حقیقت اسلام ناب "پارت۱"


۱ جایگاه توحید در اسلام ناب

اگر بخواهیم اسلام ناب را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم اسلام دین توحید است. (رهبرانقلاب ۱۳۷۴/۱/۱۶ و ۱۳۶۹/۳/۱۰)
توحید زیربنای همه ی اصول و معارف اسلامی است؛ (امام‌خمینی ۱۳۵۷/۱۰/۱۸ ؛ علامه طباطبایی، شیعه در اسلام، ص۱۳۳) هم جهان بینی و هم شریعت (ایدئولوژی) اسلام، توحیدی است.(آیت‌الله خامنه‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه‌ی۸)

آیت‌الله خامنه‌ای متفکر بزرگ قرن ۲۱
آیت‌الله خامنه‌ای متفکر بزرگ قرن ۲۱



۱.۱. توحید در جهان‌بینی اسلام


بنابر جهان بینی توحیدی اسلام _که بیانگر حقیقت عالم تکوین است_ همه چیز آفریده و بنده‌ی خدای یگانه و در ید قدرت اوست. با این فهم توحیدی از عالم این جهان یک مجموعه‌ی نظام مند، قانون مدار و هدف دار است و امید بستن به غیر او یا ترس از غیر او بی معنا است؛لذا انسان موحد بصیرتی به دست می‌آورد که تحلیل هایش را با دیگران متفاوت می‌کند و رسالتی الهی را بر دوش خود احساس میکند که باید تمام زندگی و توانش را در راستای آن قرار دهد.(رهبرانقلاب ۱۳۸۹/۸/۴)


۱.۲. توحید در شریعت اسلام


بر اساس این جهان بینی توحیدی که میگوید حکومت تکوینی دراختیار خداست، لاجرم حکومت تشریعی و حق قانون‌گذاری هم باید از آن او باشد.(آیت‌الله خامنه‌ای، مقاله روح توحید نفی عبودیت غیر خدا) شریعت، در واقع دستورالعمل هماهنگ شدن با عالم تكوين و حقیقت هستی است.

|عبادت انحصاری خداوند|


روح توحید عبارت است از نفی عبودیت غیر خدا؛《لا اله إلا الله》که شعار اسلام و همه ی ادیان الهی است، یعنی عبادت انحصاری خداوند. (رهبرانقلاب، ۱۳۵۲؛ ۱۳۷۱/۲/۲۳؛ ۱۳۹۷/۱/۲۵)
برای درک درست از این عبادت انحصاری خداوند، باید دونکته‌ی اساسی را مد نظر قرار داد:
۱.در منطق قرآن، هرگونه اطاعت از غیر خدا _چه یک شخص، چه یک تشکیلات و نظام، چه یک شیء، چه عادت‌ها و سنت های رایج و چه هوا و هوسهای خود_ نیز عبادت و "اله" گرفتن اوست:


أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلاً [فرقان۴۳]
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ [یس۶۰]


لذا انسان موحد، از غیر خدا اطاعت هم نمیکند. (رهبرانقلاب، ۱۳۷۳/۱۰/۱۰؛ ۱۳۶۵/۱۰/۱۹)
۲. نفی و اثبات توحید (لا اله الا الله) _ يعنى نفی عبودیت غیر خدا و تحقق عبودیت خداوند _ فقط در وجود انسان نیست، بلکه شامل بیرون از وجود انسان هم میشود.

۲. نفی و اثبات توحید

این دو چهره‌ی نفی و اثبات همه جانبه‌ی توحید _ که تا متن حیات فردی، اجتماعی و سیاسی امتداد می‌یابد و صرفاً به عنوان یک بحث ذهنی مطرح نمی شود (رهبرانقلاب، ۱۳۸۲/۱۰/۲۹)_ مهمترین معرفت دینی و مطلب اصلی در اسلام ناب است و با فهم درست و کامل آن میتوان به حقیقت اسلام ناب رسید. بسط این مطلب را میتوان به این صورت بیان کرد:

۲.۱. نفی عبودیت غیر خدا

در وجود انسان:
_یعنی تبعیت نکردن از هوای نفس، عادات و ...
بیرون از وجود انسان:
_ در سطح جامعه: یعنی نفی عبودیت طاغوت و حکومت های غیر الهی، نفى عبودیت نظام‌های اجتماعی و ساختارهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی، نفی عبودیت خرافات و آداب غلط، نفی عبودیت اشخاص و قدرت ها و... .

_ در سطح دنیا: یعنی استکبارستیزی، نفی فرهنگ و قوانین غیر الهی.


۲.۲. اثبات (تحقق) عبودیت خداوند

در وجود انسان:
_ یعنی حاکم کردن اراده الهی در وجود انسان و تحقق انسان موحّد.
بیرون از وجود انسان:
_ در سطح جامعه: یعنی حاکم کردن ولیّ خدا و احکام الهی در جامعه و تحقّق جامعه‌ی موحّد اسلامی. (رهبرانقلاب، ۱۳۹۰/۷/۲۴ ؛ ۱۳۹۸/۲/۱۸ ؛طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن جلسه‌ی۱۰؛ پیام به مناسبت ایام حج ۱۳۹۹/۵/۸)

_ در سطح دنیا: یعنی تکثیر و توسعه‌ی جامعه‌ی اسلامی و تحقق دنیای موحّد یا به عبارت دیگر تمدن بین الملل اسلامی.

اسلامِ فردی، خود را فقط عهده دار خودسازی و مبارزه با بت نفس، یعنی توحید در وجود انسان معرفی می‌کند و عملاً آن را تنها هدف و غایت اسلام می‌نمایاند و به ساحت بیرون از وجود انسان یا نمی‌پردازد و یا آن را بسیار کمرنگ مطرح میکند؛ اما اسلام ناب، برای استقرار توحید در جامعه و ساختن دنیای موحّد و صددرصد اسلامی کردن دنیا _ کاری که تنها راه درمان دردهای بشریت است _ در تمام صحنه ها حاضر است. (آیت‌الله خامنه‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسات ۱۲و۱۳ ؛ ۱۳۹۸/۲/۱۸)

اسلامِ آمریکایی، دینِ تکه‌تکه شده، دینِ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْض و دینِ ابتری است که از عرصه های واقعی زندگی انسان جداست.