تحلیل بهبود نرخ تبدیل یک وبسایت شخصی

CRO = Conversion Rate Optimization
CRO = Conversion Rate Optimization

مقدمه

توی دنیای بازاریابی دیجیتال، کمتر کسی می‌تونه باشه که از اهمیت بهبود نرخ تبدیل یا همونConversion Rate Optimization خبر نداشته باشه. توی وب فارسی و انگلیسی، تا جایی که من خبر دارم، به اندازه‌ی کافی در مورد اینکه بهبود نرخ تبدیل چیه و چگونه عمل می‌کنه سخن گفته شده. توی این مقاله‌ی کوتاه من قصد دارم با تحلیل داده‌های تخمینی از وبسایت خودم، بخش‌هایی از وبسایت رو که به طور جدی نیازمند وارد شدن به فرآیند بهبود دادن نرخ تبدیل هستن رو مشخص کنم و در موردشون صحبت کنم. قبل از رفتن سراغ بخش اصلی مقاله، لازمه به این نکته اشاره کنم که به دلیل اینکه گوگل آنالیتیکس هنوز کامل به وبسایت من وصل نیست، داده‌های من از روی تخمین شخصی خودم و جاهایی غیر گوگل آنالیتیکس جمع آوری شدن و تا حدودی به واقعیت نزدیک هستن. همچنین باید بگم که وبسایت من در حوزه‌ی مشاوره و راهنمایی دانش آموزان برای بهتر تصمیم گرفتن در مورد آینده‌ی درسی و شغلیشون فعالیت می‌کنه.

و نکته‌ی آخر این بخش اینکه این مقاله در راستای انجام یکی از تمرین‌های دوره‌ی آنلاین بازاریابی دیجیتال آقای عادل طالبی نوشته میشه و ممکنه نواقص زیادی داشته باشه. پس پیشاپیش از شما خواننده‌ی عزیز پوزش می‌طلبم.

نمودار میزان ورود و خروج کاربر به/از وبسایت من
نمودار میزان ورود و خروج کاربر به/از وبسایت من

با وجود اینکه علاقه‌ی زیادی به ریاضیات ندارم و قطعا هم دانشی توی این زمینه ندارم اما کار کردن با داده‌ها و آمار همیشه برای من جذاب بوده؛ خصوصا اگه داده‌هایی باشه که به کار یه دیجیتال مارکتر بیاد و بشه تحلیلش کرد. یکی از مهم‌ترین داده‌هایی که هر وبسایتی داره و باید بهش بهای زیادی داد میزان ورودی و خروجی کاربران اون وبسایته. این داده‌ها بعد اینکه کاربر تبدیل به لید میشه محاسبه میشن و در مراحل مختلفی از گردش کاربر توی وبسایت ما ثبت میشن.

تحلیل داده‌ی وبسایت شخصی من

توی وبسایت من در بازه‌ی 1 ماه حدود 1600 کاربر وارد شدن که 815 نفرشون صفحه‌ی اصلی وبسایت رو که دیدن از وبسایت خارج شدن که حدود 51 درصد کل کاربران رو شامل میشه. از این آمار میشه نتیجه گرفت که بیشتر از نیمی از کاربرانی که وارد وبسایت من میشن رغبت پیدا نمی‌کنن بخش‌های دیگه سایت رو ببینن و از نظر خودم عمده‌ی دلیل این مسئله می‌تونه به UI ضعیف و همچنین کار نکردن بر روی UX برگرده. استفاده از رنگ‌ها و طراحی‌های زیبا و به روز و همچنین به کار گرفتن UX Writing درست در بخش‌های مختلف سایت از اوجب واجباته. دلیل اینکه وقت چندانی برای پرداختن به این دو بخش نداشتم این بوده که سعی من در بالا آوردن هر چه سریع‌تر وبسایت بوده و اینجاست که کیفیت فدای سرعت شده. این بخش یکی از مهم‌ترین قسمت‌های وبسایته که با روش‌هایی مثل A/B Testing و نظرسنجی و... باید به بهبود نرخ تبدیلش فکر کرد.

اما از اون ور حدود 785 نفر از کاربران، که حدود 49 درصد از کاربران رو شامل میشه، سراغ جستجو برای پیدا کردن محصول موردنظرشون رفتن و این مسئله امیدبخشه اما نکته‌ای که هست اینه که چقدر تونستم با روش‌های مختلف کاربر رو از بخش Search به بخش محصول هدایت کنم که طبق آمار این مسئله تا حدود زیادی موفقیت آمیز بوده. اما از اون سمت هم 145 نفر بعد Search از سایت خارج شدن.

از حدود 785 کاربری که دنبال محصولی توی وبسایت من بودن 640 نفرشون به صفحه‌ی محصول رفتن که آمار 81.5 درصدی رو نشون میده که این موفقیت بزرگی به حساب میاد، اما یکی از بدترین ریزش‌هایی که وبسایت من تجربه می‌کنه در همین قسمته که کاربر بعد از دیدن محصول، رغبتی به اضافه کردنش به سبد خرید پیدا نمی‌کنه. حدود 65 درصد کاربران از کاربرانی که صفحه‌ی محصول رو می‌بینن وبسایت رو ترک می‌کنن و فقط 34 درصد اونا محصولی رو به سبد خرید اضافه می‌کنن. اصلی‌ترین جایی که تموم ابزارهای بهبود نرخ تبدیل رو برای بهتر کردن اوضاع باید به کار گرفت اینجاست. کاربران احتمالا به دلایلی مثل قیمت بالای محصول، عدم توضیح مناسب در مورد محصول، ندیدن نظرات دیگر کاربران و... قانع نمیشن که محصول رو به سبد خرید خودشون اضافه می‌کنن.

حدود 220 کاربر محصول رو به سبد خریدشون اضافه می‌کنن اما کمی کمتر از نصف اونا یعنی 105 نفر (معادل 47 درصد) میرن برای ثبت نام توی سایت تا اطلاعاتشون رو وارد کنن و خریدشون رو کامل کنن. یکی دیگه از بدترین ریزش‌ها در وبسایت من همینجا اتفاق میوفته. اتفاق ناخوشایندیه که کاربر رو تا اضافه کردن محصول به سبد خرید هدایت کنی اما تقریبا نصفشون از خرید منصرف بشن. شاید ثبت نام توی سایت در این حالت به مذاق خیلی از کاربران خوش نمیاد یا ممکنه مراحل ثبت نام رو پیچیده دیده باشن.

اما بعد از همه‌ی این اتفاقات، 45 نفر ثبت نامشون رو کامل می‌کنن و میرن سراغ صفحه‌ی Check out که طبق آمار داده شده توی تصویر بالا، بزرگ‌ترین و بدترین نوع ریزش در همین مرحله هستش که کاربر به دلایل مختلفی مثل ناقص بودن اطلاعات کاربری یا پستی، کامل نشون ندادن اطلاعات، نمود 2 دلی کاربر و... از ادامه دادن خرید محصولش انصراف میده و این آمار نه چندان جالب رو رقم میزنه :)

در مرحله‌ی پایانی که رفتن به درگاه پرداخت باشه، 15 نفر وارد درگاه پرداخت میشن که 10 نفرشون خرید رو کامل می‌کنن و فاکتور رو دریافت می‌کنن، 2 نفر بنا به هر دلیلی پرداختشون کامل نمیشه و 3 نفر هم به قول عادل خان طالبی قاطی باقالیا میشن و یهویی تصمیم میگیرن تو صفحه‌ی درگاه پرداخت سایت رو ببندن و خیالشون از این راحت شه که هم ما رو بازی میدن و هم پولشون ته جیبشون می‌مونه.

در کل نرخ تبدیل کاربر به مشتری توی وبسایت من 0.62 درصد هستش که خوب یا بد بودنش بسته به شرایط مختلف می‌تونه متفاوت باشه. بعد از یه همچین تحلیلی متوجه شدم که چقدر بهبود نرخ تبدیل مهم و اساسیه و به نظر من پرداختن کافی بهش می‌تونه یه بیزینس رو موفق و سرپا نگهداره و توجه نکردن بهش، کسب و کار رو به اعماق شکست می‌کشونه.