دفتر پژوهشهای صنعت رسانه و محتوا Pajouha.ir
تجربه تکاملی همیشگی؛ تغییر در شیوه مصرف تلویزیون
نگاهی بر تجربه تکاملی همیشگی (THE Forever Evolving Experience)
امروزه تلویزیون و محتوای ویدیویی فاخر، فراتر از اتاق نشیمن ما، وارد بسیاری از ابعاد زندگی روزمرّۀ ما شده اند؛ از تماشای قسمت آخر یک سریال بر روی تبلت، قبل از رفتن به رختخواب گرفته تا تماشای محتوا بر روی تلفن همراه هوشمند حین انتظار برای رسیدن دوستان در یک کافه. شمار فراوان ابزارها به ما این امکان را داده تا محتوا را وارد بخش های بیشتری از محیط پیرامونی خود کنیم. تجربه تماشای محتوا از طریق ابزارهای مختلف و در مکانهای مختلف روزبه روز در حال تکامل است و این هسته و مفهوم مرکزی آن چیزی است که از آن تحت عنوان «تجربه تکاملی همیشگی» یاد میشود.
تجربۀ تکاملی همیشگی به عنوان یک عامل تغییردهندۀ بازی، مسیر حرکت به سمت سال ۲۰۲۰ را نمایان می سازد و نشان می دهد که مصرف کنندگان چگونه به تغییرات دامن خواهند زد و مدل های فنآورانه و تجاری صنعت رسانه را با حجم بالایی از تقاضا مواجه خواهند ساخت.
عوامل کلیدی تغییردهندۀ بازی
صنعت تلویزیون در حال تبدیل شدن از صنعتی با صفحۀ نمایش ثابت، به صنعتی مبتنی بر چند صفحۀ نمایش است. این مسئله به مدلهای تجاری فانتزی مربوط نمیشود، بلکه به محصولات، سرگرمیها و تجارب مصرفی عالی در هر لحظه و زمان مربوط میشود. بدیهی است که کیفیت محصول در درجۀ اوّل اهمّیت قرار میگیرد و محتوا، بستهبندی، قیمتگذاری و در دسترس بودن آن در محلّ مورد انتظار مصرفکننده، در ردههای بعدی قرار میگیرند.
در این گزارش، هر یک از عوامل تغییردهندۀ بازی که توسّط اریکسون شناسایی شدهاند مربوط به یکی از سه حوزۀ اصلی مصرفکننده، کسب و کار، و فنآوری هستند. این تأثیرات از ماهیت متقابل برخوردارند و تأثیر کلّی عامل تغییردهنده بر صنعت تلویزیون را دستخوش تغییر میکنند. در این گزارش ابعاد مربوط به سه حوزه ذکر شده، بررسی شده اند.
مصرف کننده و تجربۀ تکامل همیشگی
عامل تجربۀ تکامل همیشگی از حوزۀ مصرفکننده سرچشمه میگیرد. این عامل منبعث از تغییرات سریع در انتظارات و خواستههای مصرفکننده است، آن هم در شرایطی که مصرفکننده راههای جدیدی جهت کشف محتوا پیدا میکند و افزایش انتظارات موجب میشود تا وی چگونگی ارزشگذاری خدمات و استفاده از زمان خود را مورد ارزیابی مجدّد قرار دهد.
در بخشی از این گزارش می خوانیم :
«مصرفکنندگان همچنین از تجربۀ تماشای مداوم محتوای چندرسانهای که به یک ابزار یا یک نوع رسانه محدود نمیشود، لذّت میبرند. برای مثال، در ارتباط با یک مسابقۀ فوتبال، تجربۀ مربوطه به نحوی توسعه پیدا کرده که با تماشای خود فوتبال آغاز و پایان نمییابد. خدمات و رسانههای دیگر بر روی ابزارهای چندگانه موجب طولانیتر شدن تجربۀ تماشای فوتبال میشوند تا آنجا که فوتبال عملاً پایان نمییابد، بلکه به یک سیر داستانی ادامهدار از این بازی تا آن بازی تبدیل میشود. مصرفکننده پس از تماشای بازی، بازخوردهای توییتری و اخبار مربوط به باشگاه فوتبالی مربوطه را دنبال میکند و همچنین سراغ آن دسته بازیهای ویدیویی میرود که او را قادر میسازند تا نقش بازیکن یا مربّی را ایفا کند.»
کسب و کار؛ تجربۀ تکامل همیشگی موجب تغییر زنجیرۀ ارزش صنعت رسانه میشود.
تجربۀ تکامل همیشگی موجب میشود تا زنجیرۀ ارزش صنعت از لحاظ چگونگی سفارش و مصرف محتوا، دستخوش تغییر شود. مصرفکنندگان تمایل خواهند داشت تا زندگی خود را حول محور پرطرفدارترین و مهمترین محتوای مورد نظر خود برنامهریزی کنند. فیلمهای پرزرقوبرق و رویدادهای ورزشی سطح بالا با بهترین کیفیت بر روی بزرگترین صفحات، نمایش داده میشوند، بهویژه در شرایطی که تلویزیون با وضوح بسیار بالا (UHDTV) به یک هنجار تبدیل شده است.
فنآوری
تجربۀ تکاملی جدید، مستلزم پلتفرمها و رویکردهای ابری جدید است و به گرایش به سمت آیپی دامن میزند.این تغییرات در رفتار مصرفکننده تا حدودی به واسطۀ فنآوری اتّفاق میافتند. فنآوری، ورای ابزارها و صفحات جدید متّصل به شبکههای پیشرفته است که از پلتفرمهای اپلیکیشنی نوآورانه بهره میگیرند. تغییر رفتار مصرفکننده موجب خواهد شد تا ارائهدهندگان خدمات تلویزیونی و ارائهدهندگان شبکه روی پلتفرمهای فناورانه و شبکههایی که تغییر در مصرف محتوای انتخابی را امکانپذیر میسازند، سرمایهگذاری کرده و این شبکهها را بهروزرسانی کنند.
ادامه این گزارش را می توانید در این صفحه مطالعه کنید:
مطلبی دیگر از این انتشارات
چگونه ویدئو کست یا پادکستی بسازیم که ؟ ! :)
مطلبی دیگر از این انتشارات
مخاطب فقط مهم نیست، مخاطب همه چیز است
مطلبی دیگر از این انتشارات
زندگی در سال ۲۰۲۵: بازیکن ها