چگونه در دیجیتال مارکتینگ به‌روز بمانیم؟

طبق تمرینی که داشتم به دنبال سایت‌هایی بودم که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را معرفی و مقایسه کنند. اولین سایتی که در سرچ چشمم به آن گره خورد و کلیک کردم سایت نام آشنای hubspot.com بود. این سایت متعلق به شرکت هاب‌اسپات آمریکاییست که کارش توسعه دادن و بازاریابی محصولات نرم‌افزاری برای بازاریابی درونگرا، فروش و خدمت به مشتری است. این شرکت توسط برایان هالیگان(ارائه دهنده و اجرا کننده ایده بازاریابی درونگرا) و دارمش شاه در سال 2006 راه اندازی شده است.محصولی که این شرکت در حال حاضر روی آن تمرکز کرده‌است یک پلتفرم CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) بسیار قدرتمند و ساده است. اطلاعات بیشتر را خودتان می‌توانید در سایت مشاهده کنید اما مهمترین کاربردی که این سایت برای دیجیتال مارکترها می‌تواند داشته باشد مقالات ارزشمند آن است که در زیردامنه blog.hubspot.com منتشر می‌شود. با این مقالات شما می‌توانید خود را به‌روز نگه دارید. برای دسترسی به مقالات جدید این سایت شما می‌توانید در خبرنامه این قسمت عضو شوید و عنوان و توضیحات اولیه مقالات را دریافت کنید.

سایت دیگری که در سرچ هایم با آن آشنا شدم Searchenginejournal.com، مجله ای که دفتر مرکزی آن در فلوریدای آمریکاست، بود. از نام آن اینگونه برداشت می‌شود که فقط راجع‌به SEO مقاله داشته باشد اما اینگونه نیست و آن‌ها مقالات خوبی در حوزه های بازاریابی محتوایی، بازاریابی دیجیتال و غیره نشر می‌دهند. به این سایت هم سر بزنید و در خبرنامه آن عضو شوید. تا فراموش نکرده‌ام بگویم که این سایت وبینارهای تخصصی خوبی هم برگزار می‌کند.

خبرنامه دیگری که می‌توانید با عضو شدن در آن مقالات خوبی در رابطه با دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن دریافت کنید خبرنامه بخش مقالات سایت Buffer.com است. خود این سایت یک ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی دارد که قابلیت جدید آن صفحه شروع(Start page) نام دارد. این قابلیت، یک لینک زیبا و منعطف است که شما در قسمت بایو شبکه های اجتماعی خود میگذارید و کسی که تازه وارد صفحه شما می‌شود با زدن روی آن لینک وارد صفحه‌ای می‌شود که در آن تمام پست‌های شبکه‌های اجتماعی شما که توجه زیادی جلب کرده‌اند را مشاهده می‌کند.

سایتی که کار تخصصی آن مقایسه حرفه‌ای نرم‌افزارهاست و شعارش کمک به کسب و کارها برای انتخاب بهترین نرم‌افزار از سال 1999 است، Capterra.com نام دارد. این سایت فقط مخصوص دیجیتال مارکترها نیست و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. وقتی در سایت آن‌ها عضو شدم به من یک پیشخوان دادند که در آن یک چیز توجه مرا جلب کرد، یک دکمه کوییز که با زدن روی آن از من چند سوال پرسید و سه تا از نرم‌فزارهایی که برای کار من مناسب بودند و امتیاز بالایی داشتند معرفی کرد. تقریبا بعد از یک روز یک ایمیل هم دریافت کردم که مرا به بخش‌مختلف سایت راهنمایی می‌کرد و امکاناتش را متوجه می‌شدم. اگر به دنبال ابزار مناسب برای هدفی که دارید می‌گردید یا اسم نرم‌افزاری را شنیده‌اید و می‌خواهید امکاناتش را متوجه شوید و نقاط ضعف و قوتش را بدانید پیشنهاد می‌کنم به این سایت سر بزنید.

نام اکثر این سایت‌ها را قبلا هم در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال شنیده بودم اما این تمرین باعث شد با آن‌ها بیشتر آشنا شوم و قابلیت‌هایشان را بهتر بشناسم. یکی از چیزهای مهمی که در جلسه دهم این دوره آموختم این بود که شاید تمام ابزارهای دیجیتال برای ما به دلیل تحریم در دسترس نباشند اما آگاهی از آن‌ها باعث می‌شود هوشیار باشیم تا به محض ورود مشابه آن ابزار به ایران از آن استفاده کنیم و باعث ارتقای کسب و کارها شویم.