چند گامِ اولیه برایِ کارشناسِ تولید محتوا شدن

راستشو بگم من اصلا نمیدونستم تولید محتوا چیه؟

یه مدت کلاس هایِ طراحی سایت و سئو میرفتم، جالبه که بگم من اصلا هیچ دیدی نسبت به این دو تا موضوع هم نداشتم، و از سرِ کنجکاوی تویِ کلاس آموزش سئو شرکت کردم.

اولین جلسه کلاس رو که شرکت کردم چیزی از سئو نفهمیدم اما مجذوب لحن کلام و مدلِ تدریس شده بودم. و تو جلسات بعدی کلاس شرکت و کم کم فهمیدم سئو یعنی چی؟

در پایان بهتون میگم چرا این موضوع رو گفتم

پس با من همراه باشید.

تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا چیست؟


یک قدم نزدیکتر به تولید محتوا با سئو

همیشه تو کلاس در مورد تولید محتوا صحبت میشد اما من نمیدونستم چیه تا یک روز یکی از بچه ­ها تویِ گروه یه فایل پی دی اف گذاشت با این موضوع که: تولید محتوا چیست؟

فایل رو خوندم و فهمیدم: به هر اثری که از خودت خلق کنی میگن تولید محتوا حالا این محتوا میتونه ویدیو، مقاله، چند خط نوشته، پادکست یا عکس نوشته باشه.

نکتش اینجا بود چه محتوایی خوبه و چه محتوایی معمولی یا حتی به درد نخور!


اَره اُوره شمسی کوره هم دارن تولید محتوا میکنن؟

جواب: بله متوجه شدم شاخ هایِ مجازی هم به نوعی دارن تولید محتوا میکنن و این محتوا مناسب با سلیقه کاربرهاشون هست. اونها نیاز مخاطب خودشون رو شناسایی کردن و خوراک باب میلشون تولید میکنن، و از همین راه به کسب درامد رسیدن.


شاخ هایِ مجازی هم در حالِ تولید محتوا هستند.
شاخ هایِ مجازی هم در حالِ تولید محتوا هستند.



دید من نسبت به تولید محتوا

اول فکر میکردم تولید محتوا به سئو و سایت ربطی نداره و من میتونم فقط یک شاخه رو انتخاب کنم و ادامه بدم.

بعد فهمیدم اگر میخوام موفق ­تر باشم باید تولید محتوا رو هم یاد بگیرم، چرا؟ چون سئو و تولید محتوا مکمل هم هستند، و باید تشخیص بدم چه محتوایی برایی چه سایتی مناسبه.

محتوایِ تولید شده خوبه، خوب نیست یا ضعیفه؟

اصلا این محتوا به درد سایت و کسب و کار من میخوره یا نه!

پس برای کسب درآمد و داشتن شغل باید محتوایی تولید کنیم که کاربر پسند باشه.

یک مثال برای تولید محتوا در سایت آشپزی
یک مثال برای تولید محتوا در سایت آشپزی



محتوایی که کاربر پسند باشه یعنی چی؟

اینطوری که: با کاربر به زبون خودش حرف بزنی

برای نگه داشتنش تو سایت روش های مختلف داشته باشی اما نه اونقدر زیاد که طرف رو گیج کنی.

تیتر دروغ ننویسی یعنی تیتری که به محتوا ربط نداشته باشه، و وقتی کاربر تیتر رو دید از خواندن مقاله جوابی که مناسب با سوالش بوده رو به­ دست بیاره.

محتوایی تولید کنی که مناسب با نیاز کاربر باشه یعنی محتوایی که توی فضای وب و دیجیتال مارکتینگ سرچ میشه.

کسی سراغِ محتوایِ به درد نخور نمیاد و اون محتوا مرده به شمار میاد.

توی یکی از وبینارهایی که آنلاین شرکت کردم، یکی از اساتید گفت: محتوایِ خوب میتونه یک کاربر معمولی رو تبدیل به یک مشتری بالفعل کنه.

کاربر کیه ؟

کاربر من و شما یا هر شخص دیگه ای رو کره زمین که در مورد دغدغه­ هاش تو گوگل و فضای مجازی سرچ میکنه تا به جواب برسه.

مشتری بالفعل کیه؟

باز هم من و شمایی که توی فضای وب میگردم و از یه سایت خرید میکنیم یا خدماتی رو میگیریم، تبدیل میشیم به مشتری بالفعل.

برای تبدیل کاربر به مشتری باید محتوایِ خوب تولید کرد.
برای تبدیل کاربر به مشتری باید محتوایِ خوب تولید کرد.


یک نمونه از تولید محتوایِ خوب، تجربه کاربر و مشتری بالفعل چی میتونه باشه؟

یک مثال واقعی: همین چند وقت پیش لوله فاضلاب خونه من گرفت، خیلی طبیعیه که اینجور مواقع ادم اول خودش دست به کار میشه و به روش­هایی که خودش بلده رجوع میکنه منم مثل همه همین کارو کردم مثل: ریختن آب داغ، لوله باز کن، ترکیب جرمگیر و وایتکس و...اما هیچ کدوم جواب نداد.

سرچ کردم توی گوگل:

چطوری وقتی لوله فاضلاب گرفت باز کنم؟ (نمونه سوال یک کاربر)

اولین مقاله ای که به چشمم خورد این بود:

7 روش خانگی برای برطرف کردن گرفتگی لوله فاضلاب (تیتر جذاب)

چرا جذاب بود برام؟ چون میخواستم خودم انجام بدم و اگر نشد، زنگ بزنم تاسیسات سر کوچه.

رویِ لینکِ مقاله کلیک کردم واقعا توی مقاله 7 روش کاربردی معرفی کرده بود علاوه بر این عکس قابل درک گذاشته بود (عکسهایِ مرتبط با محتوا) وحتی برای یکی از اون7 مرحله یک فیلم هم داشت.

قدم به قدم راه هایی که گفته بود رو انجام دادم اما نشد، میخواستم زنگ بزنم به تاسیسات که

دیدم آخر مقاله نوشته اگر همه این راه­ها را امتحان کردید اما موفق نشدید:

  • با ما در هر ساعت از شبانه روز تماس بگیرید. (شماره تماس و آدرس داشت)
  • ما کمتر از نیم­ساعت در محل حضور خواهیم داشت. (زمان برایِ من خیلی مهم بود)
  • رعایت تمام پروتکل های بهداشتی سرلوحه کار ماست. (چیزی که برایِ همه ما مهمه)

من واقعا تصمیم داشتم اگر نتونستم انجام بدم این­کار رو به تاسیسات محله زنگ بزنم امّا این محتوا اِنقدر کامل بود و نیازهایِ کاربر رو پیشبینی کرده بود که همون لحظه باهاشون تماس گرفتم و منِ کاربر تبدیل شدم به مشتری بالفعل.

جمع آوری اطلاعات لازم در زمینه منبعی که قرار است تولید محتوا کنیم ضروری است.
جمع آوری اطلاعات لازم در زمینه منبعی که قرار است تولید محتوا کنیم ضروری است.


چکیده نکات

1. اگر قراره تو یک شاخه ای متخصص بشیم باید تمام شاخه­ هایِ مرتبط با تخصصی که در پیش داریم رو بلد باشیم.

2. اولین جلسه کلاس سئو با فن بیان خوبِ مدرس که یک تیتر جذاب گفته بود، باعث شد من مجذوب بشم و کلاسم رو ادامه بدم تا بفهمم سئو چیه؟

3. هر کسی تو این دنیا با محتوایی که تولید میکنه کسب درآمد داره، موفقِ چون نیاز کاربرهاش رو درست تشخیص داده، پس رکن اساسی برای هر نوع فعالیتی در دنیایِ دیجیتال مارکتینگ تولید محتواست.

4. تولید محتوای خوب و مناسب، بزرگترین قدم برای کسب و کارهایِ آنلاین به حساب میاد.

5. اساس و شالوده یه سایت در ابتدا محتوایِ اون سایت هست.

سوال­هایی که ممکنه برای هرکسی در زمینه تولید محتوا پیش بیاد.

1- چطوری محتوای خوب تولید کنم؟

برای رسیدن به محتوایِ خوب همیشه باید محتوای خوب بخونید.

2- از کجا بفهمم کدوم محتوا خوبه؟

باید تویِ کلاس­ های تولید محتوا شرکت کنید.

یا نه نمیتونی سرچ کن، کتاب بخون، مقاله بخون، تویِ وبینارهای آنلاین شرکت کن.

کار نیکو کردن از پر کردن است

3- چطوری تیتر جذاب بنویسم؟

تا میتونی تیتر جذاب بخون

در عصر دیجیتال منابع کافی برای تحقیق در موتورهایِ جستجوی گول دست یافتی است.
در عصر دیجیتال منابع کافی برای تحقیق در موتورهایِ جستجوی گول دست یافتی است.


جمع بندی

همه ما در طول روز و زندگی به نوعی در حالِ تولید محتوا هستیم، و یک اثر منحصر به ­فرد از خودمون به جا میزاریم، پس خوبه که این اثر پررنگ و مفیدباشه و دیگران ازش لذت ببرن.

سوالاتی که در کل مطرح کردم، سوالات خودم بودن و با پرس و جو به این جواب ها رسیدم. میدونم که جوابها کامل نیستند.

خیلی ممنون میشم اگر شما پاسخ کامل تر و جامع تری برای این سوالات دارین در بخش نظرات بنویسید تا از معلومات هم بیشتر بهره مند بشیم.

در پایان امیدوارم از این نوشته مفید واقع بشه و ایام به کام.