فقه شیعه، متنگرا یا اخلاقگرا
گزارشی از کتاب تشیع بازنگری شده (اجتهاد و اصلاح در دوران معاصر) نوشته لیاقت تکیم
Shi‘ism ‘revisited : ijtihad and reformation in contemporary times ,Takim, Liyakat , Oxford University Press, 2022
کتاب «تشیع بازنگری شده» نوشته لیاقت تکیم را میتوان مقدمهای به زبان انگلیسی در شناخت جریانهای اصلاح (reform) گرای فقه شیعی، بخصوص در قلمرو فرهنگی ایران دانست.
نویسنده که خود از شیعیان خوجه است، با فضای فکری و فرهنگی ایران به خوبی آشنا است و ایده اصلی کتاب را در مدت اقامتش در شهر قم و دیدارهایش در این شهر به دست آورده است و از جدیدترین آثار پدید آمده در عرصه روشنفکری دینی در زبان فارسی با خبر است. نام و آرای تعداد زیادی از فقها و مجتهدان نوگرا و پژوهشگران دینی در کتاب آمده و تقریبا همه محتوای کتاب طرح دوباره نظرات پژوهشگران دینی نوگرای شیعی است و از آن میان نویسنده بیش از همه از آرای ابوالقاسم فنایی و نظریه او درباب تقدم اخلاق بر دین تاثیر پذیرفته است.
اجتهاد، نصگرا یا اخلاقگرا؟
دلمشغولی اصلی نویسنده ناسازگاری برخی احکام فقهی با فهم اخلاقی روزگار است؛ ناسازگاریهایی که در عرصههای حقوقی گوناگون از جمله حقوق اقلیتها، زنان، محیط زیست و شیوه حکمرانی نمود مییابد. از آن میان حقوق زنان اهمیت بیشتری برای او دارد و این را میتوان از مثالهای کتاب که بیشترشان درباره حقوق زنان و احکام فقهی مرتبط به آنان است دریافت. او تاریخ و تطور علم اصول و اجتهاد در تشیع را بررسی میکند و ابزارها و مفاهیمی از اجتهاد سنتی را که میتوانند ابزارهای تفسیری کارآمدی برای رفرم در فقه شیعی باشند معرفی میکند. اما او این ابزارها را کافی نمیداند و از لزوم تغییرات بنیادین در سازوکار اجتهاد و ابزارها و لوازم این تغییر سخن میگوید.
جای خالی اخلاق در فقه
با اینکه علمای شیعه در طول زمان فتواهای گوناگونی ارائه کرده اند و گاه فتوای پیشینیان را نقض کرده اند اما هیچ یک در بازنگری احکام به قواعد اخلاقی توجه نکردهاند و تنها بر مرجعیت قرآن و روایات و قواعد خاص زمان و مکان تمرکز دارند و به همین دلیل به تفاوتها دراحکام جزیی بسنده کرده اند. از این رو است که نویسنده ابزارهای کهن اجتهاد شیعی را برای سازگاری با پیچیدگیهای دنیای امروز کافی نمیداند چرا که اجتهاد به شدت محدود به نص است. تصویری که نویسنده از اجتهاد بازنگری شده شیعی ارائه کرده، اجتهادی است که کمتر وابسته به نصوص دینی و بیشتر متکی بر عقل و اخلاق است. قرآن بیش از آنکه از احکام و قوانین سخن بگوید از اخلاق سخن گفته است.
از ويژگیهای قرآن این است که قانون و اخلاق در آن به هم آمیخته است به حدی که حتی عبادات هم به دستورات اخلاقی آمیخته است و قانون در واقع ظهور و نمود امر اخلاقی در موقعیت انضمامی است. اما اصول اخلاقی که میتواند در فقه دخیل باشد کمتر مورد توجه و بحث در علم اصول فقه قرار گرفته است. به نظر نویسده کتاب، فقهای مسلمان جنبه اخلاقی قرآن را کمتر در نظر گرفتهاند و در عوض آن را تنها همچون متنی قانونی خواندهاند و بیش از آنکه نگران به سرانجام رساندن خواستهای اخلاقی وحی الهی باشند، درگیر سازوکار استنباط احکام قانونی بوده اند. از همینجا است که موارد متعددی از تنش و تعارض بین احکامی که از متن استخراج شده و احکامی که از عقلانیت اخلاقی استنباط شده وجود دارد.
اجتهاد نو
فصل پایانی کتاب طرح و توصیفی است از پدیده اجتهادگران نو. اجتهاد نو اجتهادی است که کمتر به متن وابسته است. نگاه تاریخی به متن مقدس، هرمنوتیک فهم متن مقدس و بازگشت به اخلاق از انواع تلاشهایی است که متفکران نواندیش دینی و اصلاحگران در اجتهاد بدانها تکیه کردهاند.
تفسیر متن مقدس پایان ناپذیر است و هیچ تفسیر کامل و تمامی وجود ندارد. اجتهاد نو روشهایی را پیشنهاد میدهد که بر اساس آن بتوان فقه را بر پایه اهداف اصلی شریعت اسلامی مانند عدالت، برابری، آزادی، و احترام به جایگاه رفیع انسان بازنگری کرد.
برای خواندن متن کامل یادداشت بلند من در معرفی کتاب که در شماره دوم فصلنامه معرفت شیعه منتشر شد روی لینک کلیک کنید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
سه پرسش درباره روایت علامات المومن و زیارت اربعین
مطلبی دیگر از این انتشارات
پویایی فقه و حوالت تاریخی غرب
مطلبی دیگر از این انتشارات
میرزا محمد اخباری، سیسیانوف روس و فتحعلیشاه قاجار