لیست ها در پایتون:قسمت دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

این قسمت...
این قسمت...

توی این پست می خوایم در مورد لیست ها بیشتر صحبت کنیم

اگه نمی دونید لیست ها چی هستن به این نوشته مراجعه کنید

خب توی پست قبلی در مورد این صحبت کردیم که لیست ها

۱- بسیار پرکاربرد هستند

۲- ترتیب در آن ها اهمیت بسیار زیادی داره: دارای ایندکس(شناسه) هستند

۳- هر شیء‌ای رو می تونن در خودش ذخیره کنند

۴- اعضا باید در بین [ ] باشند

و بریم سراغ ادامه...

لیست ها یک نوع از داده ساختار ها هستند

داده ساختار های مختلفی وجود داره مثل تاپل(Tuple)، لیست(List)، دیکشنری(Dict)، سِت(Set) و ...

به این عکس توجه کنید:

داده ساختار های مختلف و نحوه نوشتن آن ها
داده ساختار های مختلف و نحوه نوشتن آن ها

افزودن به لیست ها

برای اضافه کردن چیزی به لیست از تابع append به همراه عضو استفاده می کنیم بدین صورت:

تابع append
تابع append

همیشه این نکته یادتون باشه که: append فقط یک مقدار می گیره و اگر دو تا عضو گرفت TypeError می ده:

TypeError: append() takes exactly one argument (2 given)

حذف کردن یک عضو از لیست

فرض کنید برنامه ای نوشتید که به کاربر می گویید من عدد های ۱ تا ۱۰۰ را دارم و مضرب های هر عددی را که بگویی حذف می کنم و به تو نشان می دهم

در مرحله اول شما باید اعداد ۱ تا ۱۰۰ را جایی ذخیره کنید و داشته باشید با استفاده از لیست و حلقه می توانیم این کار را انجام بدهیم:

بعد باید به همراه توضیحات، یک عدد از کاربر دریافت کنیم:

و بعد از اینکه آن عدد را دریافت کردیم، باید آن را از لیست حذف کنیم اما چطور؟

یک دقیقه پروژه را گوشه ذهنتان نگه دارید و این بخش را ببینید:

تابع remove هم مثل append فقط یک مقدار دریافت می کنه

بریم سراغ ادامه پروژه...

قرار بود یک عدد دریافت کنیم و مضاربش را از لیست حذف کنیم

با حلقه و تابع remove می تونیم این کار را انجام دهیم

چرا؟

چون:

۱- یک کاری را می خواهیم تکرار کنیم(مفهوم حلقه)

۲- یک عضوی را می خواهیم حذف کنیم(‌تابع remove)

فقط یک نکته: از کجا بفهمیم چند بار باید مضارب عدد ورودی را حذف کنیم؟

کمی به این موضوع فکر کنید و سعی کنید این کار را خودتان انجام دهید

در پست بعدی راجع به آن صحبت خواهیم کرد...