فانی و الکساندر

?به نظرم این شاهکار، بهترین فیلم کارنامه‌ی برگمان است. فیلمی که همه‌جور مخاطبی را راضی می‌کند.

?فانی و الکساندر یکی از فیلم‌های رنگی و چشم‌نواز برگمان است. همه چیز در این فیلم کامل است، قصه، فیلم‌برداری، نورپردازی و... داستان شروع پرهیجان و پرشور، میانه‌ای پرتنش و پایانی غافل‌گیر‌کننده‌ دارد.

?رنگ‌ها، تصاویر و حتی اشیاء به خوبی در فیلم استفاده شده‌اند. الکساندر پسر خیال‌پرداز و ناز‌پرورده‌ی خانواده ،بازیگوشانه‌ زیر میز می‌نشیند و ما از دریچه‌ی نگاه او، خانه و همه چیز را وارسی می‌کنیم و به دنبال او، اسامی بیشتر شخصیت‌‌های اصلی را متوجه می‌شویم.

همه چیز در نیمه‌ی اول فیلم، زیبا، خیره‌کننده و رویایی است. خانواده‌ی پرجمعیت ثروتمند، با وجود مشکلات مالی و غیرمالی‌ای که دچارش شده‌اند، زندگی آرامی دارند.

⛔هشدارِ اسپویل!

رنگ‌ها شاد، وسایل مجلل و سر و صدا ها زیاد است.

?با مرگ ناگهانی پدر فانی و الکساندر، همه چیز رفته رفته از بین می‌رود. رنگ‌های تیره جای رنگ‌های پرحرارت و شاد را می‌گیرند. سکوت جای شور صدا‌ها را می‌گیرد و بیننده به راحتی با شخصیت‌ها همذات‌پندازی می‌کند. شخصیت‌های فرعی هم در این فیلم، پرداخت خوبی دارند و می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. در یک سوم پایانی فیلم رفته رفته شخصیت‌ها به تعادل نسبی اولیه برمی‌گردند و رنگ‌ها مجدد تغییر می‌کند.

همه چیز، بیشتر سفید و سیاه است. ترکیبی از خوشی‌ها و تلخی‌های دو سوم ابتدایی فیلم. سیاهی‌ها را در سکانس‌های مربوط به خانه‌ی عجیب و غریب مرد یهود می‌بینیم که دستی بر شعبده دارد و در نهایت فانی و الکساندر به سفیدی خانه‌ی اولیه برمی‌گردند. ولی دیگر هیچ‌چیز مثل قبل نیست و مثل گذشته هم نخواهد شد. شخصیت‌ها از بزرگ و کوچک تغییر زیادی کرده‌اند و خانه‌ی رنگی و رویایی پیشین‌ بر سرشان خراب شده است.

?و با دیالوگ پایانی مادربزرگ به همراه شخصیت‌ها به نتیجه‌گیری پایانی فیلم می‌رسیم، از این به بعد هم قرار نیست همه چیز در زندگی ثابت باشد. ?️

#مریم_جعفری_تفرشی

?کپی با ذکر منبع ✅