من محمد جواد یاحقی هستم، برنامه نویس و تهیه کننده بازی
گذری به بعد دوم و متاورس های دو بعدی
امروز میخوام یک سری بزنم به یک مفهومی که با این سرعت تکنولوژی قدیمی شد!
البته نه شوخی کردم... این مدت بیشتر تب هوش مصنوعی و قدرت خیره کننده chat-gpt و midjourney سر زبون ها افتاده و یک جورایی ارز دیجیتال و NFT و به طبعش هم متاورس کمرنگ تر شد
البته شاید متاورس ربط زیادی به مفهوم غیر متمرکز و ارز های دیجیتال نداشته باشه ها اما بخش زیادی از متاورس های راه اندازی شده وابسته به این مفهوم بودند و اقتصادشون رو بر مبنای پول غیر متمرکز بنا کرده بودند
البته مفهوم متاورس زیاد هم جدید نیست و بخش زیادیش وابسته به هدست های واقعیت افزوده هست
اما بخش دیگری که برای من به عنوان یک تهیه کننده بازی جذابه چیزی نیست جز یک جامعه مجازی پویا و رو به رشد
اگر متاورس رو متشکل از دو بخش فضای بازی و جامعه مجازی در نظر بگیریم یک متاورس 3d فوق پیشرفته ی عجیب و غریب مجهز به ابزار های خاص بدون کاربران هیچ ارزشی ندارد
ما معمولا دنبال فضایی برای سرگرم شدن هستیم که درونش بتوانیم دوستان جدیدی پیدا کنیم و در نهایت باید بگویم انسان به دلیل تنهایی در عصر مدرن دنبال فرار از این تنهایی است
کلمه متاورس برای اولین بار در رمان snowcrash مطرح شد، جایی که انسانها با استفاده از آواتارهای قابل برنامهریزی، با یکدیگر و عوامل نرمافزاری در فضای مجازی سه بعدی که از دنیای واقعی شبیهسازی شدهاست ارتباط دارند
خب جرقه های ذهنی این کتاب و آینده نگری اون بسیار جذاب هست و در رمان های آینده نگر جایگاه ویژه ای داره
درست در سال ۲۰۰۳ شرکت هایی که بازی میساختند مشغول به ساختن این دنیای سه بعدی شدند و البته بعضی از گروه های مستقل هم به سراغ دنیا های دو بعدی رفتند که هم هزینه کمتری برای ساخت و تولید داشت و هم پتانسیل بسیار بالایی برای داستان پردازی و به نمایش گذاشتن تصاویر هنری داشت
این مفهوم به آواتار چت معروف شد و نمونه های اولیه به شیوه قارچ گونه در سال ۲۰۰۷ شروع به وجود آمدن کردند
به شکلی که گروه های مختلف نگران شدند که بچه ها و سنین نوجوان در این فضا ها مورد حملات روانی قرار میگیرند و براشون مشکل ساز میشه
راستش ورژن های دو بعدی به دلیل ساخت سریع و عرضه سریع به دست مخاطب به سرعت مخاطب جذب میکردند و از نسخه های سه بعدی یه سرو گردن جلو تر بودند
به شکلی که سازنده های سریال های انمیشنی هم به سراغ ساختن یک نسخه متاورس دو بعدی برای خودشون رفتند
بعد از گذر از این تب در سال ۲۰۱۲ ماهم تصمیم گرفتیم به سراغ ورود این قضیه به ایران بریم، در اون موقع چت روم ها و یاهو مسنجر رو بورس بودند و مطرح کردن یک فضای دو بعدی برای چت اونم در ایران چیزی بود که هیچکس فکرشم نمیکرد
و ما با معرفی شهرک رایگان من شروع کردیم، با اینکه هیچ چیزی از seo و دیجیتال مارکتینگ نمیدونستیم تونستیم برای خودمون کاربرای زیادی رو جذب کنیم و با ساختن محیط های متعدد متوجه بشیم این قضیه چقدر جذاب هست
هر چند با ظهور نرم افزار هایی مثل وایبر و لاین و در انتها هم تلگرام ما نتونستیم خودمون رو به سرعت آپدیت کنیم و کنار گذاشته شدیم و بعد به این نتیجه رسیدیم که این بیزینس دیگه مرده اما ......
درست در سال ۲۰۱۸ یک عده افراد شروع کردند به فروختن زمین های مجازی متاورس هایی که یک نسخه دو بعدی خیلی ساده ازشون موجود بود :)
و بعد میشد نتیجه گیری کرد که اگر هنوز با وجود هواپیما ها مردم با ماشین هم اینور اونور میرند و با وجود انیمیشن های سه بعدی هنوز دو بعدی ها طرفدار های بسیار زیادی دارند
پس آواتار چت ها هم مفهومی هستند که به راحتی نمیمیرند پس در شروع امسال در وسط انقلاب هوش مصنوعی ما تصمیم گرفتیم برگردیم و اینبار من تنها بودم و باید خودم بخش زیادی از هسته رو بازسازی میکردم
هنوز ایده های اولیه تو ذهنم بود و تصمیم گرفتم اینبار با phaser.js و angular و socket.io و nodejs و mongodb و postgresql و redis بیام استک اولیه رو بچینم
به کمک ابزار هایی مثل پونیشا تونستم بخشی از طراحی رو به کمک فریلنسر ها کامل کنم و برای کارگردانی هنری هم دوست خوبم علیرضا طاهری کمک بسیار زیادی در کاراکتر ها کرد
ساختن یک متاورس دو بعدی پدیده ای بسیار زمان بر هست و ایده های بسیاری رو هم نیاز داره اما ساده ترین چیز ممکن یک چت روم هست و وجود یک چت روم کمک میکنه افراد بتونند در اون محیط هم دیگه رو بشناسن و با هم دیگه گفتگو کنند
و بعد از اون نیاز به اواتار هایی هست که حرکت میکنند، در این نسخه من سعی کردم دوتا کاراکتر رو سرهم کنم و بزارم اونجا اما چیزی که متاورس ها رو جذاب میکنه یک سیستم آواتار ساز هست و اینکار کمی زمان بر هست و البته ما مشغولشیم :)
بعد از اون نیاز هست داستان هایی رو به محیط اپن وردمون اضافه کنیم که برای این مورد من تصمیم گرفتم ابزار هایی رو در اختیار کاربر ها در اینده قرار بدم تا بتونند در داستان بازی تغییراتی ایجاد کنند و محیطی رو پویا کنند
البته ابزار های جانبی مثل فروشگاه، نقشه بزرگ و ساختمون های پویا هم مهم هست
تا اینجای کار فعلا سیستم چت و حرکت آواتار رو داریم خوشحال میشم به شهرک سر بزنید و نظراتتون رو بگید :)
مطلبی دیگر از این انتشارات
یک DNA دو بعدی، آواتار ساز یک بازی دو بعدی
مطلبی دیگر از این انتشارات
از شهرک رایگان من تا روح لند
مطلبی دیگر از این انتشارات
کد نویسی اولیه سرویس بازی های آنلاین دو نفره در شهرک رایگان من