کشیش موقرمز ویولن‌نواز!

معمولا بعد از اتمام امتحانات و با شروع فصل تابستان تصمیماتی برای چگونگی گذراندن تعطیلات می‌گیرم. (که فکر می‌کنم خیلی از ماها از دوران کودکی این قبلی تصمیمات رو می‌گرفتیم)

خیلی از موسیقی‌هایی که در جاهای مختلف‌ می‌شنویم و به گوشمان آشنایند، از قطعات معروف کلاسیک هستند (حتی در آسانسور). از این رو هفته‌ی پیش تصمیم گرفتم کمی با موسیقی کلاسیک اروپایی بیشتر آشنا بشم. بعد از کلی تحقیق اینترنتی به این نتیجه رسیدم که باید از دوره‌ی باروک شروع کنم. از چهره‌های معروف موسیقی این دوره باخ و ویوالدی هستند.

ویوالدی کشیشی با موهای قرمز (؟)
ویوالدی کشیشی با موهای قرمز (؟)


آنتونیو ویوالدی، کشیشی ونیزی، یکی از مشهورترین آهنگسازان دوران باروک و نوازنده‌ی چیره‌دست ویولن بود. او به «کشیش موقرمز» مشهور بوده‌است.

امروز در حال گوش سپردن به مجموعه‌ی چهار کنسرت معروف از ویوالدی به نام «چهار فصل» بودم که برای هر یک از فصول سال یک آهنگسازی مخصوص کرده بود. با توجه به نام‌گذاری هرکدام از این کنسرت‌ها، چنان در تخیلات و تصویرسازی‌های ذهنیم فرو می‌رفتم که انگار موسیقی روایتی را برایم نقل می‌کرد. {می‌توانید این کنسرت‌ها را از اینجا دانلود کنید}
یکی از عادت‌های من حین شنیدن موسیقی این است که چشمانم را می‌بندم و سعی می‌کنم داستانی برای نوایی که می‌شنوم بسازم؛ تصویرسازی و صحنه‌پردازی می‌کنم و در آن غرق می‌شوم.
شروع کردم به جست‌وجو درباره‌ی این قطعات و به نتایج قابل توجهی رسیدم. بله، این کنسرت‌ها همراه با داستان‌خوانی یا شعرخوانی یا حتی تئاتر بوده. من ترجمه‌ی آن اشعار را در این سایت پیدا کردم {خیلی هم از ترجمه‌اش سر در نیاوردم ولی کلمات کلیدی شعر کمکم کرد}.

کنسرت چهارفصل ویوالدی از معروف‌ترین قطعات موسیقی کلاسیک است که قطعا شما حتی در صداوسیمای کشور خودمان هم آن را شنیده‌اید! خصوصا قطعه‌ی بهار! بنابراین تقاضایی که از شما دارم این است که حتما این کنسرت‌ها را گوش دهید حتی اگر شده فقط قطعه‌ی بهار را!

هرکدام از این کنسرت‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان، سه قطعه دارند. در یک سایت به صورت اجمالی هرکدام از این قطعات را توضیح می‌دهد که چه چیزی را توصیف می‌کنند. این توصیفات را هم می‌توانید از اینجا بخوانید.

و در نهایت لینک یک ویدیو را در ادامه برایتان می‌گذارم. این ویدیو (که به فارسی ترجمه شده) برای شما توضیح می‌دهد که چرا باید به موسیقی ویوالدی گوش دهیم.

vido.al/d/4904

ویدیو‌ی دیگری را هم در یوتیوب پیدا کردم که موسیقی را پخش می‌کند و هر لحظه‌اش را با نوشته نشان می‌دهد که به چه نشانه‌ای از بهار اشاره دارد. {لینک را بین متن نذاشتم چون یوتیوب را باید با فیلترشکن اجرا کنید.}

به پایان آمد این ویرگول حکایت همچنان باقیست...

پیشنهاد می‌کنم در این تصمیم‌گیری با من همراه شوید که هم حال خوبمون رو با هم تقسیم کنیم و هم مرور مختصری بر موسیقی کلاسیک داشته باشیم و لذت سمعی ببریم. البته بنده تخصصی در موسیقی ندارم و از اصطلاحات این رشته بی‌اطلاعم. خوشحال می‌شوم که به من بپیوندید و اگر تخصصی دارید در این زمینه، به اشتراک بذارید. اگر هم مثل من آماتور هستید، صرفا لذت ببرید و با موسیقی‌های کلاسیک معروف آشنا شوید.