ای نور ما ای سور ما ای دولت منصور ما..........جوشی بنه در شور ما تا می شود انگور ما
دستورات ریاضی در پایتون قسمت ۲ و کتابخانه ی math
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
در این پست می خواهم بعضی از دستورات ریاضی در پایتون را بررسی کنم
- تابع pow : این تابع دو حالت استفاده دارد
حالت اول:
pow(base,exp)
>>>pow(2,10)
1024
در واقع (base) پایه و (exp) توان است در این مورد ۲ به توان ده نشان داده شده
حالت دوم:
pow(base, exp, mod)
>>>pow(2,10,2)
0
در اینجا (base) پایه و (exp) توان و (mod) در واقع باقیمانده است
یعنی در اینجا باقیمانده ی دو به توان ده (۱۰۲۴)به ۲ نشان داده شده است که صفر می باشد
- باقیمانده یا %:
a=10%3
print('the answer is: ',a)
the answer is: 1
- وارد کردن کتابخانه math به برنامه:
خب حالا می خواهیم کتابخانه ی مربوط به ریاضیات را به شما نشان دهم
کتابخانه شامل دستوراتی از کد است که برنامه نویسی را راحت تر می کند
برای استفاده از هر کتابخانه ای باید آن را به برنامه ی خودمان وارد کنیم
به این صورت:
import math
یا می توانیم برای آن یک اسم بگذاریم و در برنامه با آن اسم قابل استفاده خواهد بود
import math as m
حالا کتابخانه ی math در برنامه با اسم m قابل استفاده خواهد بود و با اسم math قابل استفاده نخواهد بود مگر اینکه math را در برنامه وارد کنیم و در این صورت بر هر دو اسم قابل استفاده خواهد بود خب حالا چگونه از کتابخانه math استفاده کنیم؟
- استفاده از کتابخانه math
برای استفاده از این کتابخانه کافی است بعد از math یک نقطه بگذاریم تا مقادیر و توابع درون آن را ببینیم
مثلا:
p = math.pi
e=math.e
a=math.sin(45) سینوس بر حسب رادیان هست
b=math.sqrt(100) جذر ده را حساب می کند
یا می توانید این جوری استفاده کنید:
from math import sin , sqrt
a=sin(45)
b=sqrt(100)
یا اینجوری:
from math import *
همه ی توابع و مقادیر درون این کتابخانه بدون استفاده از .math قابل استفاده هستند
امیدوارم از این پست لذت برده باشید! ! !
منتظر پست های بعد باشید و اگر از این پست خوشتون اومد این پست رو لایک کنید
نظرتون رو حتما در کامنت ها بنویسید! ! !
مطلبی دیگر از این انتشارات
تایپ ها در پایتون قسمت ۱
مطلبی دیگر از این انتشارات
پایتون-نام گذاری متغیر ها و تابع ()print
مطلبی دیگر از این انتشارات
به دست آوردن کلید ها و مقادیر دیکشنری ها در پایتون