کرونا و مشتری مداری

به قول مهندس حمیدی ( یکی از آدم‌هایی که خیلی قبولش دارم و ازش تاثیر می‌پذریم) آدم توی تعامل با این خارجی‌ها خیلی چیز یاد میگیره.

یکی از چیزایی که اخیرا خیلی روی من تاثیر گذاشت نحوه کنسل شدن برنامه‌ی مدرسه تابستانه من بود.

حدودا سه ماه قبل از شروع برنامه یک جلسه آنلاین با دانشجوها بود که از نیویورک تا پکن توش بودن و هر کسی خودشو معرفی کرد و هرکی هر سوالی داشت پرسید و اینا. توی اون گفتن که کسی جایی رزور نکنه و برنامه ریزی نکنه و ما خبر نهایی در مورد برگزاری مدرسه تابستانه رو میدیم.

بعد از اون یک ایمیل زدند که مدرسه تابستانه به دلیل شیوع کرونا برگزار نمیشه و شما دو تا آپشن داری: ۱-کنسل کنی و پولتو تماما پس بگیری ۲-موکول کنی به تابستان بعد و امسال تابستان هم یک هفته آموزش آنلاین فشرده ببینی.

نکته ایی که برای من جالب بود این بود که در حالت دوم دانشگاه به سبب تاخیری که در سرویس‌اش رخ داده به من داره چیز بیشتری میده و اون هم آموزش آنلاین توسط همون اساتید هست (جهت اطلاع بگم که IE تو MBA آنلاین اول دنیاست!).

چیزی که هست اینه که نحوه تعامل ما با مشتری مون در بحران تصویر ما رو برای سال‌های سال می‌سازه و که در صورت مدیریت خوب (که بسیار کار سختیه و حتی گاهی نشدنی که باعث میشه شرکت رو تعطیل کنیم) به ما کمک می‌کنه که از بحران بهتر خارج بشیم و میوه شو بچینیم.

ایده ایی که به نظرم IE زده اینه که با دادن یک چیز بیشتر درآینده یکساله، که مطمئن هست وضع اش خوب میشه، پول‌هایی که گرفته رو دست خودش نگه می‌داره تا بحران رو رد کنه و در عین حال مشتری‌ایش هم راضی باشه.

متن ایمیل رو هم برای مطالعه و یادگیری میتونید از اینجا ببینید.