موسیقی رو بخور-قسمت2

درود بهتون رفقا . چاکرم

قسمت قبل تا کلید فا پیش رفتیم،امیدوارم خوب یاد گرفته باشین که جلوتر یکم مغزتون رو به چالش بکشم.

خیلی خب تو این قسمت میریم سراغ خطوط کمکی + شکل و ارزش زمانی نت ها

خطوط کمکی(اضافه)

همونطور که گفتیم روی خطوط حامل می‌تونیم یازده نت بنویسیم اما اگر بخوایم نت‌های بیشتری جا بدیم می‌تونیم از خطوط کمکی کوتاهی در بالا و پایین پنج خط حامل استفاده کنیم. به این ترتیب وسعت نت نویسی روی حامل افزایش پیدا می‌کنه. اگر چهار خط در بالا و چهار خط در پایین اضافه کنیم، می‌توانیم تا ۲۷ نت را روی حامل جا بدهیم.

اگر بخوایم نت‌های بیشتری را استفاده کنیم، به جای اضافه کردن خطوط اضافهٔ زیاد که نت خوانی را مشکل می‌کنند، می‌توانیم کلید را عوض کنیم و از کلید بم‌تر یا زیر تری برای نوشتن اون دسته نت‌ها استفاده کنیم. مثلا در نت‌نویسی برای پیانو معمولا از کلید سل برای محدودهٔ زیر و کلید فا برای محدودهٔ بم استفاده می‌شه و در اصطلاح میگیم از حامل مضاعف استفاده کردیم

در ادامه مطلب میرسیم به بررسی شکل و ارزش زمانی نت ها.

طبق قوانین موسیقی هر نت باید مقدار مشخصی ادامه پیدا کنه یعنی یک ارزش زمانی(دیرند) داره، که این ارزش زمانی در نت ها 7 شکل مختلف داره که بهش میپردازیم

1.نت گرد

نت گرد کشش زمانی بیشتری نسبت به بقییه نت ها داره و واحد اندازه گیری ما در موسیقی حساب میشه

این نت رو برابر یک واحد در نظر میگیریم و ارزش زمانی بقییه نت هارو باهاش اندازه گیری میکنیم

2.نت سفید

نت سفید نصف نت گرد حساب میشه ،پس دوتا نت سفید برابر با یک نت گرد

3.نت سیاه

نت سیاه نصف نت سفید ارزش زمانی داره ،پس دو نت سیاه برابر با یک نت گرد و همینطور چهار نت سیاه برابر با یک نت گرد

4.نت چنگ

نت چنگ نصف نت سیاه ارزش زمانی داره، پس میشه یک چهارم نت سفید و یک هشتم نت گرد

5.نت دولاچنگ

نت دولاچنگ نصف نت چنگ ارزش زمانی داره.پس هر دوتا نت دولا چنگ برابر با یک چنگ ،

چهارتا نت دولاچنگ=یک نت سیا، هشت تا نت دولاچنگ=یک نت سفید ،شانزده تا نت دولا چنگ =یک نت گرد

6.نت سه لا چنگ

هر نت سه لا چنگ برابر با نصف دولا چنگ پس هر دوتا نت سه لا چنگ برابر با یک دولاچنگ ،

چهارتا نت سه لاچنگ=یک نت چنگ، هشت تا نت سه لاچنگ=یک نت سیاه و همینطور ....

7.نت چهار لا چنگ

نت چهارلا چنگ نصف نت سه لا چنگ میشه و همینطور یک شصتم و چهارم نت گرد و....،اینم بگم که نت چهارلا چنگ معمولا استفاده چندانی ازش نمیشه


پرچم

به خطوط منحنی که از نت چنگ به بعد در کنار دسته نت ها قرار میگیره پرچم میگن ،همونطور که در تصاویر معلومه نت چنگ یک پرچم داره نت دولا چنگ دوتا نت سه لا چنگ سه تا و نت چهارلا چنگ چهارتا پرچم دارن.

اگر چند نت پرچم دار کنار هم قرار بگیرن با یک یا چند خط افقی به هم میچسبن،ولی هر نت پرچم داری رو نمیشه به هم چسبوند ،این بستگی به نوع تقسیم بندی ظرب ها داره که در مطالب اینده بهش میپردازیم.

در نت نویسی معمولا نت های پایین تر از خط سوم حامل رو رو به بالا میکشیم و دسته نت های بالاتر از خط سوم رو رو به پایین میکشیم، راجب نت خط سوم که در وسط قرار داره و نخودیِ بازی نت هامون میشه:) باید ببینم دسته نت های اطرافش رو به بالا هستن یا رو به پایین که همشکل اونها دسته رو میکشیم



یک مرور می‌کنیم: فهمیدیم که پنج خط حامل هر کدوم نشان‌دهندهٔ یک صدا هستن، بعد شکل و ارزش زمانی نت‌ها را یاد گرفتیم. حالا اگر هرکدوم از این علامت‌های گرد و سفید و سیاه و … را روی خط‌ها یا بین آنها قرار بدهیم همزمان صدای نت و هم کشش آن را مشخص کرده‌ایم.

مثلا در تصویر پایین نت «لا» رو باید به اندازهٔ یک نت چنگ یا یک هشتم نت گرد کش بدیم. واضح است که نت گرد و سفید ارزش زمانی طولانی‌تری دارن و باید مکث بیشتری روی اونها کرد و نت‌هایی مثل دولا چنگ و سه‌لا چنگ و چهارلا چنگ باید خیلی سریع نواخته بشن. اینکه این مکث دقیقا چقدر باید باشه و نسبت به ثانیه چه ارزشی دارند و اصلا چه‌جوری باید اونها رو رعایت کرد رو در بحث‌های بعدی مشخص می‌کنیم.

نمودار کشش نت ها


خیلی خب رفقا امیدوارم این جلسه مورد پسندتون واقع شده باشه

اگر سوالی داشتین کامنت بزارین خوشحال میشم جواب بدم

نظر فراموش نشه :):):)

(من نتونستم یاد بگیرم چطوری صدا توی ویرگول اپلود کنم اگر کسی بلده تو کامنت بگه که ویرایشش کنم براتون صدای کشش نت هارو بزارم که بهتر متوجه بشین)

تا جلسه بعد بدرود