برگه تقلب تحقیقات تجربه کاربری

برگه تقلب تحقیقات تجربه کاربری
برگه تقلب تحقیقات تجربه کاربری


خلاصه : تحقیقات کاربر را میتوان در هر نقطه از چرخه طراحی محصول انجام داد. در این مطلب لیستی از متد‌ها و فعالیت‌های مورد استفاده در تحقیقات کاربر قرارداده شده است که به شما کمک میکند تا بدانید چه زمانی باید از کدام روش استفاده کنید.

نویسنده : Susan Farrell مترجم : Arash Rad

متد‌ها و روش‌های تحقیقات تجربه کاربری، یکی از بهترین راه‌ها برای تولید داده های کیفی، کمی و بدست آوردن بینش از رفتار کاربران می‌باشد و تداوم در این کار، به انجام تصمیمات و کارهای درست کمک میکند. در کنار R&D (تحقیقات و توسعه‌) ، فعالیت‌های مداوم UX (تجربه کاربری) میتواند تلاش‌های همه تیم را موثرتر و ارزشمند‌‌تر کند. در هر مرحله از پروسه طراحی، روش‌های مختلفی از UX میتواند فرايند توسعه محصول را در مسیر خود نگه دارد و محصول ما مطابق با نیاز های واقعی کاربران باشد و نه بر اساس تصورات و خیالات ما.

یکی از سوالات پر تکرار همواره این است : چه زمانی باید در پروژه خود تحقیقات کاربر انجام دهم؟ یا چه زمانی ما نیاز به تحقیقات کاربر خواهیم داشت؟

سه پاسخ متفاوت وجود دارد :

  • در هر مرحله ای که هستید، تحقیقات کاربر را شروع کنید. هر چه تحقیقات زودتر انجام شود، تاثیر بیشتری روی محصول شما خواهد داشت . پس همین امروز شروع کنید زیرا هیچ ماشین زمانی برای بازگشت به عقب وجود ندارد .
  • تحقیقات کاربری را در تمام مراحل انجام دهید. همانطور که در ادامه برای شما نشان خواهم داد در هر مرحله از پروسه، چیز مفیدی برای یادگیری وجود خواهد داشت. تحقیق در هر مرحله از کار ارزش محصول شما را بیش از هزینه‌ای که برای تحقیقات خواهید پرداخت، افزایش میدهد.
  • بیشترین تحقیقات کاربر را در اوایل پروژه انجام دهید (بیشترین تاثیر تحقیقات در اوایل پروژه است‌). اما به خاطر داشته باشید که بخشی از بودجه خود را برای تحقیقات تکمیلی در مراحل بعدی پروژه حفظ کنید. این توصیه در مواردی ارائه میشود که نمیتوانیم برای تمام مراحل تحقیقات بودجه کافی را تامین کنیم.

تصویر زیر فعالیت ها و متد‌های UX مورد استفاده را در مراحل مختلف پروژه نشان میدهد:

فعالیت‌های ‌تجربه کاربری در چرخه طراحی محصول یا سرویس
فعالیت‌های ‌تجربه کاربری در چرخه طراحی محصول یا سرویس


این نمودار لیستی از متد‌ها و فعالیت‌ها در تحقیقات تجربه‌کاربری (UX Research) را نشان میدهد که میتوانید در طول پروژه، در فاز های مختلف طراحی از آنها استفاده کنید. این نمودار را به عنوان گزینه‌هایی پیشنهادی در نظر بگیرید. فرآیند شما متفاوت خواهد بود و ممکن است در طول چرخه طراحی محصول شما تنها چند مورد از این لیست مورد استفاده قرار بگیرد. روش‌ها و متدهای پر استفاده، به صورت پررنگ در نمودار مشخص شده است.

نسخه با کیفیت نمودار بالا

پروژه‌ها و محصولات با یکدیگر متفاوت هستند بنابراین مراحل همیشه به طور منظم شکل نمیگیرد. پایان هر چرخه آغاز چرخه بعدی خواهد بود .

داشتن یک لیست بزرگ از فعالیت‌ها و روش‌ها و اجرای دقیق و به ترتیب آنها اهمیتی ندارد بلکه آن چیزی که اهمیت دارد این است که شروع به کار کنید و بیشتر و بیشتر یاد بگیرید.

روش‌های برتر تحقیقات تجربه کاربری
روش‌های برتر تحقیقات تجربه کاربری


زمانیکه میخواهید تصمیم بگیرید که از کجا شروع کنید و یا روی چه چیزی اول تمرکز کنید، میتوانید از برخی از متد های پر استفاده تحقیقات تجربه‌کاربری در جدول بالا استفاده کنید. بسته به محدودیت‌‌های زمانی، بلوغ سیستم، نوع محصول یا خدمات و نگرانی‌های اصلی فعلی، برخی از متد‌ها برای شما مناسب‌تر هستند. استفاده از روش‌های مختلف و یا متناوب تحقیقات در چرخه طراحی محصول ایده خوبی است زیرا هر کدام از روش‌ها اهداف و بینش متفاوتی را دارند.

نمودار زیر نشان میدهد که متخصصان طراحی تجربه کاربری در نظرسنجی ما بیشتر از کدام روش ها استفاده می کنند :

بررسی میزان استفاده از روش های مختلف تحقیقات تجربه کاربری
بررسی میزان استفاده از روش های مختلف تحقیقات تجربه کاربری


در جدول بالا متداول ترین روش هایی که متخصصان تجربه کاربری استفاده میکنند را مشاهده میکنید. درصد‌ها به نسبت پاسخ دهندگانی اشاره دارد که هر کدام از روش‌ها را حداقل هر ۱ یا ۲ سال استفاده میکنند.

اگر فقط میتوانید یک متد و فعالیت انجام دهید و هدفتان بهبود سیستم موجود است، از روش تست کاربرد‌پذیری کیفی ( ( qualitative usability testing ) بلند فکر کردن ) استفاده کنید . این یکی از موثرترین روش‌ها برای بهبود کاربردپذیری محصول است.

اگر نمیتوانید این تست را با کاربران انجام دهید میتوانید داده‌های کمی کاربران را تجزیه و تحلیل کنید. داده‌های کمی ( بدست آمده از طریق : تماس های کاربران، جستجوها و یا آمار ) با این حال جایگزین خوبی برای مصاحبه و تست‌های کیفی از کاربران نیستند، زیرا داده‌ها معمولا به ما میگوند که چه رخ داده است اما شما معمولا نیاز دارید که بدانید چرا رخ داده است. بنابراین از سوالاتی که به واسطه نتایج داده های کمی برای شما ایجاد می شود استفاده کنید برای بهبود تست‌های کاربرد‌پذیری کیفی.


کشف کردن (Discover)

مرحله discover وقتی است که شما هیچ چیزی نمیدانید . شما هیچ درکی از نیاز های افراد ندارید و هدف، کشف و درک بهتر نیازهای افراد میباشد. انجام فعالیت‌های اکتشافی قبل از ساخت و طراحی یک محصول یا ویژگی جدید بسیار مهم است. بنابراین درمیابید که آیا انجام پروژه اصلا منطقی است یا خیر.

مهمترین هدف این مرحله ، اعتبار سنجی و کنارگذاشتن فرضیات و سپس ارائه دادن اطلاعات، داده‌ها و بینش‌ها به تیم است.

در حالت ایده‌آل، این تحقیقات باید قبل از ساخت هر گونه محصول اشتباهی برای افراد و هدر رفتن تلاش تیم صورت گیرد. اما همچنین میتوان از آن برای بازگشت به مسیر درست در زمانی که ما با یک محصول یا سرویس موجود روبرو هستیم، هم استفاده کرد.

کارهای مفیدی که در زمان کشف میتوانید انجام دهید :

  • انجام مطالعات میدانی و مصاحبه با کاربران: به جایی که کاربران احتمالی شما حضور دارند بروید و تماشا کنید و سوال کنید و گوش بدهید. افراد را در زمان تعامل با سیستم یا حل مشکلاتی را که میخواهید برای آن راه حل ارائه دهید، مشاهده کنید.
مطلب مرتبط
اشتباهات رایج در طراحی سوالات مصاحبه با کاربران
  • برای درک نیازهای اطلاعاتی کابران و رفتارهای آنها از متد Diary studies استفاده کنید.
  • برای درک بهتر و جمع آوری الزامات و محدودیت‌های کسب و کار، با سهامداران و ذینفعان مصاحبه (interview stakeholders) انجام دهید.
  • با کارکنان فروش، پشتیبانی و آموزش، مصاحبه کنید. سعی کنید متوجه بشوید که بیشترین مشکلات و سوالات کاربران چیست؟ بدترین مشکل افراد چیست؟ چه چیزی افراد و کاربران را عصبانی می کند؟
  • به تماس های فروش و پشتیبانی گوش دهید. ببینید مردم چه چیزی را میپرسند؟ در درک چه چیزی مشکل دارند؟ کارکنان فروش چگونه توضیح میدهند و به افراد کمک میکنند؟ درک چه واژه و عباراتی در بین کاربران با کارمندان ما مشترک نیست؟
  • تست رقابتی (competitive testing) را انجام دهید. نقاط ضعف و قوت را در محصولات رقبای خود کشف کنید. کشف کنید که کاربران چه چیزی را بیشتر دوست دارند.

بررسی و تحقیق (Explore)

متد‌های Explore برای درک فضای مشکل و محدوده طراحی و پرداختن به نیاز‌های کاربر مناسب هستند.

  • مقایسه ویژگی‌های محصول یا سرویس ما با رقبا
  • بررسی طراحی‌ها و راه حل‌ها (Design reviews)
  • از تحقیقات برای ساخت پرسونای کاربران(user personas) و نوشتن داستان کاربران (user stories) استفاده کنید.
  • وظایف و رفتارهای افراد را تجزیه و تحلیل کنید تا راه‌هایی برای صرفه جویی در وقت و تلاش افراد بیابید .
  • به ذینفعان، سفر کاربر (User journey) و مناطق پرخطر برای از دست دادن مشتریان در طول راه را نشان دهید. و با هم تصمیم بگیرید که یک سفر ایده‌آل برای کاربران چه خواهد بود.
  • بررسی و کاوش در ایده‌های طرح‌های قابل اجرا با فرض رویکرد‌های مختلف، طوفان فکری، و آزمودن بهترین ایده‌ها به منظور شناسایی بهترین اجزای طراحی و کامپوننت‌ها برای حفظ کاربران
  • کسب بازخورد در مراحل اولیه کار با نمایش طرح‌ها به ذینفعان و متخصصان مرتبط با موضوع. برای اجتناب از تفکر گروهی و دریافت نظرات همه افراد، از آنها بخواهید که سوالات و نظرات خود را در مورد طرح به صورت کتبی بنویسند (silent brainstorming) .
  • با آزمایش نمونه‌های اولیه کاغذی با کاربران هدف، طراحی ها را تکرار و بهبود ببخشید و سپس کاربران را با نمونه‌های اولیه تعاملی تست کنید و آنها را در حال استفاده تماشا کنید. برای تشخیص عملکرد طراحی ها نظرسنجی نکنید، در عوض توجه کنید که طراحی ها چقدر به افراد کمک میکند تا بتوانند وظایف خود را بدون خطا به اتمام برسانند. به افراد اجازه دهید محدوده‌های مشکل را به شما نشان دهند، سپس دوباره طراحی کنید و دوباره تست بگیرید.
  • از متد مرتب‌سازی کارت‌ها (Card sorting) برای پیدا کردن اینکه افراد چگونه اطلاعات و بخش‌های مختلف محصول شما را دسته‌بندی و مرتب میکنند، استفاده کنید‌.


آزمایش (Test)

متد‌های Test و اعتبارسنجی برای بررسی طراحی‌های در حال انجام و یا آینده مورد استفاده قرار میگیرد تا بتوانیم از عملکرد خوب سیستم یا محصول برای افرادی که قرار است از آن استفاده کنند مطمئن شویم.

  • تست کاربردپذیری کیفی (qualitative usability testing) را انجام دهید. یک آزمون زود‌هنگام و اغلب با طیف متنوعی از افراد به صورت تنها و یا گروهی . ارزیابی دسترس‌پذیری (Accessibility) را برای اطمینان از اینکه همه افراد با هر توانایی جسمی میتوانند از محصول شما استفاده کنند را انجام دهید.
  • از افراد بخواهید هنگام استفاده از سیستم یا محصول در هر زمان، تعاملات و هر گونه رویداد جالبی را برای شما بنویسند. مانند خاطرات روزانه (diary studies) .
  • حضور در کلاس‌های آموزشی و یادداشت کردن موضوعات مهم، سوالاتی که افراد می رسند و پاسخ هایی که داده می شود. تست دستورالعمل‌ها و راهنماهای استفاده از سیستم یا محصول.
  • گفتگو با گروه کاربران
  • بررسی اکانت‌های رسانه‌های اجتماعی و صحبت آنلاین با کاربران . رسانه‌های اجتماعی را برای یافتن نقاط قوت و شکایات کاربران نظارت کنید.
  • نوشته‌های کاربران را در تالار های گفتگو تجزیه و تحلیل کنید. تالارهای گفتگوی کاربران، یک منبع خوب برای پاسخگویی به سوالات مهم که مشکلات کاربران را حل میکند، هستند. توجه تیم طراحی و توسعه را به این روش یادگیری جلب کنید.
  • تست معیار (benchmark testing) انجام دهید. اگر در حال برنامه‌ریزی برای طراحی مجدد و یا سنجش بهبود سیستم هستید، برای تعیین زمان انجام کار، اتمام کار و میزان خطای سیستم فعلی خود، با این روش تست و آزمایش میتوانید پیشرفت را در طول زمان بسنجید.


گوش کنید (Listen)

در طول چرخه تحقیق و طراحی گوش دهید تا به درک مشکلات موجود کمک کنید و به دنبال مسائل و مشکلات جدید بگردید. اطلاعات بدست آمده را تجزیه و تحلیل کنید و نظارت بر اطلاعات دریافتی داشته باشید تا بتوانید الگوها و روندها را تشخیص دهید.

  • از مشتریان و کاربران احتمالی نظرسنجی بکنید.
  • آمار‌ها و معیار‌ها را برای کشف روند‌ها و ناهنجاری‌‌ها و همچنین سنجش پیشرفت خود همواره نظارت کنید.
  • آنالیز درخواست‌های جستجو : مردم دنبال چه چیزی هستند و چه چیزی به آن میگویند؟ کارنگاری‌های جستجو (Search logs) معمولا نادیده گرفته میشوند اما حاوی اطلاعات مهمی هستند.
  • ارسال نظرات، گزارش خرابی‌ها و دریافت سوالات کاربران را ساده کنید. بازخورد‌های دریافتی را به صورت دوره‌ای تجزیه و تحلیل کنید تا مشکلات کاربری و نقاط مشکل‌دار را شناسایی کنید. به دنبال سرنخ‌هایی باشید تا متوجه بشوید که کاربران چه چیزی را نمیتوانند پیدا کنند همچنین بتوانید سوءبرداشت‌ها هر گونه اثرات ناخواسته را کشف کنید.
  • سوالات متداول (FAQ) را جمع آوری کنید و سعی کنید مشکلات و ابهامات را حل کنید.
  • در کنفرانس‌ها و یا همایش‌هایی که مشتریان و یا کاربران شما در آن حضور دارند، غرفه‌ای راه اندازی کنید تا بتوانید اطلاعات داوطلبانه کاربران را دریافت کنید و مستقیم با آن‌ها صحبت کنید.
  • در مورد محصول جدید صحبت کنید و آن را دمو کنید. سوالات و نگرانی‌ها را ثبت کنید.


فعالیت‌ها (Activities)

کشف کردن (Discover)

فعالیت های مستمر و استراتژیک میتوانند به شما کمک کنند تا از مشکلات پیشی بگیرید و بهبود‌های سیستمی را انجام دهید.

  • یافتن متحدان (Find allies) : برای دستیابی به بهبود طراحی، نیاز به تلاشی هماهنگ بین شما و همکارانتان است. شما به همکارانتان که همانند قهرمانانی در کنار شما هستند نیاز دارید پس آن‌ها را پیدا کنید.
  • گفتگو با متخصصین (Talk with experts) : از تجربیات افراد متخصص استفاده کنید و با آنها مشورت کنید. از موفقیت‌ها و اشتباهات آنها درس بگیرید.
  • پیروی از دستورالعمل‌های اخلاق حرفه‌ای (Follow ethical guidelines) : اخلاق حرفه‌ای یعنی شناخت مسئولیت‌های ما در قبال عموم مشتریان، کارفرمایان و همکاران است.
  • مشارکت ذینفعان (Involve stakeholders) : فقط از ذینفعان نظر نخواهید بلکه افراد را جذب کنید و با آنها مشارکت کنید حتی در جزییات. آنها را به مشاهده و یادداشت‌برداری در طول جلسات تحقیق دعوت کنید.
  • جستجوی منابع اطلاعاتی (Hunt for data sources) : در نقش طراح تجربه‌کاربری همانند یک کارآگاه عمل کنید. چه کسی اطلاعات مورد نیاز شما را دارد و چگونه میتوانید آنها را جمع آوری کنید؟
  • مشخص کردن متریک‌های UX (Determine UX metrics) : راه‌هایی برای اندازه گیری میزان عملکرد سیستم برای کاربران پیدا کنید.


بررسی و تحقیق (Explore)

  • پیروی از اصول طراحی تعاملی TOG (Follow Tog’s principles of IXD)
  • استفاده از دستورالعمل های مبتنی بر شواهد (Use evidence-based guidelines) : از دستورالعمل‌های مبتنی بر شواهد استفاده کنید مخصوصا زمانی که نمیتوانید تحقیق خود را انجام دهید. کاربردپذیری اکتشافی (Usability Heuristics) قواعد و اصول مهمی دارد که باید از آن پیروی کنید.
  • طراحی برای دسترس‌پذیری جهانی (Design for universal access) : قابلیت دسترس‌پذیری محصول را نمیتوان در انتها چک کرد و یا در زمان تست‌های تضمین کیفیت (QA) . دسترس‌پذیری محصول در حال تبدیل شدن به یک الزام قانونی است. بهبود دسترس‌پذیری محصول باعث می‌شود که کار با سیستم یا محصول ما برای همه افراد آسان‌تر شود.
  • دادن کنترل و نظارت به کاربران (Give users control) : کنترل‌های مورد نیاز افراد و کاربران سیستم یا محصول را در اختیار آنها قرار دهید اما این کنترل نباید بدون حد و مرز باشد.
  • جلوگیری از خطا‌ها (Prevent errors) : هر زمانی که خطایی از طرف کاربران رخ میدهد همواره به این فکر کنید که چگونه میتوانید با تغییر طراحی آن را از بین ببیرید. آنچه ممکن است به نظر خطا‌های کاربر باشد، اغلب خطا‌های طراحی سیستم است. سعی کنید برای جلوگیری از اشتباهات کاربران، چگونگی رخ دادن آنها را درک کنید و با طراحی از این اشتباهات جلوگیری و یا تاثیر آن را کم کنید.
  • بهبود پیام‌‌های خطا (Improve error messages) : برای خطا‌های موجود فقط وضعیت سیستم را گزارش نکنید. آنچه اتفاق افتاده است را از نقطه نظر کاربر بگویید و توضیح دهید که چه کاری باید انجام دهد تا با خطا مواجه نشود. دقت کنید که از عباراتی استفاده کنید که برای کاربران قابل درک باشد.
  • پیشفرض های مفید را ارائه دهید (Provide helpful defaults) : از تنظیمات پیشفرض در بخش‌های مختلف استفاده کنید زیرا بسیاری از افراد از شما انتظار دارند که انتخاب‌های سخت را برای آنها انجام دهید. به کاربران اجازه دهید که در صورت نیاز بتوانند این تغییرات پیش فرض را تغییر دهند.
  • بررسی تناقض و ناهماهنگی‌ها (Check for inconsistencies) : وجود ساختار هماهنگ و یکسان در سیستم و محصول برای یادگیری کار با محصول اهمیت دارد. کاربران تفاوت‌ها را معنا‌دار تفسیر میکنند. بنابراین از تفاوت‌ها به صورت عمدی و برای القای معنایی متفاوت استفاده کنید. به قاعده کمترین شگفتی (Least astonishment) پایبند باشید و انتظارات کاربر را برآورده کنید و از شگفت زده کردن کاربران دوری کنید.
  • گره زدن فیچر‌ها و ویژگی‌ها به نیاز‌ها (Map features to needs) : ارتباط بین تحقیقات کاربر و فیچرها و ویژگی‌ها را ترسیم کنید تا نشان دهد که نیاز‌ها از کجا می آید . ترسیم چنین نقشه‌هایی میتواند به حفظ منطق طراحی برای دور بعدی طراحی و یا تیم بعد از شما کمک کند.
  • نصب و به روزرسانی آسان نرم افزار (Make software updating easy) : هنگام طراحی نرم‌افزار، اطمینان حاصل کنید که نصب و به روز رسانی آن آسان است. نصب باید سریع و بدون هیچ مشکلی انجام شود همچنین به کاربران این اجازه را بدهید که بتوانند بروزرسانی نرم افزار را کنترل کنند.
  • برنامه ریزی برای تعمیر و بازیافت (Plan for repair and recycling) : هنگام طراحی دستگاه‌‌ها، برای تعمیر و بازیافت آنها برنامه‌ریزی کنید. پایداری و استفاده مجدد از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • اجتناب از هدر دادن (Avoid waste) : بسته‌بندی و قطعات یکبار مصرف غیر ضروری را کاهش داده و یا حذف کنید. از اتلاف وقت افراد یا کاربران خودداری کنید. هدف شما باید ساده و موثر کردن فرآیند‌ها باشد.
  • در نظر گرفتن تنوعی از فرهنگ‌ها (Consider diverse contexts) : کاربرد‌پذیری سیستم را در زمینه‌های فرهنگی مختلف در نظر بگیرید. شما کاربر سیستم یا محصول خود نیستید. برنامه‌ریزی کنید که چگونه میتوانید مطمئن شوید محصول شما برای افراد دیگر در کشور‌های دیگر هم کار میکند. ترجمه تنها بخشی از این چالش است.
  • جستجوی مشوق‌های انحرافی (Look for perverse incentives) : انگیزه‌های نادرست منجر به پیامد‌های ناخواسته منفی می شود. چگونه افراد میتوانند سیستم را به بازی بگیرند و یا از آن سوء استفاده کنند. چگونه میتوانید به این موارد رسیدگی کنید؟ در نظر بگیرید که چگونه یک کاربر مخرب ممکن است از سیستم به روش‌های ناخواسته استفاده کند و یا به دیگران آسیب برساند.
  • در نظر گرفتن پیامد های اجتماعی (Consider social implications) : بررسی کنید که این سیستم چگونه ممکن است توسط گروهی از مردم بر علیه گروهی دیگر مورد استفاده قرار بگیرد ؟ کدام مشکلات ممکن است در مواجه با این فعالیت گروهی پدیدار شود.


آزمایش (Test)

  • محافظت از اطلاعات شخصی (Protect personal information) : اطلاعات شخصی همانند پول است و فقط یکبار میتوانید آن را نابخردانه خرج کنید. خیلی افراد میخواهند از بانک غارت کنند. برنامه ریزی کنید که چگونه میتوان در طول زمان اطلاعات شخصی کاربران را ایمن نگه دارید. از جمع آوری اطلاعات غیرضروری خودداری کنید و داده‌های قدیمی را به طور منظم از بین ببرید.
  • نگهداری ایمن از داده‌ها و اطلاعات (Keep data safe) : دسترسی به داده‌های تحقیقاتی و اطلاعات مشتریان را محدود کنید. همیشه مدافع رمزنگاری اطلاعات و انتقال ایمن آنها در نقل و انتقال‌ها و جابجایی ها باشید. رخنه اطلاعات کاربران به بیرون یک تجربه وحشتناک برای کاربران خواهد بود.
  • خبر‌های و خوب و بد را ارائه دهید (Deliver both good and bad news) : تمایل انسان این است که به دادن خبرهایی که مردم نمیخواهند بشوند، بی میل است. اما ضروری است که به عنوان طراح تجربه‌کاربری مسائل سخت را مطرح کنید. آینده محصول و یا حتی شرکت ممکن است به این بستگی داشته باشد و تصمیم گیرندگان باید بدانند که شما چه میدانید و یا به چه چیز مشکوک هستید.
  • بررسی وضعیت کاربرد پذیری در طول زمان (Track usability over time) : از شاخص‌هایی مانند تعداد و نوع تماس‌های گرفته شده با پشتیبانی ، نرخ خطاهای کاربر و تعداد کاربرانی که وظابف خود را کامل کرده اند در تست های کاربرد‌پذیری استفاده کنید همچنین رضایت مشتریان را بسنجید تا بتوانید تاثیر بهبود طراحی تجربه کاربری را نمایش دهید.
  • بررسی انواع گوناگونی از کاربران (Include diverse users) : افراد میتوانند از نظر فرهنگی و فیزیکی بسیار متفاوت باشند. آنها همچنین دارای طیف وسیعی از توانایی ها و مهارت های زبانی هستند. پرسونا‌ها برای جلوگیری از مشکلات جدی، کافی نیستند بنابراین مطمئن شوید که تست های شما طیف وسیعی از افراد را شامل میشود.
  • بررسی انواع مشکلات کاربردپذیری (Track usability bugs) : اگر مشکلات کاربردپذیری در پایگاه دادهای باگ ها (Bug database) قرارندارد برای خود پایگاه داده‌های مجزایی ایجاد کنید تا بتوانید مسايل و مشکلات مهم را ردیابی کنید.
  • ساخت اطلاعات آموزشی (Make training information) : اطلاعات آموزشی برای سیستم یا محصول خود ایجاد کنید .


گوش کنید (Listen)

  • به نظرات کاربران توجه کنید (Pay attention to user sentiment) : رسانه‌های اجتماعی مکانی عالی برای نظارت بر مشکلات کاربران، موفقیت‌ها، نا‌امیدی‌ها و تبلیغات کلامی هستند. هنگامی که رقبا پدیدار میشوند، اولین نشانه ها ممکن است در رسانه های اجتماعی پدیدار شود.
  • نیاز کاربران به آموزش را کاهش دهید (Reduce the need for training) : آموزش و راهنمای سیستم اغلب راه حلی برای رابط های کاربری دشوار است. از آموزش و راهنماها برای شناسایی محدوده هایی که نیاز به تغییرات طراحی دارند استفاده کنید.
  • در مورد آینده محصول گفتگو کنید (Communicate future directions) : کاربران و مشتریان به آنچه میتوانند انجام دهند وابسته هستند و میدانند که چگونه از محصولات یا خدمات استفاده کنند. تغییرات میتواند خوب باشد حتی زمانی که اختلالی در روش‌های قبلی ایجاد کند. اما تغییرات غافلگیر کننده معمولا از طرف کاربران استقبال نمی شود. زیرا این تغییرات روند‌های قبلی و کارهایی که کاربران میکردند را به هم میریزد. به جای اینکه فقط تغییرات را اعلام کنید با آنها مشورت کنید. تغییرات عمده را زودتر مورد بحث قرار دهید زیرا آنچه که میشنوید میتواند به شما کمک کند تا کار بهتری انجام دهید و آنچه آنها می شنوند میتواند به آنها کمک کند تا برای تغییرات مورد نیاز آماده شوند.
  • جذب افراد برای تحقیقات و آزمایشات آینده (Recruit people for future research and testing) : فعالانه افراد را تشویق کنید تا به جمع آزمایش کنندگان داوطلب بپیوندند. مشوق هایی برای مشارکت ارائه دهید و ثبت نام داوطلبان را از طریق وب سایت ، خبرنامه و سایر روش ها آسان کنید.

نتیجه‌گیری

از این برگه تقلب برای انتخاب روش‌ها و فعالیت‌های مناسب پروژه خود در طراحی تجربه‌کاربری استفاده کنید. انجام همه کارها در هر پروژه ای ضروری نیست اما اغلب استفاده ترکیبی از روش ها و تمایل به برخی نیاز‌ها در طول تکرار چرخه‌های طراحی، مفید است.

مشاهده ویدیو برگه تقلب تحقیقات تجربه‌کاربری ( با فیلترشکن مشاهده کنید ) به زبان انگلیسی


منبع

nngroup.com / ux research cheat sheet (February 12, 2017)