برطرف کردن خطای Disk Management could not start Virtual Disk Service هنگام اتصال به کنسول Disk Management سیستمhj کلاینت از طریق شبکه


اخیراً زمانی که می‌خواستم ظرفیت یک پارتیشن را در یکی از ویندوز سرورهای شبکه افزایش دهم با خطا مواجه شدم. همانطور که میدانید به‌وسیله کنسول مدیریتی Computer Management می‌توان به کنسول مدیریتی Disk Management یک سیستم دیگر وصل شد. زمانی که کنسول Disk Management در سیستم سرور باز شد در پایین کنسول خطای زیر را مشاهده کردم.

همچنین زمانی که نتوانید به Disk Management snap-in یک سیستم ریموت متصل شوید با خطای زیر مواجه خواهید شد :

من سعی کردم با ابزار diskpart کار Expand کردن را انجام بدهم اما باز هم با خطا مواجه شدم. خطایی که با آن مواجه شدم به‌صورت زیر بود:

همانطور که از متن خطا نیز مشخص است سرویس Virtual Disk Service یا VDS در سیستم ریموت در حالت اجرا قرار ندارد. اگر سرویس VDS فعال و در حالت Running نباشد شما نمی‌توانید دیسک‌ها و پارتیشن‌های سیستمتان و یا یک هارد دیسک‌های یک سیستم کلاینت را به‌صورت Remote مدیریت و پیکربندی کنید. من بعد از Start کردن سرویس VDS با دستور net start vds با خطای زیر مواجه شدم:

برای اینکه به کنسول مدیریتی سرویس‌ها دسترسی داشته باشید در RUN تایپ کنید services.msc و اینتر را بزنید. و مطمئن شوید که سرویس Virtual Disk در حالت Running قرار دارد. در Event Viewer هم خطاهای زیر را دریافت کردم:

خب کاری که انجام دادم Startup type سرویس VDS را از Manual به Automatic تغییر دادم و سرویس را Start کردم و یک‌بار هم سرویس را Restart کردم. و این سرویس به درستی اجرا شد و به حالت Running در آمد. اگر به‌صورت Remote نتوانستید به کنسول مدیریتی Disk Management دسترسی داشته باشید مطمئن شوید که Rule های زیر در هر دو سیستم به‌صورت Enabled قرار دارند:

با استفاده از دستورات زیر نیز می‌توانید این Rule ها را در فایروال باز کنید:

اگر سرویس Virtual Disk اجرا نشد مطمئن شوید که در تنظیمات Registry یا regedit.exe در مسیر زیر گروه ALL APPLICATION PACKAGES دسترسی Read دارد:

اگر هیچ کدام از روش‌های ذکر شده در بالا مؤثر نبود دستور زیر را اجرا کنید و از یکپارچکی فایل‌های سیستمی ویندوز اطمینان بیابید:

امیدوارم این مطلب مفیده بوده باشه در مطلب بعدی راجع به "کاربرد سرویس Virtual Disk Service یا VDS در ویندوز" می پردازیم.