«برچسب موضوعی» در مایکت

سیستم تگینگ مایکت
سیستم تگینگ مایکت


در جدیدترین اقدام تیم مایکت، امکان «برچسب‌گذاری» به این استور اندرویدی افزوده شده است تا کاربران به راحتی بتوانند بازی دلخواه خود را بیابند. اما این قابلیت چیست و چگونه کار می‌کند؟

مایکت در حال حاضر با ۲۸ میلیون نصب فعال روی گوشی‌های هوشمند دارد و کاربرانش ماهانه به طور متوسط ۸۰ میلیون بار درون این پلتفرم به جستجوی برنامه و بازی می‌پردازند؛ به همین دلیل این پلتفرم به دنبال نمایش بهترین نتایج برای کاربران خود و ارائه پیشنهادهایی مطابق با سلایق آن‌ها است.

به همین دلیل امکان برچسب‌گذاری یک راهکار مناسب محسوب می‌شود.

به عنوان یک مثال شفاف از دست‌آوردی که «برچسب موضوعی» برای مایکت داشت، می‌توانیم به دسته بندی بازی‌های موبایلی اشاره کنیم. به طور مثال بازی‌های «شوتر» دارای انواع مختلفی مثل اول شخص، سوم شخص، شبیه‌ساز و ... هستند. با برچسب‌گذاری، برای این دست بازی‌ها و برنامه‌ها می‌توان کاربر را در رسیدن به مورد مناسبی که در ذهن دارد بیش از پیش همراهی و هدایت کرد.

هدف برچسب موضوعی چیست؟

هدف اصلی ما کمک به کاربران‌ مایکت است تا بتوانند اطلاعات کامل و در عین حال خلاصه‌ای از بازی‌های مدنظرشان را به دست آورده و تصمیم درستی برای نصب آن بگیرند. در عین حال به دنبال این بودیم تا اگر کاربر تجربه خوبی از یک بازی داشته است بتواند به بازی‌های مشابه آن نیز دسترسی داشته باشد. به طور مثال افرادی که به بازی‌های آنلاین علاقمندند می‌توانند با کلیک روی برچسب «آنلاین» به راحتی بازی‌های این حوزه را پیدا و دانلود کنند.»

کاربران به توضیحات نوشته شده درباره اپلیکیشن‌ها در اپ استورها زیاد توجه نمی‌کنند. از این رو تنها چند کلمه کلیدی کافی است تا کاربر متوجه شود با چه بازی یا برنامه‌ای قرار است مواجه شود. این تحلیل و بررسی سبب شده تا در کنار داده‌هایی مثل تعداد نصب، حجم، اسکرین‌شات محصول و ... که به تصمیم‌گیری کاربر برای دانلود کمک می‌کند، مایکت برچسب موضوعی را هم اضافه کند.

برچسب‌ها در کجا قرار گرفته‌اند؟

برچسب‌ها در زیر قسمت توضیحات قرار دارند.

علت انتخاب این بخش برای نمایش برچسب‌ها این بود که از نظر بصری، محل مناسبی برای این ویژگی است. همچنین باعث می‌شود تا کاربر پس از مطالعه توضیحات و مشاهده برچسب‌های مربوطه بتواند جمع بندی کند و تصمیم نهایی خود را برای دانلود بازی یا برنامه مورد نظر بگیرد. برای مایکت مهم است که برچسب‌ها چه رنگ و اندازه‌ای داشته باشند و با چه ترتیبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا به طور مثال نوع خوانش آن‌ها در کنار هم مناسب به نظر برسد.

همچنین همان طور که پیش از این ذکر شد، کاربر با کلیک روی هر یک از برچسب‌ها به صفحه جدیدی منتقل می‌شود و بازی‌هایی را که در زیر مجموعه این برچسب قرار می‌گیرند را مشاهده می‌کند.

آشنایی با الگوریتم انتخاب «برچسب موضوعی»

انتخاب برچسب‌ها در چند فاز انجام شده است. مایکت در اولین قدم به سراغ برچسب‌های استفاده شده در گوگل پلی رفته اما با توجه به این که همه این برچسب‌ها برای کاربران ایرانی مناسب نبود و نیازهای خاص کاربران‌ مایکت را پوشش نمی‌داد، برچسب‌های برگرفته شده از پلی‌استور را از بررسی کرده و با ترجمه بهتر و دقیق‌تر آن‌ها به یک پایگاه داده اولیه‌ای برای «برچسب‌های موضوعی» رسیدیم.

نقش توسعه‌دهندگان در «برچسب‌گذاری موضوعی»

فعلا قرار نیست این امکان در پنل توسعه‌دهندگان قرار بگیرد و انتخاب برچسب برای بازی‌های ایرانی نیز توسط تیم سردبیری مایکت انجام می‌شود.

توسعه‌دهندگان می‌توانند درباره برچسب‌هایی که به بازی آن‌ها اختصاص داده شده‌است با مایکت در تعامل باشند و پیشنهادات آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امکان برچسب‌گذاری، فرایندی تازه بوده و نیاز به بهینه‌سازی دارد. مایکت به دنبال بهینه کردن برچسب‌های انتخابی است.

امکان برچسب‌گذاری چه کاربردهای دیگری برای توسعه دهندگان دارد؟

داده‌هایی از برچسب‌های محبوب کاربران در اختیار دولوپرها قرار خواهد گرفت تا آن‌ها با اطلاع یافتن از جایگاه محصولشان در برچسب مورد نظر، به دنبال ارتقای محصول خود باشند و در این راستا با روحیات کاربران مایکت نیز بیشتر آشنا شوند.

مایکت در مراحل بعدی به دنبال ترکیب توضیحات توسعه دهندگان، نتایج جستجوی کاربران و برچسب‌ها است تا امکان برچسب‌گذاری به صورت هوشمند پیاده‌سازی شود و همه چیز این ویژگی متکی بر بخش سردبیری نباشد.

برچسب‌گذاری برای برنامه‌ها؛ شاید در آینده‌ای نزدیک

مایکت بعد از اطمینان از موفقیت آمیز بودن این مسیر برای بازی‌ها، به سراغ پیاده‌سازی این امکان برای برنامه‌ها خواهد رفت.