چطوری وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شدم؟

سلام.
من مجتبی قصابی هستم.


در این پست میخوام درمورد ورود خودم به دنیای دیجیتال مارکتینگ براتون بگم. ?
اگه شاخک‌هاتون با اسم دیجیتال مارکتینگ تکون میخوره تا انتهای پست با من همراه باشید. :)


Digital Marketing
Digital Marketing


ایستگاه اول: دانشگاه

سال 96 نتایج کنکور اومده بود و باید یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگیم رو می‌گرفتم!
بله انتخاب رشته.


همونطور که خودتون در جریانید، توی کشور ما سیستم درست حسابی برای شناخت مشاغل و حرفه‌ها وجود نداره و توی سال‌های دبیرستان انقدر درگیر کنکور و کوفت و زهرمار بودیم، آنچنان فرصت نبود بشینیم درست حسابی به خودمون و علایقمون فکر کنیم.

یادمه توی کلاس، مشاورمون می‌پرسید هدف‌گذاری‌تون چیه؟ چه رشته و دانشگاهی؟

خیلی جالب بود اکثر بچه‌ها واقعا سردرگم بودن و فقط یه چیزی میگفتن که معلوم نبود از کجا نشأت گرفته!


مثلا من به واسطه اقوام که کار ساخت و ساز می‌کردن با یه دید سطحی می‌خواستم عمران بخونم!


خلاصه انتخاب رشته کردم و یه گزینه خیلی دور از ذهن توی نتایج قبولی رو دیدم.

مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه امیرکبیر.

همه خوشحال بودن و تبریک می‌گفتن ولی فکر کنم تنها کسی که عمیقا بی‌تفاوت بود خودم بودم.

خلاصه رفتم دانشگاه.
اوایل به امید اینکه علاقه ایجاد میشه به خودم می‌گفتم یکم فرصت بده! بزار درس‌های تخصصی پاس کنی!
اما علاقه‌ای ایجاد نشد که نشد.


حالا اینا اصلا چه ربطی به دیجیتال مارکتنیگ داره؟ ?


توی دوره کارشناسی به صورت اتفاقی مسئول سوشال مدیا و تولید محتوای یه کانون فرهنگی دانشگاه شده بودم.


بیشتر کار تولید محتوای من از جنس کپی پیست و نقل قول بود و به صورت هفتگی هم معرفی کتاب داشتیم.
یه بخشی هم بحث مستندسازی و عکاسی مراسم بود و اونجا یکم با عکاسی و نرم افزارهای ادوبی آشنا شده بودم و بخش‌های جذاب دانشگاه این دوران بود.

یه جورایی بدون اینکه متوجه بشم داشتم کار دیجیتال مارکتینگ می‌کردم. ?


اما اواخر دوره کارشناسی بود و باید تصمیم می‌گرفتم برم سربازی یا ارشد بخونم و خب قطعا دلم نمی‌خواست توی اون مقطع دو سال از وقتم رو با سربازی تلف کنم. از طرفی هم دوست داشتم یه تغییر رشته رو تجربه کنم و اصلا دلم نمیخواست مهندسی مواد رو ادامه بدم.


اواخر دوره کارشناسی بود که به واسطه یکی از دوستام با رشته مهندسی صنایع آشنا شدم. خلاصه برای ارشد عزم رو جزم کردم که کنکور مهندسی صنایع بدم.


کنکور ارشد هم دادم و موقع انتخاب رشته، گرایش مهندسی مالی رو انتخاب کردم که خب یکی از دلایل انتخابم جذابیت‌های این رشته از نظر حقوق و مزایا بود.


خلاصه ارشد رو توی دانشگاه خواجه نصیر شروع کردم و ترم یک بودم و درس‌ها هم برام در سطح معمولی بود نه خیلی جذاب نه خیلی غیرجذاب.


توی همین حوالی بود که به واسطه یکی از دوستای دبیرستانم (محمد) که توی ارشد تغییر رشته داده بود و رفته بود مدیریت بازرگانی، با سئو یا SEO آشنا شدم.


ایستگاه دوم: آموزش غیر دانشگاهی

برای مقدمه این بخش خدمتتون عرض کنم که یکی از استادای دوره کارشناسیم حرف قشنگی زد!
جلسات اول بود که گفت:

با وجود اینترنت اصلا نیازی نیست چیزی از من یاد بگیرید!
هزار برابر این درسی که من توی این وقت محدود میدم توی اینترنت هست!
سعی کنید ازش استفاده کنید.


خلاصه چند ماه گذشته، با تکینک‌ها و مقدمات سئو بیشتر آشنا شدم و حس کردم باید دنبال این علاقه ایجاد شده رو بگیرم تا ببینم به کجا ختم میشه.


یه روز توی وبینار درمورد فریلنسری بین‌الملل خیلی اتفاقی از طریق آقای ذاکری، اسم آقای عادل طالبی به گوشم خورد.

کنجکاو شدم و اسم عادل طالبی رو توی گوگل سرچ کردم و یه سری به سایتشون زدم و دیدم عه چه جالب! اتفاقا یه دوره دیجیتال مارکتینگ هم دارن.

به محمد (دوستم که توی فضای سئو کار می‌کرد) گفتم عادل طالبی رو می‌شناسی؟
گفتش نمی‌شناسه اما از همکاراش سوال می‌کنه.
اونا هم فیدبک مثبتی داده بودن و حتی یکی از همکارهاش شاگرد آقای طالبی بود.

البته این جست‌وجوی من به همینجا ختم شد چون اون موقع قصد نداشتم توی دوره‌ای ثبت نام کنم.


اوایل زمستون 1401 بود که با خودم گفتم باید اصولی‌تر با دیجیتال مارکتینگ آشنا بشم و شروع کردم به گشتن توی گوگل:
دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ

سایت‌های مختلف رو چک کردم و یه لیست با توجه به شرایط خودم ( از نظر بودجه‌ام و حضوری و مجازی بودنِ دوره ) درست کردم.

اما بازم نتونستم تصمیمی بگیرم چون امتحان‌های پایان‌ترم نزدیک بود و گفتم بهتره تمرکزم روی امتحانا بمونه!

توی همین حوالی بود که پادکست طبقه 16 یه مصاحبه با عادل طالبی داشت و در مورد مسائل اخیر کشور صحبت شده بود. من هم به واسطه توصیه دوستان این قسمت از پادکست رو در اسرع وقت گوش دادم و یه جورایی با منش و شخصیت عادل طالبی بیشتر آشنا شدم.


بعد مدتی یه روز داشتم توی لینکدین میچرخیدم که پست عادل طالبی رو دیدم.
قرار بود دوره جدیدی از کلاس‌های دیجیتال مارکتینگ رو بعد از مدتی که نبود (به دلایلی که خودتون برید سرچ کنید) شروع کنه.

تخفیف مناسبی هم برای این کمپین گذاشته بود و یه جورایی همه چی جور بود تا من به صورت جدی وارد یه دوره دیجیتال مارکتینگ بشم و این دنیای گسترده رو به صورت حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.


توی سایت Mydmc.ir کامل همه چیز توضیح داده شده بود و با دید نسبتا خوب و خیالی راحتی دوره رو ثبت نام کردم.

یه جورایی همه چی دست به دست هم داد تا وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ بشم.

الان که دارم این پست رو می‌نویسم حدود 8 جلسه از دوره رو پشت سر گذاشتم و به شدت از تصمیمی که گرفتم راضی هستم.
با بسیاری از مفاهیم پایه آشنا شدم و برای من که اصلا با این حوزه آشنا نبودم؛ مباحث خیلی جذاب هست.

حتما با یه پست دیگه بعد از پایان دوره در خدمتتون هستم و نظرم رو بروزرسانی می‌کنم.

حرف آخر و جمع‌بندی

بنظرم با وجود اینترنت اصلا نیازی نیست به دانشگاه بریم؛ مگر برای اهداف خاصی.

1. کافیه شروع به سرچ کردن کنید و یکم انگلیسی‌تون رو قوی کنید.

2. اگه نیاز به تخصص فنی‌تر و انتقال تجربیات یا استاد و منتور در زمینه تخصصی‌تون داشتید یه کورس و دوره بگذرونید.


3. توی زمینه مورد نظر مدتی رو کارآموزی کنید و با جمع کردن سابقه کاری جایگاه خودتون رو ارتقا بدید.


خلاصه درسته که شرایط خوب نیست و زندگی روز به روز سخت‌تر میشه اما ما هم نمی‌تونیم بشینیم و دست روی دست بزاریم.


امید و تلاش تنها راه حل ماست.