برندسازی شخصی چیست؟

برندسازی شخصی
برندسازی شخصی

برندسازی شخصی فرآیندی است که طی آن یک فرد ابتدا خودش را دقیقا می‌شناسد و سپس تصویرش را در ذهن مخاطبان خود مدیریت می‌کند و تلاش می‌کند این تصویر متمایز از رقبا باشد و نتیجه آن کسب جایگاه بهتر نزد مخاطبان و به تبع آن کسب مزایای مادی و معنوی برای فرد است.

اولین نکته این تعریف این است که نباید انتظار نتیجه یک شبه از اقدامات خودمان در زمینه برندسازی فردی داشته باشیم و باید یک نگاه بلند و فرآیندی داشته باشیم. دومین نکته هم این است که برندسازی فردی بیشتر توسط خود ما انجام می‌شود و یک امر اتفاقی و شانسی نیست. سومین نکته هم این است که تصویری که ما از خودمان داریم بسیار متفاوت است از آن تصویری که دیگران از ما دارند و ما باید در راستای همسوسازی این تصویر حرکت کنیم و نکته آخر اینکه ما در برندسازی فردی به دنبال اثرگذاری بر مخاطبان خودمان هستیم نه کل دنیا.

پس یک سوال اینجا مطرح می‌شود: چه اقداماتی برای توسعه برندشخصی خودمان باید انجام بدهیم؟ به نظر من برندسازی فردی شامل یک مرحله اولیه و پایه ای به نام خودشناسی و دو دسته اقدام است که در ادامه توضیح خواهم داد.

ماموریت هلدینگ آموزشی یک باور کمک به اجرای همه موارد لازم برای اداره و توسعه یک کسب و کار کوچک است .اگر یک کسب و کار دارید و می‌خواهید آن را توسعه دهید حتما سایر مطالب آموزشی سایت ما را هم ملاحظه بفرمایید.

مرحله زیربنایی: خودشناسی

زیربنای برندسازی شخصی ، خودشناسی است. به این معنی که من در ابتدا باید دقیقا بدانم که چه کسی هستم تا بر این اساس برندشخصی خودم را معماری کنم. و نکته مهم این است که باید خودمان و مهارت‌ها و شخصیت خودمان را دقیقا بشناسیم و بخواهیم آن را توسعه و بهبود بدهیم و گرنه مثلا اگر من هیچ آشنایی با دنیای برنامه نویسی رایانه نداشته باشیم نمی‌توانم با انجام یک سری تکنیک، خودم را در این حوزه برند کنم.

به قول استاد عزیزم مهندس شعبانعلی عزیز: “تخم مرغ از داخل که رشد کند و بشکند، به یک موجود زنده مولد تبدیل می‌شود. از بیرون نمی‌شود به آن زیاد فشار آورد. اگر بشکند، جز درست کردن نیمرو و پر کردن شکم دیگران، کاربردی نخواهد داشت.”


اقدامات آفلاین و در فضای واقعی ما

در بخش اول به اموری می پردازیم که در دنیای واقعی و در مواجعه رو در رو با افراد باید رعایت شود که در ادامه چند مورد از این موارد را در قالب چند سوال مطرح خواهم کرد که خوب هست هریک از ما از خودمان بپرسیم:

  1. چگونه خودم را معرفی می کنم؟
  2. چگونه خودم را در کمترین زمان و به کامل ترین شکل معرفی می کنم (معرفی آسانسوری)؟
  3. نوع پوشش من چگونه است؟
  4. از چه مواردی به همراه پوشش خودم باید در جلسات رسمی استفاده کنم (نوع انگشتر، کروات، طلا و جواهرات و ….)؟
  5. استفاده از چه نوع عطر و در چه حدی مناسب یک جلسه رسمی است؟
  6. لحن من در جلسات باید چگونه باشد؟
  7. چگونه ابتدای صحبت خودم را شروع کنم ؟
  8. اگر به یک میهمانی شام دعوت شدم چگونه آداب معاشرت را رعایت کنم ؟
  9. چگونه یک رزومه خوب از خودم بنویسم ؟

اگر به هر یک از این موارد خوب فکر کنید متوجه خواهید شد که نکات بسیار زیادی در هر یک از موارد بالا نهفته است که رعایت نکردن آن می‌تواند برندفردی شما را در کسری از ثانیه نابود کند و یا در مقابل، رعایت یک نکته ساده می‌تواند مزایای مالی و معنوی و جایگاه بسیار خوبی را نصیب شما کند.


اقدامات ما در فضای دیجیتال و آنلاین

در بخش دوم کارهایی را در شبکه های مجازی و سطح اینترنت انجام می دهیم که باعث می شود برندشخصی ما توسعه یابد. در این بخش هم چند اقدام مهم را فهرست‌وار عرض می کنم تا به تفصیل در نوشته‌های بعدی همه موارد را واکاوی و تحلیل کنیم:

  1. رعایت آداب معاشرت فضای اجتماعی
  2. داشتن رزومه حرفه‌ای در لینکدین
  3. در صورت امکان داشتن یک وبلاگ یا وب‌سایت
  4. حضور حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و داشتن یک صفحه مجزای حرفه‌ای
  5. داشتن رزومه آنلاین در بسترهای مرتبط
  6. در صورت امکان و متناسب با کار شما، داشتن فیلم‌های برندساز در پلتفرم‌های بارگزاری فیلم مثل آپارات
  7. آموزش به دیگران به خصوص آموزش رایگان و کمک به دیگران در حوزه تخصصی خودمان
  8. داشتن عکس و فیلم حرفه‌ای با گرافیک متناسب برای شبکه‌های اجتماعی و رزومه و کلا فضای آنلاین
درصورت تمایل می‌توانید اطلاعات دوره جامع برندسازی شخصی را از این بخش سایت ما ملاحظه کنید.