برنامه نویسی با nodejs/جلسه اول/معرفی

لوگو Nodejs
لوگو Nodejs

سلام دوستای من

میخام در حد توانم شما رو با تکنولوژی Nodejs آشنا کنم و چیزهایی که بلدم و دارم یاد میگیرم رو باهاتون به اشتراک بزارم,امیدوارم مفید واقع بشه D:

اصلا Nodejs چی هست؟

همین اول باید بهتون بگم که Nodejs یک زبان برنامه نویسی مثل جاوا یا پایتون یا ... نیست بلکه میشه گفت nodejs یه نوع تکنولوژی هست که این اجازه رو به ما میده تا با استفاده از زبان جاوااسکریپت به برنامه نویسی سمت سرور بپردازیم.(تعریف بسیار خلاصه شده تا قابل فهم باشه برای اطلاعات بیشتر میتونید یه تحقیق میدانی بزنید *_*)


چه چیزهایی برای شروع باید بلد باشیم؟
برای شروع باید شما با زبان جاوا اسکریپت آشنایی نسبی داشته باشید, میتونید از دوره رایگان سایت w3shool که اسمش هم Js Tutorial هست استفاده کنید ( این لینک ) و بعد از اینکه این دوره رو تموم کردید برگردید و با من همراه بشید

همچنین یکی از ویرگولی های عزیز شروع کردند و میخان دوره جاوااسکریپت رو به ویرگولی ها یاد بدن که میتونید از این لینک به صفحه ایشون دسترسی داشته باشید

چه چیزهایی قراره یاد بگیریم؟
اول از همه Nodejs رو در حدی که راه بیفتیم یاد میگیریم بعد از اون میریم سراغ فریمورک Express.js که کار رو برامون خیلی راحت و لذت بخش تر میکنه, بعد از اون کار با دیتابیس رو یاد میگیریم تا بتونیم داده هامون رو ذخیره ,حذف ,بازیابی و کلا هر بلایی که دلمون میخاد سرشون بیاریم بعد از اون سعی میکنیم تا نوشتن یک Api رو با هم یاد بگیریم , لابلای این مباحث یه سری ابزارهای باحال رو هم یاد میگیریم که به دردمون میخوره و رزومه مون رو پر پیمون تر میکنه:)


از چه محیط کد نویسی استفاده کنیم؟

از هر محیطی که دلتون میخاد D :

اما من بهتون VS Code رو معرفی میکنم که هم سبک هست هم رایگان (نه که بقیه برنامه های پولی رو ما میخریم !!!) و هم باحاله که میتونید از این --> لینک <-- دانلود کنید


پ.ن

- من خودم هم در حال یادگیری هستم و ممکنه بعضی جاها اشتباه کنم یا چیزی از یادم بره پس از اساتید ممنون میشم اشکالات رو یادآوری کنند تا اصلاح کنم

- این آموزش برای مبتدی هاست و سعی میکنم خیلی ساده و عامیانه مطالب رو منتقل کنم

- این جلسه فقط برای معرفی ابزار و آشنایی نسبی بود از جلسه دوم با قدرت شروع میکنیم