آیا این گفته درسته به هرچیزی فکر کنیم به دستش میاریم؟

چطور ذهنمان وفکرمان را پرورش دهیم؟
دشمن موفقیت و پیشرفت شما چیست؟
ازکجا شروع کردم؟
درحال حاضرکجا ایستادم؟
به کجا خواهم رسید؟

خیلی از ما این جمله را بارها و بارها از زبان سخنران های انگیزشی که در حوزه های کسب موفقیت،پرورش فکر،تحول در نگرش و...شنیدیم."به هرچیزی که فکر کنی به روزی صاحبش میشی و به دستش میاری"

نمیدونم چند نفر از شمادر این سمینارهای یک روزه شرکت کردید،وقت گذاشتید واینکه برای شما فایده‌ای هم داشته و نتیجه ای حاصل شده است؟که البته امیدواریم ارزش وقتی که گذاشتید را داشته باشد.شاید سخنران های انگیزشی راست بگویند و چیزهایی بدانند که ما نمیدانیم.
ذهن نقیض یاب را خاموش کن ادامه بده و برو جلو" عادل طالبی"

خیلی از شما دوستان تمایل دارید به یک اعتماد به نفس و خودباوری برسید ویک تصویر زیبای ذهنی از خودتان در ذهن دیگران ایجاد کنید،رهبر زندگی خودتان باشید و در نهایت همیشه بهترین چیزها و امکانات را داشته باشید.و بارها و بارها با این جمله مواجه شدید:
"برای اینکه زندگی‌ات تغییر کند،باید خودت را تغییردهی."

چطور ذهنمان وفکرمان را پرورش دهیم؟


زمانی که نگاه درست و مطمئنی نسبت به آینده دارید،آن‌وقت است که فکر و ذهن شما به زیبایی عمل می‌کند.دراین حال شما مثبت فکرمی‌کنید و بیشتر مصمم هستید که آن را به واقعیت تبدیل کنید.با این کار شما قدرت خلاقیت خودتان را فعال می‌کنید وآن را به کار می‌اندازید.
1- شما با رویا پردازیتان میزان احترام به خود را افزایش می‌دهید واین امر به خوشحالی شما می‌افزاید.
2- رئیس زندگی و تصمیم‌های خود باشید.
3-استعدادوتوانایی های خود را در رشته کاری خود ارتقاء دهید.
4- خودرا وقف آموزش مادام‌العمرکنید،اگردردنیای امروز مرتب یاد نگیریدوجلو نروید پس رفت خواهید کرد.

3 دشمن موفقیت و پیشرفت شما چیست؟

1- ماندن وچسبیدن در منطقه راحتی که هستید و حاضر نبودن برای تغییر

2- برگزیدن راحت ترین راه برای حرکت (the path of least resistance)

3- ترس ازشکست(نمی‌گذارد راه حل جدید را امتحان کنید)

ازکجا شروع کردم؟

در سال 93به پیشنهاد بهترین دوستم دوره ای را تحت عنوان چگونه کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی کنیم،راه های موفقیت در این حوزه چیست را در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با آقای ارژنگ گذراندم.

این مباحث را دوست داشتم گرچه سررشته کمی داشتم آن هم به موجب کار درانتشاراتی بود که من مسئول فروشگاه اینترنتی‌اش شده بودم،قبل تر هدفم این بود برای خودم کار کنم و آقا بالاسری نداشته باشم(اما در آن زمان مقدور نبود و باید تجربه کسب می‌کردم)
دوست داشتم حداقل در کنار کار اصلی شغل دومی داشته باشم تحت عنوان کسب و کار اینترنتی.
شرکت در این دوره‌ها هم نیاز کارم بود وهم برایم جذاب بود.درسال 93 موضوعات اینگونه بررسی می‌شدند:
1- انتخاب بخش کوچک بازار(نیچ مارکتینگ)
2- تحقیقات بازاریابی‌
3- آموزش بازاریابی دیجیتال
4- تهیه محصول و قیمت گذاری
5- راه اندازی وب سایت
6- بازاریابی اینترنتی و تبلیغات اینترنتی

که به تعریف یک خطی از آن اکتفا می‌کنم.(لازم به ذکر است این تعاریف برای سال 93بوده و قطعا در این سالها دستخوش تغییربوده و به روز شده است)


1- انتخاب بخش کوچک بازار یا نیچ مارکتینگ:
یعنی قسمتی ازبازار را که بزرگان کسب و کار به سراغش نرفتند را دنبال کنیدودر آن بخش به عنوان متخصص دیده شوید.

2- تحقیقات بازاریابی:
قبل از اینکه هراقدامی انجام دهید ‌در مورد محصول مورد نظرتان تحقیق کنید.اندازه بازار محصول را بسنجید و ببینید وسعت بازارمحصولتان چقدر است.

3- آموزش بازاریابی دیجیتال:
قبل از کسب و کار اینترنتی حتما مبانی بازاریابی اینترنتی را یاد بگیرید که در این خصوص گفته شده آموزش های (آترین وب) را مطالعه کنید.

4- تهیه محصول و قیمت گذاری:
از هر محصول تعدادی را تهیه کنید که همیشه موجودی داشته باشید.پس از تهیه محصول،هزینه راه اندازی کسب و کار،بازاریابی و تبلیغات را محاسبه کنید،برقیمت محصول اضافه کنید و حتما سود خود را درنظر بگیرید.

5- راه اندازی وب سایت:
حالا نوبت آن رسیده که سایت خود را راه اندازی کنید که برای این کار نیاز به هاست و دامنه دارید.

6- بازاریابی اینترنتی و تبلیغات اینترنتی:
تا اینجای کار شما باید محصولی برای فروش داشته باشید،وبا حداقل بازاریابی دیجیتال هم آشنا هستید و یک وب سایت راه اندازی کردید،حالا باید به بازرایابی و تبلیغات بپردازید.

شاید این مطلب برای برخی از دوستان دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال ابتدایی باشد ولی برای خیلی ها هم نه نیاز به توضیح بیشتر داشته باشد.
باید بگم مطالب این دوره تمام نشده و ادامه دارد در جلسات بعدی این دوره از صحبت های
مهندس سلجوقی (عضو هیئت علمی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و کارآفرینان فردی،سازمانی و اجتماعی که با عنوان سلطان کرم ایران دررسانه ها شناخته می شد) استفاده کردیم.
موضاعت پرداخته شده را به صورت اشاره ای بیان میکنم و رد میشوم.
_ به دنبال ایده ناب باشید
_ در دوران رکود کسب و کارتان به چه نکاتی برای رشد آن باید توجه داشته باشید؟
_ چگونه مشتری جذب کنیم؟
_ انواع تجارت الکترونیک
_ کلیدهای طلایی در تجارت الکترونیک
_ تکنیک های جذب اعتماد بازدیدکنندگان
_ انتخاب نام دامنه: whois.com
_ با چه ترفندهایی بازدید سایت را بالا ببریم

همه این ها گفته شد تا برسم به این موضوع که بازاریابی دیجیتال،بازاریابی آنلاین،دیجیتال مارکتینگ و...نقش مهمی در زندگی هر فرد دارد.اگرمن از همان سال 93 این سرنخ را رها نمیکردم و به علاقه مندی خود در این حوزه ادامه میدادم نمیگم قطعا ولی شاید الان کسب و کار خودم را داشتم،بگذریم که از این شاخه به آن شاخه پریدن مقتضی سنم بود.

ولی ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه‌اس درسته؟

همه این ها گفته شد تا برسم به این موضوع که بازاریابی دیجیتال،بازاریابی آنلاین،دیجیتال مارکتینگ و...نقش مهمی در زندگی هر فرد دارد.اگرمن از همان سال 93 این سرنخ را رها نمیکردم و به علاقه مندی خود در این حوزه ادامه میدادم نمیگم قطعا ولی شاید الان کسب و کار خودم را داشتم،بگذریم که از این شاخه به آن شاخه پریدن مقتضی سنم بود.

همه این ها مطرح شد تا برسیم به قسمت اول متنمون یادتون هست چی گفته بودم؟

"به هرچیزی که فکر کنی به روزی صاحبش میشی و به دستش میاری"
بله من از سال 92 درگیر کاری شدم که توش پر بود از:
جذب مشتری،ارتباط با مشتری،مشتری مداری،افرایش فروش سایت،ایده خلاقانه برای تبلیغات،تخفیفات،دسترس آسان برای خرید،چت آنلاین، رنگ بندی جذاب برای سایت،نظرسنجی،تهیه ویدئو برای راهنمای استفاده از سایت من جمله خرید اینترتنی و.....)
تا سال 95 این روال ادامه داشت تا اینکه وارد یه گپ 4ساله شدم ولی همچنان به اینکه یه روزی برای خودم کار کنم فکر میکردم تا اینکه......

وقتی دفتر روزانه گزارش کارهایم را ورق زدم با این نوشته روبه رو شدم واین مطلب درذهنم تداعی شد والبته من سالهاست به این یقین دست یافته ام که ذهن ما سازنده‌ اس پس باید خوب فکر کرد تا خوب ساخته شود هرچند اگر سخت باشد تصمیم با توست.

خوب؟یا بد؟سازنده ی کدامی؟

مرور کارهای گذشته
مرور کارهای گذشته

درحال حاضرکجا ایستادم؟
من اینجام در پوسته و قامت خودم با فکرهای متعالی درسرم،با یک هدفگرایی منظم با یک ایده روشن که عامل و باعث آن کسی نیست جز آقای عادل طالبی با شرکت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال مرا به آن سرنخ اصلی که سالها پیش از دستم در رفته بود برگرداند.بله خودم هم میگم ای‌ کاش راهم را ادامه داده بودم،ولی خب درحال حاضر دارم با فکری که چند سال بزرگتر شده ادامه‌ میدم ولی زمان که مهمترین چیز در دنیای رقابتی دیجیتال هست رو از دست دادم و باید با وقت گذاری بیشتری راه رو پیش ببرم


به کجا خواهم رسید؟
این موضوع به عملکرد من بستگی دارد و اینکه تا کجا میخوام پیش برم وچقدر تلاش میکنم،اگرچه خیلی چیزها ممکن است در این راه دخیل باشند،مهم تر از آن دوره ای است که گام به گام مار را به اهدافمان نزدیک می‌کند.
انشاالله با دعای خیر پدر و مادر و کمک دوستانم به جاهای خوبی میرسم و شما را مطلع میکنم.

موفق باشید خوب فکر کنید.

این مطلب برای تمرین جلسه 14 دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال عادل طالبی است.