چگونه با تست A/B راه درست را انتخاب کنیم؟

وقتی میان دو تصمیم مختلف مردد هستیم این تست به کمک ما می آید.


دوستان دانشمند من در سایت های فارسی و انگلیسی کاملا این موضوع را باز کرده و در مورد آن صحبت کرده اند. در این نوشته من سعی دارم در مورد سایت خودم به عنوان یک مطالعه موردی صحبت کنم. این در واقع ادامه نوشته قبلی با عنوان بهبود نرخ تبدیل است.


برای انجام این تست من مراحل زیر را انجام می دهم.

دیتا ها را جمع آوری می کنم.

دیتا ها با توجه به نوشته قبلی من در مورد بهبود نرخ تبدیل به دست آمده است و برای تحلیل آماده شدند و اکنون از این دیتاها برای اقدام استفاده می کنم.

هدفم را مشخص می کنم.

از بین تحلیل هایی که در نوشته قبلی انجام دادم حساس ترین قسمت را انتخاب می کنم. در این مورد از سبد خرید ۷۱ درصد ریزش داریم که به مرحله ثبت‌نام وارد نمی شوند. در فروشگاه‌های اینترنتی این یک ایراد همگانی است که افراد بعد از اضافه کردن محصول به سبد خرید ادامه فرایند را انجام نمی دهند. در اینجا می توانیم دو حالت A و B را در نظر بگیریم.

حالت A این که برای اتمام فرآیند خرید به مشتری تخفیفی روی همان محصول بدهیم.

حالت B آنکه در ازای اتمام فرایند خرید یک محصول مجانی به مشتری پیشنهاد کنیم.


تست را انجام می دهم.

در اینجا می توانم برای یک هفته حالت A و برای هفته دیگر حالت B را انجام دهم. برای اطمینان از صحت نتایج همین کار را یک بار دیگر تکرار می‌کنم و نتیجه را به عنوان راه حل مشکل به کار می برم. لازم است یک بار دیگر نرخ تبدیل کلی و جزئی را بعد از مدتی اندازه بگیرم تا از درست بودن نتیجه تست مطمئن شوم.

برای مطلع کردن کسانی که سبد خرید خود را باز گذاشته اند از تصمیم خود، لازم است که از ایمیل استفاده کنیم.

انجام تست روی لیست ایمیل

روش انجام این تست روی لیست ایمیل ما کاملاً متفاوت است. زیرا تعداد کمتری مخاطب داریم که آنها را به سختی به دست آورده ایم و زمان ارسال ایمیل و کسانی که ایمیل را می بینند در دست ماست. هرگز نمی توانیم تست را روی کل لیست ایمیل خود انجام دهیم. فرض کنید یک لیست ایمیل 100 نفری داریم. ۲۰ نفر از این لیست را انتخاب میکنیم و حالت A را روی ده نفر و حالت B را روی ده نفر دیگر آزمایش می کنیم. حالا اگر ۸ نفر به حالت A و ۵ نفر به حالت B جواب دادند این اقدام را روی ۸۰ نفر باقی مانده اجرا می‌کنیم. خوشبختانه خیلی از سرویس‌های ایمیل مانند میلرلایت این کار را برای شما انجام می دهند.

نتیجه گیری 

اگر بخواهیم بین دو یا چند تصمیم یکی را برای کسب و کارمان انتخاب کنیم تا عملکرد ما بهتر شده و سود مان افزایش یابد این تست می تواند خیلی به ما کمک کند از آن غافل نشوید. این تمرین دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال است.