عاشق خواندن و نوشتن و معتقد به اینکه هرکس باید بهترین موسیقی را در هر سبکی که دوست داره گوش بده
هوی متال اولیه (1966-1970)
موسیقی هوی متال اکثرا مورد علاقه من نیست حالا به چرا کاری نداریم ولی تاریخ جالبی پشت هوی متال است از اواسط دهه شصت گروه های بزرگی مثل استپنولف، استوجز، آیرن باترفلای و در نهایت لد زپلین و بلک سبث بر المان های اولیه هوی متال مثل بهرهگیری از ریتم و ریفهای سنگینتر و خشنتر گیتار الکتریک کار کردند و پیشرفت هایی کردند که هوی متال را ساخت اگر تو هم یک علاقه مند به هوی متالی یا صرفا علاقه به موسیقی راک داری (که کاملا با هوی متال فرق داره) یا حتی اگه از هوی متال بدت میاد پس این مقاله برای شماست دوست عزیز.
1966:اسید راک، پدربزرگ هوی متال
البته تا قبل 1966 هم تک و توک آهنگ های با ضرب ریتم بالا داشتیم مثلا آهنگ «راک سروقت» از بیلی هیلی در سال 1954 تقریبا یک بلوز راک متفاوت از دوران راک اند رول بود. در هر صورت حالا اسید راک چیه؟ در دهه شصت چند نوع سبک حاکم بر دیگران بود: سایکدلیک راک، هارد/بلوز راک و گاراج راک. گاراج راک که پانک دهه شصتی هم نامیده می شود با سایکدلیک راک ترکیب شد و نتیجه آن اسید راک بود ضرب ریتم بالا، ریف گیتار، تک نوازی گیتار و اشعار روانگردان. در سال 1966 نخستین آهنگ موفق اسید راک با نام «واکنش روان پریش» از گروه کانت فایو منتشر شد که مثال بارز هوی متال اولیه بود و تاثیری عمیق بر بعد از خود گذاشت چنان که تا سال های اولیه دهه هفتاد تمامی آهنگ های پیشرو در هوی متال از ترکیبی که در «واکنش روان پریش» بود، استفاده می کردند، استفاده از بازخورد و اعوجاج به جای گیتارهای الکتریکی بیشتر ملودیک موسیقی اولیه راک.
دیگر آهنگ مهم اسید راک 1966، «تو دل تنگ من خواهی شد» از گروه ثیرتین فلور الویترز است که اعضای گروه در تمام مراحل ضبط آهنگ تحت تاثیر ال اس دی بودند همچنین ثیرتین فلور الویترز (واقعا اسم رو اعصابیه نه؟) اولین گروهی بودند که سبک آثار خود را اسید راک معرفی کردند.
1967، تابستان عشق
در 1967 پدیده جدیدی به نام تابستان عشق اتفاق افتاد، بالغ بر صد هزار جوان هیپی در محلهٔ هیت-اشبری در سان فرانسیسکو گرد آمدند. هیپیها، که گاهی اوقات فرزندانِ گُل هم نامیده میشدند، یک گروه التقاطی بودند. بسیاری از آنها به دولت مشکوک بودند، ارزشهای مصرف گرایانه را رد میکرد و عموماً با جنگ ویتنام مخالف بودند. تعداد معدودی به سیاست علاقه داشتند. دیگران بیشتر به هنر (موسیقی، نقاشی و خصوصاً شعر) یا مناسک معنوی و مراقبه توجه داشتند. گروه جفرسن ایرپلین که برخواسته از جنبش هیپی بود در همین سال آهنگ «کسی برای دوست داشتن» را منتشر کردند. آهنگ «کسی برای دوست داشتن» یک اسید راک قوی با تک نوازی روانی کننده در آخر آهنگ و همچنین گیتار بیس آهنین است که شهرت فراوانی برای جفرسن ایرپلین بدست آورد.
غیر از جفرسن ایرپلین دیگر برخواسته و تاثیرگرفته از تابستان عشق، جیمی هندریکس بود، آلبوم اول او «آیا شما تجربه دارید» کاملا یک اثر اسید/هارد راک بود که یکی از معروف ترین آثار هندریکس یعنی «فاکسی لیدی» یا «بانوی ترشیده» در آن قرار داشت همچنین یکی از معروف ترین آثار او با نام «گرد ارغوانی» در این سال منتشر شد و تبدیل به یکی از نمونههای کلاسیک ترانههای سایکدلیک دهه شصت میلادی شده است. تکنیکهای گیتارنوازی هنرمندانه هندریکس در این ترانه توسط بسیاری از گیتاریستهای سبک متال مورد تقلید قرار گرفته است. هندریکس مدعی بود که این ترانه هیچ ربطی به روان گردان ها ندارد، اما باورش مشکل است که این آهنگ بدون هیچ تأثیر و ارتباطی با این مساله باشد. ترانه تصویر واضحی از وضعیتی روانی ناشی از روان گردان ها را توصیف می کند. در این زمان هندریکس خودش هم روان گردان مصرف می کرد.
کریم گروهی که شامل اریک کلاپتون افسانه ای میشد، شاهکارشان «آفتاب عشق تو» را در این سال منتشر کردند کاری که آنها انجام دادند ادغام سایکدلیک راک، اسید راک و بلوز راک در یک دیگر بود.
1968:اولین آهنگ های هوی متال
سال 1968 سال تحول هوی متال بود جیمی هندریکس همچنان می تاخت و آلبوم جدید او «سرزمین الکتریکی بانو» یک هارد راک تر و تمیز بود آهنگ «بچه وودو»، نمونه ای کامل از اینکه هندریکس فرم دلتا بلوز را چگونه به خود گرفت و نه تنها آن را روان گردان کرد ، بلکه با ارائه غزل در صدای کشیش وودو طلسم حتی قدرتمندتری را نیز ایجاد کرد، هست. جو ساتریانی درباره این آهنگ گفته: "این بزرگترین قطعه کار گیتار الکتریک است که تاکنون ضبط شده است. در واقع ، کل آهنگ را می توان جام مقدس بیان و تکنیک گیتار دانست. این یک چراغ انسانی است." فارغ از هندریکس یک گروه بزرگ در این سال ظهور کرد، استپنولف یگی از بزرگترین گروه های اولیه هوی متال است آهنگ «متولد برای وحشی بودن»، به عنوان اولین آهنگ واقعی هوی متال توصیف شده است ، و در بیت دوم شعر "هوی متال رعد"، اولین استفاده از اصطلاح "هوی متال" در موسیقی است.
همان سال گروه بلو چیر آهنگ «افسردگی تابستان» را از ادی کوچران مرحوم که در بیست و یک سالگی درگذشت، بازخوانی کردند. که تاثیراتی از اسید راک و بلوز راک داشت ولی بیس قوی و ریف های گیتار کاملا یک هوی متال بود، اریک کلپتون «افسردگی تابستان» را "احتمالاً مبدع هوی متال" تعریف کرد. بلو چیر بر گروههای دهه 1970 مانند گروه های پانک و هاردکور تأثیر گذاشت.
یکی از آهنگ های شاخص آن سال، «این-ا-گادا-دا-ویدا» از گروه آیرن باترفلای بود. اسم این آهنگ به اسپانیایی، در باغچه بهشت معنی می دهد و هفده دقیقه زمان دارد که در بین اهنگ های هوی متال رکورد دار است. استفاده آن ها از ارگ در موسیقی هوی متال جدید بود هرچند ریف های گیتار هم در آهنگ وجود دارد ولی ارگ نقش بیشتری دارد. در هفده دقیقه هم تک نوازی گیتار است هم تکنوازی ارگ و حتی جاهایی درامز برای خودش میزنه که یک فاز سایکدلیک/اسید راکی به آهنگ می دهد.
1969:پینک فوید در هوی متال و وودستاک
«آهنگ نیل» که در آلبوم بیشتر قرار داشت این آهنگ که یکی از سنگین ترین آهنگ هایی است که پینک فلوید تاکنون ضبط کرده است ، دارای آکورد پیشرفت است که از طریق شش کلید مختلف تکرار می شود و به آن غرق می شود. ریف گیتار دیوید گیلمور بسیار خوب بر روی آهنگ نشسته و آواز قوی خود او، آهنگ را بسیار جذاب و دلنشین کرده.
یکی از اجراهای برتر جشنواره وودستاک، گروه مونتین بود که آهنگ «ملکه می سی سی پی» را اجرا کردند و یکی از مهمترین تاثیرات این آهنگ نشان دادن سرعت نفسگیر جذب موسیقی و فرهنگ بین المللی است که در اواخر دهه 1960 در بین هیپی ها رخنه کرده بود.
1970:آغاز دوران طلایی هوی متال
دهه هفتاد دوران درخشانی برای هوی متال بود. بسیاری از زیر سبک های الان هوی متال پایه هایشان در این دهه به وجود آمد. در شروع دهه هفتاد دو جواهر مطلق وجود داشت، دیپ پرپل و بلک سبث. نقش فرهنگی بلک سبث در این بود که خود را به عنوان تمرین کنندگان جادوگری یا جادوی سیاه به تصویر کشیدند ، با استفاده از تصاویر تاریک - شیطانی یا غیبی - در اشعار ، آلبوم و اجرای زنده خود و در نمایش های لایو شامل "آیین های شیطانی" مفصل و نمایشی بودند. آلبوم پارانوید آن ها شامل تصاویر جمجمه ، توده های سیاه ، صلیب های وارونه و شیطان پرستی بود، همچنین آن ها از تصاویر و شعرهای پنهانی و شیطانی استفاده می کردند، که بعداً به یک ژست مهم در فرهنگ هوی متال تبدیل شد. آهنگ «پارانوید» بسیار تاثیر گذار بود به این خاطر که ریف های ماهرانه تونی آیومی بسیار بهتر از دهه شصت و صدای قدرتمند آزی آزبورن برگرفته از خوانندگان بلوز، بسیار بر آهنگ نشسته بود.
دیپ پرپل بر خلاف بلک سبث از بر همنوازی ساز ها و خواندن ایان گیلیان استفاده می کرد. آنها که در اواخر دهه شصت ترکیبی از سایکدلیک راک و هارد راک را ارائه می کردند، در 1970 به هوی متال سوق داده شدند. به همراه لد زپلین و بلک سبت ، دیپ پرپل "تثلیث نامقدس" هارد راک و هوی متال انگلیس را در دوره طلایی دهه 1970 این سبک تشکیل دادند. آهنگ «شب سیاه» آنها بسیار معروف و محبوب هنوز هست.
مطلبی دیگر از این انتشارات
Brain Damage (آسیب مغزی)
مطلبی دیگر از این انتشارات
14 حقیقت درباره پینک فلوید
مطلبی دیگر از این انتشارات
On the Turning Away (هنگام رویبرگردانی)