من، عادل طالبی و دیجیتال مارکتینگ


حدود ۵ ساله که با دیجیتال‌مارکتینگ آشنا و به اون علاقه‌مند شدم. البته اون اوایل بیشتر بهش می‌گفتند بازاریابی اینترنتی.

الان دو سه ساله که دیجیتال مارکتینگ جای بازاریابی اینترنتی را گرفته. توی این چند سال دوره‌های مختلف داخلی و خارجی و مقالات و سایت‌های معتبر را دنبال می‌کردم. گرچه دیجیتال مارکتینگ حرفه من نبود و کسب درآمد من از جای دیگری بود اما با دقت و لذت اون را دنبال می‌کردم. بحث سئو و ایمیل مارکتینگ برام از بقیه موارد جذاب‌تر بوده و بیشتر دربارشون می‌دونم.

سه ساله که عادل طالبی را می‌شناسم. اگر درست یادم باشه اولین بار توی کانال عصر ایران یک متن کوتاه و عکس از ایشون دیدم. یادم نیست متن درباره چی بود اما از اون طریق وارد کانال تلگرامش شدم و عضو شدم و عضو موندم.

آدم جالبی بود. چیزی که من را توی کانالش نگه داشت و باعث شد آموزش‌هاش را دنبال کنم، نکات جذاب و مثال‌های واقعی بود که وسط آموزش‌هاش می‌گفت و به من ایده می‌داد. در حقیقت عضویت در کانال کار و کسب عادل طالبی برای من به شخصه برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ نبود. برای شنیدن نکات خاصی بود که گاهی مطرح می‌شد.

و البته از اون مهمتر یک دلیل اصلی دیگه داشت. این همه آموزش و پیگیری و پاسخ و ... به صورت رایگان برای من عجیب بود. و دنبال این بودم که بفهمم عادل طالبی دنبال چیه؟ چه جمله باحالی شد.

و فهیمدم.

عادل طالبی تا چند سال پیش اگرچه یک دیجیتال‌مارکتر حرفه‌ای و باتجربه و فوق‌العاده بود اما صرفا حرفه‌ای‌ها ایشون را می‌شناختند و بیشتر بین خود جامعه دیجیتال‌مارکترها شناخته شده بود.

اما بعد از یکی دو سال کار کردن توی کانال و آپارات و یوتیوب و ... کار به جایی رسید که عبارت «دیجیتال مارکتینگ عادل طالبی» یکی از سرچ‌ترم‌های گوگل بود. یعنی وقتی دیجیتال مارکتینگ را جستجو می‌کردی خود گوگل توی پیشنهادهاش عبارت عادل طالبی را تهش می‌چسبوند.

وسط این همه مدرس و آژانس دیجیتال مارکتینگ و آموزشگاه و ... این یک اتفاق عجیب است. کسانی که سئو کار کردند احتمالا بهتر متوجه منظور من می‌شوند.

از این لحاظ عادل طالبی برای من یک نمونه واقعی از دیجیتال‌مارکتر حرفه‌ای است. جالب‌تر اینه که بدونیم عادل طالبی این کار را بدون راه‌اندازی سایت شخصی انجام داده. یعنی با کانال تلگرام، آپارات،‌یوتیوب و بعدها که در اینستاگرام هم فعالیت کرد.

از ابزارهای رایگان موجود در نت استفاده کرده و یک پرسنال برند فوق‌العاده برای خودش ساخته. برخلاف روال مرسوم که اول یک سایت بالا بیاریم و بعد روی سئوی سایت کار کنیم و با سایت خودمون شناخته بشیم. عادل طالبی با کانال تلگرام و آپاراتش شناخته شد. لااقل تا جایی که من می‌دونم. دو تا ابزار رایگان.

وقتی توی جمع دیجیتال‌مارکترها این موضوع را مطرح می‌کنم معمولا پاسخ اینه:

« ایشون برای همون ابزارهای رایگان بک‌لینک خریده و براشون هزینه کرده. رایگان رایگان نبوده»

و پاسخ من هم اینه:

« مگه بقیه دیجیتال مارکترها که سایت دارند برای سایتشون بک لینک نمی‌خرند؟ مگه سئو نمی‌کنند. اون هم روی سایت خودشون که همه چیزش در اختیار خودشون هست. پس چرا کمتر کسی اینطور موفق میشه.»

اگر بخواهیم دیجیتال مارکتینگ را از زبان خود عادل طالبی در دوره بازاریابی دیجیتال که به صورت آنلاین برگزار می‌کنه تعریف کنیم:

دیجیتال مارکتینگ انتخاب و استفاده هوشمندانه و خلاقانه از ابزارهای دیجیتال برای رسیدن به هدف کسب وکار است.

خود عادل طالبی این تعریف را به بهترین شکل استفاده کرده. یعنی کاملا هوشمندانه انتخاب کرده و خیلی خلاقانه استفاده کرده.

بخوام صحبت‌هام را جمع‌بندی کنم، در پاسخ به سوال برخی دوستان، که در دوره عادل طالبی دنبال چی هستی معمولا می‌گم:

من توی این دوره برای یادگیری شرکت نکردم و هدف اصلیم شبکه‌سازی و آشنایی و ایجاد ارتباط سازنده است.

اما واقعیتش را بخواهید این همش نیست:

حتی اگر این دوره برای من دانش نداشته باشه ( که قطعا اینطور نیست و مطمینم در زمینه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ عادل طالبی حرفهایی برای گفتن داره که در دوره‌های دیگه گفته نشده و نمیشه)

نشستن در صندلی شاگردی فردی که:

  • طی این سه سال و با آنچه گفته شد نشون داده دیجیتال مارکتینگ را می‌فهمه،‌ ( دقت کنید می‌فهمه نه اینکه بلده)
  • به صورت عملی در اسکیل‌های بزرگ تجربه کرده ( چند کسب‌و کار خود عادل را بگذارید کنار کسب وکارهایی که با مشاوره او پیشرفت کردند)
  • یکی از قطب‌های سئو در ایران هست ( از نظر من)
  • و موارد دیگه که اینجا نمی‌گم :)

برای من باعث خوشحالی و افتخاره.

من در دوره بازاریابی دیجیتال عادل طالبی شرکت کردم چون می‌دونم این دوره با این هزینه ناچیز ( نسبت به دوره‌های مشابه و رایج ) ده‌ها برابر خروجی مفید و ارزشمند برای من خواهد داشت. این خروجی فقط دانش نیست، فقط علم نیست، بلکه شامل خیلی موارد دیگه هم خواهد شد.