Copy Writer at Myket.ir
نبرد قهرمانان مایکت - پاییز ۱۴۰۰
پاییز امسال مایکت «نبرد قهرمانان مایکت» را با ۶ بازی برگزار کرد. این دومین تجربه مایکت در برگزاری این لیگ پرهیجان بود.
در همین راستا من، همراز آهنگرزاده به کمک محدثه بنابی مدیر کمپینهای مایکت، نگاهی به سازوکار این نبرد هیجانانگیز انداخته و جوانب اون رو مورد بررسی قرار دادم.
چی شد که مایکت به فکر برگزاری لیگ افتاد؟
این ایده که مثل گوگل پلی امتیازهایی که کاربران در بازیها میگیرند رو به صورت تجمیعی نمایش بدیم از سال ۹۵ در مایکت مطرح بود. امکانی که به گیمرها این فرصت رو بده که ببینن تو بازیهای مورد علاقشون رتبه چندم رو بین بازیکنها دارن و بتونن همه بازیهاشون رو در یک جدول(لیدربرد) کنار هم داشته باشن.
مزیتهای لیگ مایکت برای توسعهدهنده چیست؟
لیگ مایکت برای توسعهدهندهها مثل یک پروموشون ارگانیک است. در واقع شرایط دیده شدن و به اصطلاح پروموت شدن، با زمانی که توسعهدهنده برای معرفی و تبلیغ بازی خودش یک بنر منتشر میکنه و از کاربرها و مخاطبها میخواد که بازی رو دانلود کنن، فرق داره.
در اصل زمانی که توسعهدهنده در لیگ مایکت شرکت میکنه، با این آفر کاربر رو جذب میکنه که بیاد و در یک رقابتی شرکت کنه. در این اقدام، یک بازی، هم تعدادی کاربر جدید جذب میکنه و هم با کاربران قدیمی خودش تعامل نزدیکتری برقرار میکنه. چون مسیری میشه برای دریافت امتیاز و برنده شدن جوایز مختلف.
از مزیتهای دیگهای که لیگ مایکت برای توسعهدهنده داره، میتونیم به فاز درآمدزایی اون اشاره کنیم. زمانی که کاربر باید با بازی کردن امتیاز به دست بیاره تا یک جایزه رو برنده بشه، احتمال خیلی بیشتری داره که بخواد دست به جیب بشه و از بستهها و کمکهای داخل بازی مواردی رو برای خودش تهیه بکنه و این یعنی از محصولات درون بازی خرید می کنه.
آوردهای که لیگ برای توسعهدهندهها داره، آورده ارزشمندی هستش. ما توی لیگ اول، شاهد بودیم که بازیهای لیگ با افزایش فروش تا ۱۵۰ درصد مواجه بودن و به نسبت خیلی بیشتری افزایش نصب هم داشتن. چون همونطور که اشاره کردم یه حالت تبلیغ ارگانیک محسوب میشه برای بازیها. در واقع ما یوزر رو با بازیکردن دعوت به نصب میکنیم. نه صرفا با تبلیغات بنری و سایر تبلیغاتی که کاربر شاید مشابهش رو زیاد دیده قبلا.
لیگ مایکت چه مزایایی برای کاربرهای بازیها ایجاد میکنه؟
مخاطبین این لیگ رو گیمرها تشکیل میدن. گیمرها افرادی هستند که به شرکت در رقابت و لیگ علاقهمندند. از این رو مشارکت در رقابتی که مایکت به راه انداخته هیجانانگیزه. حالا احتمال برنده شدن جایزه هم باعث افزایش این هیجان و علاقه شده. چون اون گیمرها در حالت عادی زمان زیادی از روزشون رو مشغول بازی کردن هستند. حالا چه بهتر که این بازی کردن رو توسعه بدن و در قالب یک رقابت بازی کنن تا هم هیجان بیشتری داشته باشه و هم شانسشون برای برنده شدن جایزه رو افزایش بده.
در واقع گیمرها از اینکه با یه گروه بزرگتری برای یه هدفی بازی کنند لذت میبرن. شرکت در تورنومنت برای اونا هیجانانگیزه به خصوص اگه از سمت استور باشه جذابتره تا اینکه هر بازی برای خودش یه تورنومنت راه بندازه.
تمپلیت فعلی لیگ با توجه به چه فاکتورهایی شکل گرفته؟ سازوکار این لیگ به چه صورت هستش؟
در تمپلیت فعلی لیگ، بازیهایی را انتخاب میکنیم که به صورت رقابت دو نفره یا گروهی هستن. روند بازیها به این صورت است که گیمرها میتونن مسابقه بدن و امتیاز بگیرن و برای افزایش سرعت امتیاز گیری، دنبال تقویت نیروهاشون باشن.
ما توی لیگ دو مدل لیدربرد داریم. یکی که گیمر میتونه جمع امتیازهای همه بازیهایی که توش شرکت کرده رو داخلش ببینه و متوجه بشه که کلا توی این لیگ با توجه به امتیازهایی که تا حالا از همه بازیها جمع کرده چه جایگاهی داره و چندمه.
یکی هم لیدربردهایی که برای هر بازی به صورت جدا تعریف شده. مثلا اگه شما از بین ۶ تا بازی که در لیگ سری دوم داشتیم، فقط در سه تا بازی شرکت کردی، علاوه بر اینکه میتونی توی یه لیدربرد کلی جمع امتیازی که از این سه تا بازی به دست آوردی رو ببینی، میتونی توی لیدربرد هر کدوم از اون سه تا بازی هم به صورت مجزا امتیاز مختص به اون بازی رو ببینی.
حالا این لیدربردهای مجزا چه استفاده ای داره؟
لیگ، یک برنده اصلی داره. درواقع بالاخره یک نفر هست که بین تمام شرکتکنندههای لیگ، نفر اول شده و این نفر اول شدن رو از روی لیدربرد اصلی لیگ میتونیم متوجه بشیم. چون لیدربرد اصلی جایی است که همه شرکتکنندهها با همه امتیازهایی که به طور کلی از بازیها به دست آوردن، نمایش داده میشن.
نفر یا نفرات برتر یه جایزه از طرف استور برنده میشن. از بین بقیه شرکتکنندهها هم به یک نفر به قید قرعه براساس امتیازی که گرفته جایزه داده میشه.
توی هر بازی هر گیمر بر اساس میزان تلاشی که داشته یه امتیازی از اون بازی کسب میکنه. به نفرات برتر هر بازی هم جوایزی از جنس همون بازی داده میشه.
چالشهای برگزاری لیگ برای استور چه چیزهایی است؟
برگزاری یک فضایی مثل لیگ که تعامل تنگاتنگی با توسعهدهنده داره، قطعا برای استور چالشهایی در پی داره و هماهنگی تیمهای مختلفی در مایکت رو به دنبال داره.
تغییراتی که باید در فضای بازی ایجاد بشه و نسخههایی که قراره باهاش در لیگ شرکت کنن باید سمت توسعهدهنده تست بشه، بعد بیاد سمت استور تست بشه، اگه ادیتی لازمه اعمال بشه و مجدد تستها انجام بشه. از این جهت باید بتونیم یک فضای تعاملی قوی رو ایجاد کنیم.
مایکت و بازیها یک تعامل قوی روی بحث فنی دارند. به این شکل که تیم فنی این بازیها باید بتونه SDK مربوط به لیگ رو پیاده کنه. در ادامه باید از طریق وب سرویسها با سرور مایکت مرتبط بشن.
نظارتها و بررسیهای زیادی حین اجرای لیگ باید توسط تیم مایکت و بازیها انجام شه تا بتونیم یه لیگ بدون مشکل رو اجرا کنیم و به اهدافی که برای استور، توسعهدهنده و کاربر در نظر داشتیم، برسیم.
چالشهای بررسی و اجرای همزمان کمپینهای مارکتینگی هم مطرحه.
پشتیبانی از درخواستهای گیمرها هم همزمان با لیگ یکی از موارد مهم محسوب میشه.
اما اگه بخوام بگم برگزاری لیگ برای استور چه چالشهایی داره، بیشتر میتونیم به هماهنگی استور با توسعهدهندهها از نظر مباحث فنی اشاره کنم.
تعامل با اپلیکیشنها و هماهنگ شدن با اون ها در لیگ رو چطوری مدیریت میکنید؟
روند کلی کار به این صورته که ما الان یه SDK داریم که توسعه دهندهها باید پیاده سازی کنن. این SDK چی کار میکنه؟ میاد از هر کاربر موقع بازی اطلاعاتیرو ارسال میکنه. مثلا من کاربر بازی پسرخوانده هستم، زمانی که در لیگ مایکت شرکت میکنم و شروع به بازی میکنم، پسرخوانده باید یه آی دی منحصر به من اختصاص بده و برای مایکت ارسال کنه. مایکت هم این آی دی رو روی Serverقرار میده و پروفایل بازی کاربر رو میسازه. حالا از این به بعد هر بازی که من انجام بدم، ببرم یا ببازم،بر اساس امتیازی که در پسرخوانده دریافت میکنم، این بازی به مایکت اعلام میکنه و میگه اون آی دی که برات ارسال کردهبودم، این امتیاز رو گرفته. دائما این ارتباط برقرار و این امتیازها به این شیوه جمعآوری میشه. این SDK از این جهت باید پیادهسازی بشه که ما بتونیم یه آیدی منحصر به فرد برای هر کاربر داشته باشیم و وقتی هم که میاد سمت سرور بحث دریافت،تجمیع و ذخیره امتیازهای هر کاربر انجام بشه.
با توجه به فیدبکی که از اپلیکیشنهای عضو لیگ گرفتید، چه چیزی مهمترین عامل برای مشارکت اونها در لیگ است؟
سمت توسعهدهنده، بیشتر این بحث مطرحه که اونها بتونن با مشارکت در لیگ مایکت، به یک افزایش کاربر و به دنبالش افزایش درآمد برسن. یک دستاورد دیگه هم که سمت توسعهدهنده هست اینه که اونها میتونن با مشارکت در لیگ، کاربرهای بالقوه خودشون رو به کاربرهای بالفعل تبدیل کنند و کاری کنن که گیمرهایی که شاید قبلا فقط اسم بازی اونها رو شنیده بودن حالا تبدیل به گیمر اون بازی بشن و حتی از محصولات درون بازی اونها خرید کنن. در آخر به طور کلی شرکت کردن توی لیگ باعث میشه توسعهدهندهها بتونن اسم و سبک بازیشون رو به گوش مخاطبهای بیشتری برسونن.
قرار گرفتن بازیهای کوچک در کنار بازیهای بزرگتر و معروفتر در یک لیگ، برای بازیهای کوچک نوعی امتیاز هم محسوب میشه و باعث میشه کاربرها با سبک و سیاق این بازیها هم آشنا بشن.
جذاب ترین ویژگی لیگ برای کاربران استور چیست؟
بازیهایی که پتانسیل تیم شدن رو دارن برای گیمرها جذابن. مثلا اگه یه گیمر علاقهمند به بازی شطرنج باشه، حالا لیگ بهونهای میشه که بازیهای شطرنج آنلاین رو بشناسه و بیاد با دوستاش یا رقیبهای شانسی مسابقه بده و حین اینکه داره بازی مورد علاقش رو انجام میده امتیاز هم کسب کنه و چه بسا جایزه هم برنده بشه.
به هرحال بحث جایزه همیشه برای کاربر جذابه. حالا چه جایزه نفر اول چه جایزه قرعهکشی چه جوایزی که از asset بازیها به دست میاد.
آیا مایکت قصد داره هر سال در همین بازه زمانی لیگ برگزار کنه؟
طبق بررسی و تجربهای که ما از این دو تا لیگ به دست آوردیم، احتمالا تابستان فصل بهتری برای برگزاری لیگ است. چون گیمرها اون زمان فعالتر هستند. سختیهایی هم حین برگزاری لیگ وجود داشت که باید سعی کنیم اونها رو هم مرتفع کنیم ولی به طور کلی لیگ مایکت برگزار خواهد شد چون مورد استقبال توسعهدهندهها و گیمرها بوده و دستاوردهای زیادی برای همه داشته.
مطلبی دیگر از این انتشارات
پشت صحنه کمپین خفن ترین بازی موبایلی
مطلبی دیگر از این انتشارات
نگاهی به پلتفرمهای دو وجهی: بندبازی روی رودخانه
مطلبی دیگر از این انتشارات
مارکتینگ پلتفرمهای دو وجهی؛ غول چراغ جادو