چرا عاشق UI/UX Design شدم؟

چی می‌شد اگر همه سر کاری بودن که بهش علاقه داشته باشن؟!
خدارو شکر می‌کنم که من سر کاری هستم که بهش شدیدا علاقه دارم. حالا کار من چیه ؟!
طراح رابط و تجربه کاربری که کمتر کسی به این اسم صداش می‌کنه و بیشتر از UI/UX Designer استفاده می‌کنن.


چرا من عاشق این کار هستم؟

تا حالا شده به وسایل اطرافتون نگاه کنین و بگین اگر این وسیله نبود چقدر زندگیم عوض می‌شد؟ مثلا اگر کنترل تلوزیون وجود نداشت شما برای عوض کردن شبکه هر بار باید می‌رفتین دم تلوزیون تا شبکه عوض کنین. این تجربه زندگی راحتی که الان داریم رو مدیون طراحانی هستیم که دغدغه راحت‌تر زندگی کردن ما رو داشتن.
پس من هم به عنوان طراح در حوزه طراحی اپلیکیشن و وبسایت می‌تونم نقشی توی بهبود تجربه زندگی دیگران داشته باشم که همین باعث علاقه من به این کار می‌شه.

اصلا UI/UX یعنی چی؟


اگر بخوام برای اون هایی که معنی UI و UX رو نمی‌دونن به زبان ساده توضیح بدم اینجوری می‌شه گفت:
UI مخفف عبارت User Interface Design به معنی طراحی رابط کاربریه. در واقع UI طراحی بخشی از وب‌سایت یا اپلیکیشنه که کاربر اون رو مشاهده می‌کنه و بیشتر به جنبه‌ی گرافیکی موضوع می‌پردازه. اینکه ظاهر هر بخش به چه صورت باشه تا جلوه‌ی مناسبی به وب‌سایت بده رو طراح بخش UI مشخص می‌کنه.

مثلا ظاهر نوار منو چجوری باشه یا رنگ دکمه‌ها با رنگ اصلی سایت یکی باشه یا نه.

کلمه UX مخفف عبارت User Experience Design به معنی طراحی تجربه‌ی کاربریه. به احساسات و راحتی کاربر حین کار کردن با اجزای مختلف سایت گفته می‌شه و جنبه‌های تعامل کاربر رو با هر بخش در نظر می‌گیره. اینکه وب‌سایت ما طوری طراحی شده باشه که هر بخش به راحتی در دسترس کاربران قرار بگیره و برای کار کردن با هر قسمت راحتی کاربر در نظر گرفته بشه، مسائلی از طراحی UX ‌هستند.

مثلا در منو چه گزینه هایی باشه یا باکس جستجو کجای سایت قرار بگیره.

معمولا به اشتباه تصور می‌شه UI و UX چون معنای متفاوتی دارن پس دو چیز جدا هستن. ولی اینطور نیست. توی طراحی، این دو رشته مکمل هم هستن و به کمک هر دوی اون‌هاست که می‌تنیم طراحی زیبا و کاربردی داشته باشیم. ممکنه سایتی رو ببینین که ظاهر خوبی در نگاه اول داشته باشه، ولی با کار کردن با اون نظرتون به کلی نسبت به اون سایت تغییر کنه.

البته لازمه که به این نکته هم اشاره کنم که توی ایران معمولا این دوتا فیلد کاری ادغام می‌شن و توی آگهی‌های کاری معمولا شرکت ها دنبال UI/UX Designer می‌گردن. در صورتی که عنوان‌های UX Designer و UI Designer هم وجود دارن. البته همون‌طور که گفتم، این دو تا فیلد انقدر مکمل هم هستن که اگر بخوای توی یکی از این عنوان‌ها کار کنی، باید با بخش دیگه هم آشنایی کامل داشته باشی.

روندی کاری من چجوریه؟


اگر بخوام روند کاری که یه طراح رابط و تجربه کاربری داره رو براتون توضیح بدم، اینجوریه که به 5 فاز تقسیم می‌شه که هر فاز کارهای مربوط به خودش رو داره که هرکدوم یه مقاله جداگونه می‌طلبه.
۵ ت : تحقیق – تحلیل – تولید – توسعه – تست

البته لازمه این نکته رو هم اضافه کنم که این روند تمام شدنی نیست و ممکنه مدام تکرار بشه.
من به عنوان یک عضو تیم دیزاین پینورست، علاوه بر انجام این 5 فاز، کارهای گرافیکی مثل طراحی لوگو و طراحی آیکن و تصویرسازی هم انجام می‌دم. که پیشنهاد می‌کنم بهتون اگر می‌خواید طراح رابط و تجربه کاربری بشید، در حوزه کارهای گرافیکی هم تخصص پیدا کنین. چون توی اکثر شرکت‌ها کارهای گرافیکی هم از شما می‌خوان.