حقیقت اسلام ناب "پارت۲"

اهداف بعثت رسول اکرمﷺ

۱. توحید


آن چه به عنوان حقیقت اسلام ناب گفته شد _ یعنی توحید_ لبّ و اساس کار انبیاست:

وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدُونِ(انبیاء۲۵)

قرآن کریم، ابعاد مختلف این هدف را در آیات مختلف بیان کرده که عدم توجه جامع به آنها باعث شده برداشتهای ناقصی از بعثت صورت پذیرد. تفصیل اهداف بعثت در قرآن را میتوان در سه محور کلی دسته بندی کرد:


۱.۱. تزکیه و تعلیم


هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ(جمعه۲)


تزکیه، تعلیم و تحول درونی انسان، جزو اهداف اصلی پیغمبر است. ساختن انسان، پیراستن انسان از بدیها و آراستن انسان به نیکی‌ها، فضیلت‌ها و خوبی‌ها، یک هدف اساسی است؛(رهبرانقلاب، ۱۳۹۹/۳/۱۴؛۱۳۷۱/۱۱/۱) اما ترویج انحصاری این هدف باعث شده است عده ی زیادی گمان کنند که این تنها هدف بعثت است...!(آیت‌الله خامنه‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه۱۷)


۱.۲. اجتناب از طاغوت

وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّـهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ(نحل۳۶)


اساس دعوت همه‌ی انبیا _پس از دعوت به عبودیت خدا_ اجتناب از طاغوت است و اصولاً خدا پرستی با پذیرش سلطه‌ی طاغوت ها نمی سازد؛(رهبرانقلاب، ۱۳۹۷/۱/۲۵؛ ۱۳۶۵/۱۰/۱۹؛ ۱۳۸۰/۷/۲۶؛ امام خمینی، پیام پذیرش قطعنامه ۱۳۶۷/۴/۲۹) به تعبیر دقیق‌تر شرط توحید، ایستادگی در مقابل زورگویان و تلاش برای نجات مستضعفین است:


وَمَا لَكُمْ لا تُقَاتِلُونَ في سَبِيل الله وَالْمُسْتَضْعَفِينَ (نساء۷۵)


اهمیت این مطلب به قدری است که امام خمینی تشکیل حزب جهانی مستضعفین در سراسر عالم را یکی از آرمانهای خویش اعلام کردند. (امام‌خمینی، ۱۳۵۸/۵/۲۶)

نکته‌ی درخور توجه این است که در این دو دعوت انبیا، یعنی عبودیت خدا و اجتناب از طاغوت، آن چه برای عموم مردم سخت تر است، همین دومی است؛ چرا که نفی ظالمان، دشمنی استکبار را در پی دارد ( رهبرانقلاب ، ۱۳۶۸/۱۲/۱۰؛ ۱۳۸۲/۶/۲۶) و از این ناحیه سختی‌ها، فشارها و تحریم‌ها وارد خواهد شد.

کار مشکل انبیا نیز همراه کردن مردم در این مسیر بوده است؛ اولویت دشمنان هم بر این است که کفر به طاغوت را از مردم بگیرند. (رهبرانقلاب، ۱۳۹۴/۶/۲۵؛ ۱۳۹۴/۴/۲۰)
در این فشارهاست که عده ای، راه نجات را در اطاعت از کافران و تکیه کردن بر همین ظالمین معرفی میکنند؛ _سکولار ها و لیبرال های غربزده_ چیزی که جدای از عذاب اخروی باعث از دست دادن نصرت الهی و نرسیدن به نتیجه‌ی دنیوی نیز خواهد شد:

وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّـهِ مِنْ أَوْلِياءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ(هود۱۱۳)

(رهبرانقلاب، ۱۳۹۸/۲/۱۶)


خداوند متعال اطاعت نکردن از کافران _ البته اطاعت نکردن به معنای نیاموختن نیست _ در میدان‌های مختلف سیاست، اقتصاد، فرهنگ و هنر را جهاد کبیر خوانده است:

فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً(فرقان۵۲)

(رهبرانقلاب، ۱۳۹۵/۳/۳)


جهاد کبیر در مقابل استکبار و نبرد با طواغیت و شیاطین انس و جن، از زمان پیامبران بزرگ تا کنون همواره وجود داشته است و انبیا و اولیای الهی، گام به گام آن را پیش برده و به هدف نهایی نزدیک کرده‌اند و اکنون این بار سنگین بر دوش ماست.
البته در این زمان که معصومین (علیهم‌السلام) حضور ندارند، زمینه برای توجیه‌های گوناگون و فرار از این تکلیف مهیاتر است؛ لذا تبيين این حقیقت که "استکبار ستیزی، تکلیفی دینی و شرط توحید است نه یک تاکتیک سیاسی که قابل تغییر باشد" ضرورتی مضاعف دارد.(رهبرانقلاب، ۱۳۹۳/۴/۱۶؛ ۱۳۹۲/۸/۲۹؛ ۱۳۹۳/۳/۴)

احیاگر تفکر اسلام ناب امام روح الله خمینی
احیاگر تفکر اسلام ناب امام روح الله خمینی



۱.۳. تشکیل جامعه و تمدن اسلامی

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ(صف۹)


هدف نهایی از ارسال رسول اکرم ﷺ، که سه مرتبه در قرآن کریم تکرار شده است،(توبه۳۳،فتح۲۸،صف۹) "لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ" است؛ یعنی دین خدا بر تمامی آیین ها "الذین" غلبه کند؛ لذا باید همه‌ی فرهنگ‌های بشری، همه‌ی سیستم های اقتصادی، همه‌ی روش‌های حکومتی و همه‌ی شیوه های زندگی بر اساس آنچه خداوند اراده کرده است شکل بگیرند. (رهبرانقلاب، ۱۳۷۶/۱/۱)

پس خواست اسلام، تحقق کامل دین در تمامی ابعاد است؛ (رهبرانقلاب، ۱۳۹۳/۱۲/۲۱) به عبارت دیگر، ایجاد یک تمدن بین المللی توحیدیِ اسلامی. این هدف قرآنی، همان هدف انقلاب اسلامی ایران است که همه باید بار مسئولیت آن را بر دوش خود احساس کنند. (رهبرانقلاب، ۱۳۹۱/۴/۳۱؛ ۱۳۷۹/۷/۱۴؛ ۱۳۹۱/۷/۲۳؛۱۳۷۰/۷/۲۴)

۲. تشکیل حکومت و نظام اسلامی؛ شرط تحقق هدف انبیا


واضح است که این مهم بدون تشکیل نظام اسلامی امکان پذیر نیست (رهبرانقلاب، ۱۳۹۵/۳/۶؛ ۱۳۸۹/۳/۱۴؛ ۱۳۹۴/۱/۱) و اساساً اهداف انبیا بدون حکومت امکان تحقق ندارند. (رهبرانقلاب، ۱۳۹۹/۱/۳)

اسلام ناب، اسلام جامعی است که دین و دنیا را در هم تنیده‌ی با یکدیگر می‌داند؛ برنامه‌ی سعادت دنیا و آخرت است و در تمام شئون فردی و اجتماعی حضور دارد؛

لذا پیامبر، فقط به بیان معارف دین نمی‌پردازد بلکه محقق کردن آنها در جامعه، هدف ایشان و هدف ورثه‌ی ایشان است.

مکتب امام خمینی ، احیاگر این اسلام حقیقی و جامع است؛ مکتبی که دوگانه های به ظاهر متضاد را با هم جمع کرده است: دنیا وآخرت، فرد و اجتماع، خلوت و جلوت، شریعت و عقلانیت، عاطفه و قاطعیت، مبارزه و مدارا و...؛(امام‌خمینی، وصیتنامه،ص۱۷؛ رهبرانقلاب، ۱۳۹۵/۳/۱۴؛ ۱۳۸۸/۷/۲) مکتب جامعی که با زنده کردن ابعاد اجتماعی و سیاسی ،اسلام ،اخلاق ،معنویت، محبت، فضیلت و کرامت را نادیده یا کم اهمیت تلقّی نمی‌کند.(رهبرانقلاب، ۱۳۸۵/۵/۳۱)

۳. تکلیف انسان مومن

انسان مؤمن باید تلاش کند که به هدف بعثت نبی اکرم ﷺ درباره‌ی خود نائل شود؛ لذا برای عروج و تکامل و نزدیک شدن به خدا، که هدف نهایی از تلاش تمام پیامبران است،(رهبرانقلاب، ۱۳۸۷/۲/۱۴؛ ۱۳۶۹/۱/۳) کسب معرفت و خودسازی و عبادات مرسوم کافی نیست بلکه علاوه بر آنها، باید از ولایت طاغوت خارج شود و ولایت الله را اتخاذ نماید، طاغوت‌ها و تمامی آثار شرک را بزداید و برای تحقق توحيد وحاكميت الله مجاهدت کند؛(رهبرانقلاب، ۱۳۶۵/۱۰/۱۹؛ ۱۳۶۸/۷/۲۶؛ امام‌خمینی، ولایت فقیه، ص۱۰) یعنی هم خودسازی کند و هم تلاش نماید جامعه‌ی موحّد و دنیای موحّد بسازد؛ یعنی: "خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی".(بیانیه راهبردی گام دوم، ۱۳۹۷/۱۱/۲۳؛ رهبرانقلاب، ۱۳۶۸/۷/۲۶)

به عبارت دیگر خداوند، انسان را نه فقط در برابر خود و خانواده و نزدیکان، بلکه در قبال سرنوشت جامعه، جهان و بشریت مسئول دانسته است.(رهبرانقلاب، ۱۳۹۳/۹/۶؛ ۱۳۷۶/۲/۱۳)

بنابراین انسان موحّد همواره در حال مبارزه است؛ در لایه های نفس، خانواده، اجتماع، دنیا و خلاصه در همه جا مبارزه می‌کند تا عبودیّت غیر خدا را نفی و خدا را حاکم کند.

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّـهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ(حجرات۱۵)


مجاهدت در راه خدا، در اولین ردیف از فهرست کارهای واجب قرار دارد که همیشه لازم است.(رهبرانقلاب، ۱۳۹۵/۹/۲۷)
اسلام ناب میگوید اطاعت از خدا و رسولش که شرط ایمان است،(انفال۱) علاوه بر اطاعت موردی و فردی که بسیار مهم است، شامل اطاعت مهمتری است که آن، اطاعت از دستور خدا در راه و روش زندگی و تحقّق نقشه و هندسه‌ای است که برای جامعه ترسیم کرده است؛ اطاعتی که با اَعمال فردی حاصل نمی‌شود و نیاز به مجاهدت جمعی مؤمنان دارد. اطاعت فردی بدون تحقق این اطاعت انسان را به سعادت نخواهد رساند. (رهبرانقلاب، ۱۳۸۸/۱۲/۶)

البته برای حضور در این میدان مجاهدت، تربیت نفس و تقویت بنیه‌ی معنوی، ضرورتی مضاعف می‌یابد (رهبرانقلاب، ۱۳۹۸/۹/۶؛ ۱۳۹۱/۷/۲۴) و از سوی دیگر این حضور، عروج و تکامل انسان را بسیار سریع تر و در سطحی بالاتر رقم می‌زند؛ همچون شهدایی که یک شبه ره صد ساله رفتند.(امام‌خمینی، ۱۳۶۰/۴/۱)

تلاش انبیا و ائمه برای آشنا کردن مردم با این وظایف بود و ایشان خودشان هم پیشقراول آن بودند.(رهبرانقلاب، ۱۳۷۹/۹/۱۲؛ ۱۳۹۴/۵/۲۶)

عنوان "بسیجی" که توسط امام خمینی مطرح شد، در واقع شامل تمام این ویژگی‌های انسان موحّد و مؤمن حقیقی است. (امام‌خمینی، پیام برای تشکیل بسیج دانشجو و طلبه،۱۳۶۷/۸/۲؛ رهبرانقلاب، ۱۳۸۹/۴/۲؛ ۱۳۷۳/۹/۳)