اسمش ذره بینِ اما آینه است

یکی از دوستان که گاها مطالبم را هم می خونه، شماره ام را گرفت و درباره نقدهایی که از ذره بین کرده ام تردیدهایی داشت که مهمترینش این بود که تا چه حد مطمئنم که ذره بین متاسرچ هست و سرچ انجین نیست؟

ببخشید که واژه های فنی را بکاربردم، آخه دوستم مثل خودم توسعه گر وب هست، سوالش به فارسی روان این میشه که:

تا چه حد مطمئنی که ذره بین برای جستجو از گوگل استفاده می کنه و خودش این کار را نمی کنه؟

آیا  ذره بین بدون گوگل می تواند چیزی را پیدا کند؟
آیا ذره بین بدون گوگل می تواند چیزی را پیدا کند؟


گفتم فلانی، اگر تو تونستی برای من مجتهدی پیدا کنی که رساله نداشته باشه منم موتور جستجوی بدون مدیریت پنل کاربری (همان سرچ کنسول ) و خزشگر را می پذیرم.

گفتش شاید فرصت نکرده پنل ارایه بده، و از کجا می دونی که خزشگر نداره؟

خلاصه بعد از مدتی با هم به یک نتیجه گیری خوب رسیدیم،

یا ذره بین مثل آینه است و از گوگل میگیره و بما نشون میده (و این وسط مثل آینه که جهت موی سرمن را از چپ به راست تغییر می ده و ساعتم را از مچ چپم تو مچ درست راستم می گذاره، ذره بین هم جای چند تا سایت را عوض می کنه یا اصلا حذف می کنه) و یا ذره بین است.

آینه را چطور میشه تشخیص داد، میری پشتش را نگاه می کنی اگر صفحه نقره ای یا مثل آ ن داشت آینه است.

برای سایت ذره بین هم میشه همین کار را کرد(بک اندی ها خوب می فهمند منظورم چیه).

دوستم گفت چطوری؟

گفتم برای خودت تو سایتت یک صفحه بزن و از صفحه اصلی سایت، بهش لینک بده طوری که گوگل اصطلاحا فالووش کنه، تا گوگل بره برای ایندکس کردنش.

از اونطرف تو اون صفحه که ساختی، کدهای مخصوص ربات گوگل برای no-index کردن را قرار بده تا گوگل از ایندکس کردنش صرف نظر کنه.

برای اینکار شما می تونید این بخش از مستندات گوگل را مشاهده فرمایید

Block Search indexing.

با اینکارت گوگل صفحه ات را ایندکس نمی کنه اما یاهو والباقی از این ممنوعیت تبعیت را نمی کنند و صفحه تمام و کمال ایندکس می کنند.

این یعنی اگر ذره بین صفحه اصلی تو را خودش خزش کرده و پیدا کرده، تو خزش های بعدی هم که بیشتر از یک روز برای صفحه اصلی طول نمی کشه، با فالو کردن لینک به صفحه جدید می رسه، پس باید اون را هم ایندکس کنه.

دوستم که دست تندی در کد زدن سریع داره، اینکار را کرد و حواسش به آخرین درخواست من بود که،دو سه روزم صبر کن، اگر این اتفاق نیفتاد، یعنی ذره بین خزشگری ندارد که بخواهد متوجه صفجه جدید شود و تنها به دست گوگل نگاه می کند و چون گوگل هم از این کار منع شده، پس اون صفحه در ذره بین هم عقیم، بی آدرس و بی کس و کار باقی می ماند.

امروز صبح بود که دوستم گفت، فلانی هنوزم صفحه ام تو ایندکس ذره بین دیده نمی شه، دیگه مطمئن شدم که ذره بین خزشگری ندارد.

بله دوست من ؛ من که خودم هم از اولش هم مطمئن بودم که ذره بین هیچ خزشگری ندارد.

منتظر ظهور (𝓞𝔍𝓞).