دفتر پژوهشهای صنعت رسانه و محتوا Pajouha.ir
۱۰ کمپانی بزرگی که در حال دگرگون کردن صنعت تلویزیون هستند
شاید هیچ صنعت دیگری به غیر از تلویزیون نباشد که استارتآپهایش لقبِ «مختلکننده» را به طور کامل از آنِ خود کرده باشند. چه شرکتهایی که آنتنهای اِچدی تولید میکنند، یا ویدئوی درخواستی(video on demand) استریم میکنند، یا محتوای OTT ارائه دهند و یا کانالهای کابلی را دریافت و آنها را با یک ارزش افزوده دوباره ارسال کنند. همه اینها نشان می دهد که تلویزیون با سرعت زیادی در حال تغییر است.
برخی از پیشرفتهای جدید در راستای دگرگونی تلویزیون حتی منجر به اقامهی دعوای حقوقی هم شده است، به طور نمونه درمورد آئِرئو (Aereo)؛ شرکتی که کانالهای کابلی را دریافت و دوباره در بستر اینترنت منتشر میکرد ، چندی پیش با تصمیم یک دادگاه عالی تعطیل شد. اما علیرغم این پیروزی به نفع تلویزیون های سنتی، دیگر استارتآپها با استفاده از راهکارهای جدید همچنان به جلو حرکت میکنند که کاملاً در حال برهم زدن این صنعت هستند. در ادامه ۱۰ شرکتی که در حال به چالش گشیدن صنعت تلویزیون هستند معرفی میشوند:
۱- فیلمآن (FilmOn)
فیلمآن که گاهی اوقات (از سوی رسانهها) به عنوان شریک جُرم آئِرئو (Aereo) معرفی میشود، برنامهی پخش/نمایش را دریافت و به دستگاههای متصل به اینترنت دوباره ارسال میکند. تفاوت بزرگ فیلمآن که توسط میلیاردر یونانی « الکی دیوید» حمایت میشود این است که سالها در تلاش بوده تا توسط سازمانهای تنظیم مقررات و رگولاتوری ایالات متحده به عنوان یک “سیستم کابلی” شناخته شود و در نتیجه به طور قانونی بیگناه و مبرا از اتهام باشد. هرچند که، تلاش برای اخذ مجوز لازم در جریان است. در عین حال، فیلمآن میتواند مجموعه برنامههای بر اساس درخواست (on-demand) و صدها کانال دارای مجوز را به طور جاری استریم(ارسال و پخش) کند.
۲- نیمبلتیوی (NimbleTV)
نیمبلتیوی راهبردی متفاوت دارد. سرویس یکسان است – یعنی به دستگاههای متصل به اینترنت برنامههای منطقهای/محلی را به طور استریم ارسال میکند – اما شیوه دریافتِ آن متفاوت است. نیمبلتیوی تنها محتوایی را استریم میکند که مشتری از پیش برای آن پول پرداخت کند. تصور کنید اسلیم باکس تیوی با تیوو ادغام شوند. این یعنی مخاطب برای استفاده از آن به حق اشتراک کابلی نیاز دارد. در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، نیمبلتیوی ۶ میلیون دلار رشد داشت و چند سالی با آئِرئو رقابت نزدیکی داشت. اکنون شاید این شرکت سرمایه اولیه بیشتری داشته باشد.
۳- موهو (Mohu)
موهو، شرکتی در رالِی[۱]، مرکز کارولینای شمالی، که توسط بنیانگذاران، سرمایهگذاران خصوصی و حامیانِ «کیکاستارتر[۲]» تأسیس شده، کار را ساده کرده است. این شرکت آنتنهایی با قابلیت اِچدی (HD) عرضه میکند که تلویزیون زمینی را دریافت و به تلویزیونهای کاربران ارسال میکند. از آنجا که این فقط سختافزار است که سیگنالهای زمینی را میگیرد هیچ نگرانیای بابت حق نشر وجود ندارد. جدیدترین محصول موهو، با نام Channels، ایده را اندکی بیشتر رشد داده و آنتن را با سرویسهای استریمینگ (streaming) تلفیق میکند تا فقط یک رابط (interface) را در اختیار قرار دهد که این رابط، تمامِ محتوایی که وارد تلویزیون شما میشود را کنترل میکند؛ شامل کانالهای زمینی، استریمینگ و حتی وبسایتها.
۴- روکو (Roku)
طی چند سال گذشته، محصولات روکو به عنوان «دستگاههای استریم ویدئویی[۳]» محبوبِ منتقدانِ فناوری شناخته شدهاند. روکو، که رقیب Apple TV و Amazon Fire TV است، دسترسی به Netflix، HBO GO، Hulu Plus، Watch ESPN و دیگر سرویسهای بر اساس درخواست (on-demand) و استریمینگ (streaming) را از طریق یک دستگاه عرضه میکند. این شرکت اخیراً شروع به عرضه تلویزیونهایی مجهز به سیستم روکو کرده است که آمادهاند بدون نیاز به هیچ گونه دستگاهی استریم کنند و قیمتشان مقرون به صرفه است (حدود ۵۰۰ دلار برای یک تلویزیون ۴۸ اینچی). این محصولاتِ جدید شبیه ایدهای است که Aereo، FilmOn و رسانهها در گذشته بر سر آن جدال داشتند و این ایده که «استریمینگ آینده تلویزیون است» به نظر میرسند.
۵- کالتورا (Kaltura)
یکی از شرکتهای جدید در فضای ویدئو، کالتورا است که ارسال ویدئوی آنلاین متنباز (open-source) و پلتفرم پرداخت نقدی مورد استفاده شرکتهایی نظیر HBO، TMZ و Warner Bros را عرضه میکند. اخیراً کالتورا برای ارسال ویدئوی OTT راهکاری جامع ارائه کرد که خدماتی نظیر پرداخت نقدی، شخصیسازی، ویژگیهای اجتماعی، حفظ کاربر و ارسال به چند صفحه نمایش را عرضه میکند. تلویزیون OTT کالتورا که شاید پیشرفتهترین و جامعترین راهحل پرداختِ OTT در بازار باشد، به رسانهها کمک میکند محدودیت را کنار بگذارند و به کاربران تجربهای یکپارچهتر ارائه دهند. این شرکت ۱۱۶ میلیون دلار رشد داشته است و از آن به عنوان یکی از موفق در صنعت تلویزیون نام برده شده است.
۶- آرآر مدیا (RR Media)
آرآر مدیا (که سابقاً آرآرسَت[۴] نام داشت) در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد و در فهرست َنزدَک[۵] قرار دارد، نسبت به دیگر نوآورانِ تلویزیون مدت طولانیتری در این رقابت بوده، اما توانسته است همگام با پیشرفتها در این صنعت پیشتازی کند. این شرکت برنامهها را (اغلب برنامههای ورزشی، رویدادها و اخبار) برای ۹۵ درصد جمعیت جهان از طریق یک شبکه جهانی که با استفاده از ارسال ماهوارهای، فیبری و اینترنتی ساخته است، پخش میکند. آرآر مدیا اخیراً خدماتش را به مجموعهای کامل از سرویسهای رسانهای توسعه داده است؛ شامل مدیریت کانال، تهیه محتوا و پخش جهانی. صدها رسانه و سازنده محتوا، از جمله لیگهای مهم ورزشی و کانالهای خبری، برای اداره کردن کارکردهای پیچیده به این شرکت وابسته هستند. کارکردهای پیچیدهای که ارسال محتوای امروزه بدان نیاز دارد تا بتواند بر مهمترین چیز یعنی محتوای عالی متمرکز شود.
۷- هولو (Hulu)
یکی از برهم زنندگان اصلی تلویزیون هولو است که همچنان به رقابت ادامه میدهد، چه با عرضه سریالهای اخیر تلویزیون که نتفلیکس عرضه نمیکند، چه با ربودن سهم بازار از یوتیوب و چه با درآوردن عرق شرکتهای کابلی به خاطر از دست دادن مشترکین. امروزه هولو ادعا میکند که سرویس استریمینگ Hulu Plus، ۶ میلیون مشترک دارد و از تعداد نامعلومی (اما احتمالاً خیلی زیاد) از کاربرهای سرویس رایگانش درآمد تبلیغاتی کسب میکند. به نظر میرسد هولو که Comcast، Fox و Disney مالک آن هستند و سال گذشته درآمدی ۱ میلیارد دلاری داشته است، برای مدتی طولانی بازیگری در صنعت جدید تلویزیون خواهد بود.?
۸- نوویو (Nuvyyo)
دستگاه شرکت نوویو با نام تبلو باکس (Tablo box) برای افرادی است که میخواهند اشتراک کابلی را پایان دهند و از صورتحسابهای کابلی ماهیانه استفاده نکنند ولی در عین حال راحتی دیویآر (DVR) را در اختیار داشته باشند. دستگاه نوویو به آنتن متصل میشود، مثل همانهایی که موهو ساخته است، و سیگنالهای زمینیای را که میتوانند ضبط و سپس به هر دستگاه دارای اتصال به اینترنت استریم یا پخش شوند دریافت میکند. این دستگاه با قادر ساختن ضبط، یکی از بازدارندههای کابل قدیمی را کنار میزند و به افزایش میزان قطعکنندگان شبکههای کابلی کمک میکند. این شرکت که در اُتاوا[۶] مستقر است، سال پیش از سوی شرکت Celtic House Ventures، ۴ میلیون دلار رشد داشت.
۹- توییتر (Twitter)
شاید هیچ شرکت دیگری بیش از توییتر، تعامل کاربران و آگهیدهندهها با تلویزیون را تغییر نداده است. بسیاری از کاربران توییتر، نه تنها با تعامل با افرادی که با آنها در ارتباط هستند، بلکه با تعامل با هر کسی که از هشتگهای مرتبط استفاده میکند، به طور اجتماعی تلویزیون میبینند. گفتگوی توییتری تا حدی برای شبکهها و آگهیدهندهها مهم شده است که سال پیش شرکت Nielsen سیستم رتبهبندی تلویزیونی توییتر را راهاندازی کرد. آژانسهای تبلیغاتی به طور فزاینده تلاش میکنند تبلیغات تلویزیونی را با دیالوگ توییتر تلفیق کنند و توییتر خودش هم در حال گسترش مشارکت تلویزیونی به عنوان یک منبع مهم درآمد است.
۱۰- تیویتَگ (TVtag)
دیگر بازیگر فضای تلویزیون اجتماعی[۷] تیویتَگ است؛ تیویتَگ شبکهای اجتماعی است که منحصراً به عنوان تجربه صفحه نمایش دوم[۸] برای تلویزیون دیدن طراحی شده است. این شبکه در بازار تلویزیون اجتماعی با رقابتی سخت از سوی توییتر و فیسبوک مواجه است، اما از آنجا که سرور آن اختصاصی[۹] است، عملکردی را ارائه میدهد که دیگران نمیتوانند ارائه دهند، به عنوان مثال، ارائه یک راهنمای شخصیسازیشده که آنچه در تلویزیون است را با محتوای موجود در سرویسهای استریمینگ یکی میکند. مثلا یک اپلیکیشن آیفونِ که میتواند بر اساس فعالیتها، پیشنهاداتی ارائه دهد. این اپلیکیشن همچنین به عنوان کنترل از راه دور دایرکتتیوی[۱۰] عمل میکند. تیویتَگ در سال ۲۰۱۰ با نام GetGlue تأسیس شد. سرمایهگذاران این شرکت شامل Time Warner، دایرکتتیوی و یونین اسکوئر ونچرز[۱۱] (نخستین سرمایهگذار توییتر و تامبلر) میشوند.
[۱] Raleigh, North Carolina
[۲] Kickstarter: نام وبسایتی است برای کمک به پروژههای خلاق که از استارتآپهایی با ایدههای نوین و خلاقانه استقبال میکند
[۳] Video streaming boxes
[۴] RRsat
[۵] NASDAQ
[۶] Ottawa
[۷] Social television is the union of television and social media: تلویزیون اجتماعی اصطلاحی جدیداست و از ترکیب تلویزیون و رسانهٔ اجتماعی شکل گرفته است
[۸] Second Screen experience
[۹] dedicated
[۱۰] DriecTV: شرکت آمریکایی ارائهدهنده خدمات پخش مستقیم ماهوارهای است و مرکز ارائه خدمات آن در شهر آل سگوندو، کالیفرنیا مستقر است
[۱۱] Union Square Ventures
مطلبی دیگر از این انتشارات
راهاندازی شبکه تلویزیونی از خانه
مطلبی دیگر از این انتشارات
راز جذب مخاطب در یوتیوب
مطلبی دیگر از این انتشارات
راز جذب مخاطب در یوتیوب