چطوری تونستم رپورتاژ آگهی رایگان منتشر کنم؟ {داستان واقعی من}


همیشه به عنوان یک فعال حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ، از خودم سوال می‌کردم که چرا فرهنگ خوبی که در وب انگلیسی وجود داره، در وب فارسی خیلی کمرنگه؟ چی میشه که نویسنده‌ها و صاحبین رسانه اون‌ور آبی، خیلی راحت‌تر و بدون اینکه صرفا بخوان فقط مسائل مالی در نظر بگیرن، سایت‌ها و محتواهای خوب رو به هم بقیه می‌کنن؟

حالا این معرفی کردنه میتونه کلامی باشه، میتونه اشاره یکی دو جمله در یکی از مقالات سایت باشه و یا حتی انتشار یک مقاله کامل با معرفی منبعش باشه. به خاطر همین شما اگر یک محتوای خیلی خوب، کاربردی و جامع توی سایت‌تون منتشر کنین، کم کم می‌بینین که جاهای مختلف دارن در موردش حرف میزنن و به شما به عنوان منبع اشاره می‌کنن. اینطوریه که به راحتی یک فرد با تولید محتوای خوب می‌تونه لینک‌های خیلی باکیفیتی برای سایتش بسازه.

اما اینجا و در وب فارسی، قضیه کاملا برعکسه. ماها وقتی می‌خوایم یک سایت فارسی زبان دیگه رو معرفی کنیم و بهش لینک بدیم، انگار داریم یک تکه از جونمون رو می‌کنیم و بهش تقدیم می‌کنیم. به خاطر همین با هزارجور ترفند و کدنویسی، لینک‌ها رو نوفالو می‌کنیم یا UGC و Sponsored می‌زنیم که مبادا یه وقت ذره‌ای بخواد از اعتبار دامنه ما به دیگری منتقل بشه. به خاطر همین عملا بعد از حدود 10 سال تجربه در وب فارسی و کار با مجموعه‌های مختلف، به این نتیجه رسیدم که اینجا هیچوقت لینک‌ها به صورت مرامی و طبیعی ساخته نخواهند شد!

پس چاره چیه؟

خب ماها مجبوریم که برای لینک سازی و معرفی کردن خودمون، آستین بالا بزنیم و شخصا وارد گود بشیم. اولین و ساده‌ترین راهی که همه هم مرین سراغش اینه که جاهای مختلف کامنت بذاریم. میریم توی یه مقاله یک سایتی که به موضوع محتوای ما مرتبط هست، کامنت می‌ذاریم و ازشون تشکر می‌کنیم. بعد افراد و حتی صاحب اون سایت رو به خوندن مقاله خودمون دعوت می‌کنیم، می‌بینیم که کامنته اصلا تایید نمیشه. یا اگر هم تایید بشه، اون قسمت آخرش رو حذف می‌کنن!

میریم توی انجمن‌ها، مطلبمون رو منتشر می‌کنیم. دست آخر میایم تهش یک عدد لینک ساده به عنوان منبع قرار میدیم، بعد می‌بینیم که اکانتمون رو مسدود کردن! سیستم‌های وبلاگ دهی هم که دیگه معلوم‌الحالن. یا اینقدر خود اون سیستم توی صفحات مختلف به مشتریانش لینک میده که ارزش بلاگ رو میاره پایین یا هم یکی میشن مثل پرشین بلاگ که بعد از سالها زحمت، یه دفعه می‌بینیم جا تره و بچه نیست.

به خاطر همین، در حال حاضر مطمئن‌ترین و با ثبات‌ترین راه برای لینک سازی خارجی و معرفی خودمون، رپورتاژ آگهی هست؛ که اون‌هم گاهی اوقات به قدری قیمتش بالاست که انجامش در توان هرکسی نیست. یک سر که به قیمت‌های تریبون و تسمینو بزنین، مظنه بازار دست‌تون میاد. (البته این بازار رپورتاژ آگهی اینقدر پولساز و جذاب شده که جدیدا چند تا مجموعه دیگه هم دارن از رو دست این دو سایت کپی می‌کنن و پلفترم رپورتاژ آگهی راه اندازی میکنن.)

خیلی منفی بافی کردم، نه؟

حالا چرا اینا رو دارم میگم؟ در واقع من اینجا نمی‌خوام بشینم هی آیه یأس بخونم و غر بزنم که چرا ما توی وب فارسی داریم اینجوری عمل می‌کنیم. فقط می‌خواستم یک پیش زمینه ذهنی داشته باشیم که درباره چه چیز گران‌بهایی میخوام در ادامه حرف بزنم.

یه جایی هست که رپورتاژ آگهی رایگان منتشر می‌کنه!

تکنیک رپورتاژ آگهی رایگان که تقریبا همون پست مهمان (Guest Positing) یا انتشار مقاله (Article Submission) هست، خیلی وقته که در دنیا مرسومه. شما کافیه یک مطلب خوب بنویسید و برای صاحب اون سایت‌ها ارسال کنید. اگر مطلبتون تایید بشه، تمام و کمال و بدون دریافت هزینه‌ای اون رو توی سایتشون منتشر می‌کنن. اما در سطح وب فارسی خیلی سایت‌های معدود و انگشت شماری هستند که به کاربران اجازه این کار رو میدن و برای پیدا کردنشون باید اینترنت رو شخم بزنیم.

من هم با توجه به بودجه محدودی که داشتیم، چند وقتی بود که دنبال جاهایی می‌گشتم که اجازه بدند در سایتشون رپورتاژ آگهی رایگان منتشر کنم. در گیر و دار همین جستجو کردنه، با یک چیز جالب روبرو شدم. سایتی پیدا کردم که حدودا یک ماهه کارش رو شروع کرده. دیدم که ما می‌تونیم با این سایت، رپورتاژ آگهی‌هامون رو به رایگان منتشر کنیم. اینها در واقع یک پلتفرم ساختند که سایت‌هایی رو که رپورتاژ آگهی رایگان منتشر می‌کنن، وصل میکنه به امثال من که دنبال همچین رسانه‌هایی هستند.

قضیه جالب شد برام

یعنی این همون چیزی بود که من مدت‌ها در جستجوش بودم؟ اینطوری نمیشد. باید آمارش رو در میاوردم. آستین‌ها رو زدم بالا و اقصی نقاط سایت‌شون رو زیر و رو کردم. بعد از مدتی متوجه شدم که انگار واقعا میشه رپورتاژ آگهی رایگان منتشر کرد. همین شد که تصمیم گرفتم یک اکانت بسازم.

وارد حساب کاربریم که شدم، دیدم لیستی از سایت‌ها بهم نمایش داده شده که می‌تونم هر کدوم رو که دوست داشتم انتخاب کنم و رپورتاژم رو توش منتشر کنم. بعد از گشت و گذار بین سایت‌های مختلف، یکی رو پیدا کردم که از لحاظ موضوعی خیلی نزدیک به چیزی بود که من می‌خواستم. دست گذاشتم روش و روند انتشار رپورتاژ آگهی رایگان رو استارت زدم.

بعد از اینکه درخواستم رو ثبت کردم، محتوا، تصاویر و لینکی که می‌خواستم رو بهشون دادم. حدود 24 ساعت طول کشید تا کیفیت محتوام رو بررسی کنن. محتوام که تایید شد (یه درصد فکر کن محتواهای من رد بشن! 😎) برای صاحب سایت فرستاده شد و اون هم بعد از چند ساعت منتشر کرد. به همین راحتی. من در سریع‌ترین زمان ممکن، یک رپورتاژ آگهی رایگان باکیفیت منتشر کردم! که همون یه دونه رپورتاژ برای من کافی بود تا به هدفم برسم. جالب شد؛ نه؟

اسم این سایت حالا چی هست؟

جالبه که وقتی داشتم این متن رو می‌نوشتم، یهویی به خودم اومدم دیدم این همه است دارم راجع بهش توضیح میدم اما هنوز اسم و آدرس سایت رو نگفتم!

اسم این سایت صدرنشین هست به آدرس https://sadrneshin.net

دلیل انتخاب این اسم هم گویا به این موضوع بر می‌گرده که شما با استفاده از خدمات این پلتفرم می‌تونین توی رقابت و مسابقه با رقیب‌‌هاتون، صدرنشین همه باشید. اسم جالبی به نظر میرسه.

درآمد این پلتفرم از کجا هست؟

اطرافیانم خیلی وقتها به من میگن که تو چرا هرجا میری همش سرت تو حساب و کتابه و به فکر مسائل مالی هستی؟ (تازه گاهی اوقات هم بهم میگن ذهنت فقیره!😂) اما من اینجوری فکر نمیکنم. به نظرم پول و درآمد حکم خون رو برای هر کسب و کاری داره که اگه توش به جریان نیفته، لاجَرَم خواهد مرد. صدرنشین هم از این قاعده مستثنی نیست.

اولش که دیدم توی این پلتفرم می‌تونیم رپورتاژ رایگان منتشر کنیم، خیلی خوشحال شدم. اما بعد طبق عادت همیشگی، گشتم ببینم که آیا اصلا فکری به حال درآمدزایی این پلتفرم شده یا نه؟

بعد از یه بررسی کوتاه متوجه شدم که بله؛ در عین رایگان بودن، این پلتفرم امکان درآمد زایی رو برای خودش فراهم کرده (که چقدر هم خوب و دو سر برد این کار رو انجام داده). در واقع صدرنشین از دو روش زیر، می‌تونه درآمد به دست بیاره:

1- ما با ثبت نام در این سایت، هر ماه می‌تونیم چند عدد رپورتاژ آگهی رایگان در هر کدوم از سایت‌ها که مایل بودیم، منتشر کنیم. این عدد خیلی فراتر از نیاز یک کاربر عادی هست که باعث میشه همیشه بتونیم از این رایگان بودنه، استفاده کنیم
اما سئوکارهایی که چند پروژه همزمان دارن یا افرادی که صاحب چند تا سایت هستند، می‌تونن زمانی که محدودیت ماهانه اونها تموم شد، یا تا ماه بعد صبر کنن یا با پرداخت یک هزینه خیلی کم، امکان ثبت رپوتاژ آگهی فراتر از محدودیت رو داشته باشن.
(درست مثل نرم‌افزار دیوار که ارسال آگهی کاربران عادی رایگانه ولی اونایی که آگهی‌های زیادی ثبت می‌کنن، باید هزینه پرداخت کنن.)

2- یک روش دیگر کسب درآمد این پلتفرم و رسانه‌های همکارش، در خود هر رپورتاژ آگهی هست. پلن رپورتاژ آگهی رایگان، یک سری ویژگی‌های از پیش تعیین شده داره؛ اما ما می‌تونیم با پرداخت هزینه معقولی، قدرت رپورتاژمون رو بالاتر ببریم. مثلا برای رپورتاژمون لینک سازی داخلی بکنیم یا مثلا اون رو در صفحه اصلی رسانه هم درج کنیم. این گزینه‌ها مناسب افرادی هستند که میخوان کیفیت رپورتاژشون رو به بالاترین حد ممکن برسونن.

این رویکرد خیلی برام جالب بود. انگار یک معامله دو سر برده. هم ما می‌تونیم رپورتاژ آگهی رایگان منتشر کنیم و هم صدرنشین کسب درآمد کنه!

حالا چرا من دارم صدرنشین رو معرفی میکنم؟

خب اول مقاله این همه روضه خوندم مِن باب اینکه چرا ما نمیایم چیزای خوب رو بهم معرفی کنیم؟ الان هم دقیقه دارم همون کار رو می‌کنم😊 من همیشه عادت داشتم چیزی که به نظرم جالب میاد رو به بقیه معرفی کنم؛ حتی اگر به ظاهر منفعتی برام نداشته باشه (شاید به خاطر تاثیر تعاملات زیادیه که من با اونور آبی‌ها داشتم و دارم). تا قبل از این هم در Medium مشغول بودم و به انگلیسی دست به قلم می‌شدم. ولی چند وقتی بود که میخواستم در ویرگول هم فعالیت کنم اما فرصتش پیش نمیومد. تا اینکه بعد از کار کردن با صدرنشین، بالاخره تصمیم گرفتم استارت فعالیت ویرگولیم رو با این پلتفرم بزنم.

الان هم این مطلبی که نوشتم، برداشت شخصی من در استفاده من از این پلتفرم بود. هیچ جای این مطلب، نه لینک همکاری در فروش گذاشتم و نه از صدرنشین پولی بابت انتشار این مطلب دریافت کردم. معرفی کردن مجموعه‌هایی که دارن خوب کار می‌کنن، حس دلنشینی به من میده که همین هم برام کافیه.

از طرفی من عاشق ایده‌هایی هستم که برای اولین بار دارن اجرا میشن. ایده‌هایی که حاصل یک ذهن خلاق و ارزش آفرین هستند. با اینکه این پلتفرم به نظر من هنوز اول راهه و هنوز خیلی جای کار داره، اما همین که از رو دست بقیه کپی نکردن و ایده مخصوص به خودشون رو دارند، برای من ارزشمنده و شایان تقدیر.

جمع بندی

من در اینجا سعی کردم مجموعه‌ای رو بهتون معرفی کنم که به نظرم داره خوب کار میکنه و سعی میکنه یک رویکرد جدید رو در وب فارسی جا بندازه. پیشنهاد میکنم شما هم حداقل از امکانات رایگانش استفاده کنین و تجربه خودتون رو به اشتراک بگذارید. چه در کامنت‌های همین پست و چه در هرجای دیگه.

به نظرم ماها به عنوان استفاده کنندگان هر سرویس خوبی، وظیفه داریم ازشون حمایت کنیم. حمایت کردن هم فقط منوط به مسائل مالی و خرید خدماتشون نمیشه. با به اشتراک گذاشتن تجربه‌هامون و معرفی اون به افرادی که فکر می‌کنیم این سرویس‌ها براشون سودمنده، می‌تونیم کمک بزرگی به هموطنامون بکنیم. امیدوارم از مطالعه این دست‌نوشته لذت برده باشید. آدرس سایت صدرنشین رو هم یه بار دیگه براتون میذارم، پیشنهاد می‌کنم حتما یه سر بزنید.

https://sadrneshin.net

به امید روزهای خوب برای تمام ایرانیان اقصی نقاط دنیا