورت، زمانی که ما حروف را به شکل دیگری مینویسیم تا حدی خوانش را دچار پیچیدگی میکنیم اما این مسئله را باید کنترل کرد و خوانایی را در حد متعادلی نگه داشت.در لوگوی بالا که برای شرکت بازسازی آستانهای مقدس طراحی شده، طراح کلمه هما را با نماد گنبد که یک فرم خاص و قابل تشخیص دارد، ترکیب کرده است.
تکنیک دست آزاد در طراحی لوگو فارسی
یکی از تکنیک هایی که میتوان طراحی لوگو زیبایی را با آن انجام داد، تکنیک دست آزاد است. در این سبک ما با استفاده از قلم یا ماژیک، کلمات را به همان سبک دستنویس مینویسیم و به همان صورت نیز در ایلوستریتور اجرا میکنیم. (قلم نوری در این نوع لوگوها میتواند بسیار مفید باشد) طراحی لوگو بالا با ترکیب کلمه بلوط به همین سبک و برگ بلوط توسط خانم کوثر رئیسی طراحی شده است.
بعضی حروف میتوانند در داخل همدیگر قرار گیرند و اصطلاحا چفت شوند. این کار ریتم خوبی را در طراحی لوگو ایجاد میکند. دنبال کردن یک سبک مشخص در حروف یک لوگو بسیار مهم است. مثلا در طراحی لوگو بالا، تمامی حروف شکل و فرم نزدیکی دارند و حتی انتهای حروف به شکلی تیز و یکسان طراحی شده است. شما نیز در لوگوتایپهای خود سعی کنید یک سبک و ریتم خاص به وجود بیاورید. این کار به زیبایی لوگو کمک زیادی میکند.
در طراحی لوگو بالا اثر کاوش که برای یک مشاور املاک طراحی شده است، حرف M با نماد ساختمان ترکیب شده است که می تواند به سرعت موضوع کسب و کار را به مخاطب برساند. گاهی اوقات به راحتی میتوان از فضای خالی حروف برای جاگذاری نمادهای مرتبط استفاده کرد که میتوانید در طراحی لوگو همیشه این تکنیک را گوشه ذهن خود داشته باشید. نکته مهم این است که استفاده از نماد نباید باعث شود که خود حروف شناسایی نشوند
در اینجا با استفاده از یک شکل هندسی خاص در طراحی لوگو، کلمهی محمد طراحی شده است. این تکرار باعث ایجاد یک ریتم جالب در این لوگو شده است.البته حروف این کلمه با کمی تغییر، فرم هندسی مشابهی را به خود گرفتهاند. اما در بعضی از کلمات نمیتوان فرم هندسی یکسان یا مشابه پیدا کرد. در این مواقع با کمی دقت بیشتر و تغییر در حروف، میتوانیم یک ریتم زیبا در لوگو ایجاد کنیم. توجه کنید که نباید حتما تمام حروف، یکسان طراحی شوند، بلکه ایجاد هماهنگی نسبی در حروف، میتوانپ زیبای خاصی را به لوگوتایپ ببخشد.
طراحی لوگوی خوشمزه ای که زندگی طراح را عوض کرد??
طراحی لوگو بالا برای یک برند ساختگی توسط Jon Stapp در سال 2011 طراحی شده است. به گفته خود طراح این لوگو از آن زمان زندگی او را عوض کرده است! این لوگو جایزه های بسیاری برده و در سایتها و مجلههای معتبر و متنوعی منتشر شده است. سئو خوبی دارد و در گوگل و پینترست، رتبه خوبی در زمان سرچ در مورد لوگو دونات دارد. این طراحی لوگو یک دونات به شکل G را نشان میدهد و تایپوگرافی زیبایی دارد.
در این طراحی لوگو زیبا اثر علیرضا بخشی میبینیم که دو کلمه «پزشک» و «شما» با زاویهای برش خورده اند و به هم چسبیدهاند. این تایپوگرافی بسیار استوار طراحی شده و از نظر تعادل در سطح خوبی قرار می گیرد. همچنین عنوان زیر لوگو با فونتی کوچکتر و در جای مناسبی قرار گرفته است که به تعادل لوگو کمک شایانی میکند.
طراحی لوگوتایپ به صورت ضخیم انجام شده که به نظر من برای یک برنامه تلویزیونی در زمینه پزشکی مناسب است. (زیرا این برنامه سبک کاری سنگین و مهمی دارد و نمیتوان از تایپوگرافی های فانتزی استفاده کرد)
رنگهایی که در این لوگو به کار رفته است کاملا به فضای پزشکی و درمانی نزدیک است (آبی، سبز و قرمز سه رنگی است که مناسب موضوعات پزشکی میباشد.)
طراحی لوگو بالا از ترکیب دو حرف A تشکیل شده و این دو حرف در کنار هم، حرف M را تشکیل میدهند.وجود یک نظم هندسی در لوگو باعث میشود تا چشم مخاطب یک زیبایی خاصی را تجربه کند. استفاده از شکلهای هندسی با لبههای تیز مثل مثلث و مربع، جلوه رسمی و شیکی به لوگو میدهد.
اثر شخصیت مخاطبان کسب و کار بر فرم طراحی لوگو
طراحی لوگو بالا اثر یک طراح عرب، برای سوپرمارکت زنجیرهای سنجاب در عربستان سعودی طراحی شده است.
به گفته طراح، استفاده از نماد سنجاب در این لوگو به دلیل سرعت سنجاب در جهش و حرکت میباشد.
? در این طراحی لوگو چند نکته قابل توجه است:
1- تایپ و نوع خط لوگو، حالتی دوستانه، نازک، منحنیشکل و شاداب دارد که کاملا متناسب با یک سوپرمارکت با مخاطب عام است. کسب و کارهایی مانند سوپرمارکت، رستوران و ... که مخاطبانشان عامه مردم است، لوگوهایی دوستانه و شاداب نیاز دارند.
2- طراحی لوگو در دو زبان طراحی شده است و هم لوگو عربی و هم لوگو انگلیسی، از همین نوع تایپ استفاده کرده است.
3- در قسمت نماد تصویری این طراحی لوگو، همین اشکال منحنی شکل و دوستانه وجود دارد که باز هم نشان دهنده شخصیت مخاطبان این کسب و کار میباشد. بنابراین در طراحی لوگو نمیتوان صرفا با داشتن اسم و موضوع کسب و کار شروع به طراحی کرد. باید در مورد مخاطبان آن کسب و کار تحقیق کنید.
لوگوتایپ های الهام گرفته از خطوط نسخ و رسمی
? قبلا گفته بودیم که میتوانیم با الهام گرفتن از خطوط سنتی فارسی مثل نستعلیق، شکسته، ثلث، کوفی، نسخ و ... و اضافه کردن خلاقیت خودمان به آنها، طراحی لوگو نوشتاری زیبایی طراحی کنیم. در طراحی لوگو بالا مشاهده میکنیم که طراح با همین تکنیک، لوگوتایپ سنگین و ضخیمی را طراحی کرده است. این لوگو برای فصلنامه اقتصادی فرهنگی «نقطهبند» توسط استودیو مشق طراحی شده است. برای طراحی این لوگوتایپها روی کاغذ، برای راحتی میتوان از ماژیکهای ضخیم استفاده کرد و سپس در کامپیوتر آن را دیجیتالی کرد.
خط و تایپوگرافی در طراحی لوگو چه جایگاهی دارد؟
تایپوگرافی جزء لاینفک طراحی لوگو محسوب میشود. به این معنی که شما برای طراحی لوگو نوشتاری و ترکیبی، باید بتوانید کلمات را به شکل زیبایی بنویسید که این نیازمند داشتن ذوق هنری و مهارت تایپوگرافی است. این مهارت با مطالعه، دیدن آثار تایپوگرافی و تمرین با قلم افزایش مییابد.
البته تایپوگرافی مستقیما به معنی خطاطی نیست، تعریف ساده ای از تایپوگرافی در طراحی لوگو، شناختن فرمهای مختلف حروف و روشهای ترکیب خلاقانه آنهاست. اما گاهی اوقات شما مرزهای تایپوگرافی و خطاطی سنتی کمرنگ میشود و شما باید با استفاده از اصول خوشنویسی و خطهای مختلف مثل نستعلیق، شکسته، ثلث، کوفی و ... و تغییر در آنها، لوگویی را طراحی کنید.
چطور طراحی لوگو سه بعدی را انجام دهیم؟
یکی از اصلی ترین مواد لازم برای طراحی لوگو سهبعدی، نورپردازی هست. این کار در طراحی لوگو به راحتی با گرادینت انجام میشه. به لوگوی بالا خوب دقت کنید، اجزای لوگو از وسط به دو نیم تقسیم شدند و دو گرادینت که از نظر رنگ نزدیک به هم اما از نظر روشنی و تیرگی متفاوت هستند به هر کدام از این قسمتها داده شده است. همچنین جاهایی که یکی از اجزا از روی جزء دیگر عبور کرده، زیر آن سایه ایجاد شده.با دیدن طراحی لوگو بالا به خوبی متوجه منظور من میشید.
طراحی لوگو مجموعه های هنری و فرهنگی، چطور طراحی کنیم؟
قبلا در مورد این صحبت کردیم که طراحی لوگو استارتاپها و کسبوکارهای جوان، باید مدرن و مینیمال طراحی بشه. اما در مورد کارهای سنتی، صنایع دستی، هنری، فرهنگی، مذهبی و ... چطور؟ توی اینطور کسب و کارهایی، میشه از خطوط تزئینی استفاده کرد. در مورد خطوط تزئینی در لوگوهای انگلیسی قبلا صحبت کردیم. توی اینطور لوگوهایی معمولا باید ترکیبات هنری و استفاده از پیچوتاب و درهمتنیدگی حروف رو ترجیح بدید به مینیمالیسم.
قرار دادن لامپ در فضای خالی حرف g
طراحی لوگو ترکیبی بالا با تکنیک استفاده از فضای منفی طراحی شده است. در حرف g ما یک لامپ را میبینیم که از طریق خطوط منحنی و نور آن قابل شناسایی است. هنگامی که میخواهید لوگو ترکیبی طراحی کنید، یکی از راههایش این است که از خود بپرسید آیا نمادی را می توان پیدا کرد که در فضای خالی حروف جای گیرد؟ اگر جواب بله است، ایده خوبی برای طراحی لوگو است.
در طراحی لوگو تصویری و در ترکیب نمادها، روش جایگزینی را امتحان کنید. طراح در طراحی لوگو بالا، صورت فرد را با یک فنجان قهوه جایگزین کرده است. برای اینکه راحت تر به نتیجه برسید، بنویسید که چه نمادهایی را میخواهید ترکیب کنید: فنجان، چهره. سپس بررسی کنید که آیا چیزی در نمادها هست که به جای چیز دیگری جایگزین شود؟ این روش سرعت طراحی لوگوهای تصویری را زیاد میکند چون اکثر مواقع به سرعت میتواند شما را از سردرگمی به یک نتیجه مشخص برساند.
ترکیب خطوط خوشنویسی سنتی ایرانی مثل ثلث و نستعلیق با خلاقیت طراح نتیجه بسیار زیبایی ایجاد میکند. در این طراحی لوگو برای زیبایی بیشتر از تزئیناتی مثل حرکت گذاری استفاده شده است. همچنین به انحنای انتهایی حرف ت دقت کنید که چگونه باعث زیباتر شدن لوگو شده است.
در طراحی لوگو بالا میتوانیم به راحتی کلمه Look را بخوانیم اما این کلمه واقعا نوشته نشده است. چگونه میتوانیم همچین لوگوهایی بسازیم؟
در اینطور طراحی لوگو ترکیبی باید توجه کرد که از تصاویری استفاده کنیم که شکل هندسی آن به حرف مورد نظر ما بسیار شباهت دارد. این شباهت باعث میشود که به سادگی کلمه مورد نظر ما خوانده شود در حالی که ما بعضی از حروف را با تصویر جایگزین کردهایم. این کار را به عنوان تمرین با کلمات دیگر انجام دهید. مثلا شباهت حرف A با برج ایفل و یا ایدههای مختلف دیگر میتواند لوگوهای زیبایی ایجاد کند.
ادامه دارد.....
مطلبی دیگر در همین موضوع
انتخاب رنگ مناسب در طراحی
مطلبی دیگر در همین موضوع
بایدها و نبایدها در طراحی اینفوگرافیک (ویژه طراحان)
افزایش بازدید بر اساس علاقهمندیهای شما
داستان کوتاه «آنها سوگند نمیخورند»