منِ کاووشگر، منِ مُسخر، منِ تنبل، و کدوی گمشده!

به دنبال بهتر شدن و پیشرفت و غوطه ور شدن در اجتماع هستم. دراین بلبشو و انقلاب اطلاعات به دنبال خودم هستم، خودی که گمش کردم در بازار نظریه ها و مکتب‌ها و شنیده‌های بی اساس.

به یاد آن ملای کدو به گردون افتادم که برای اینکه خودش را گم نکند کدویی را به گردن انداخت و سخت از آن محافظت میگرد که گم نشود! و امان از آن روزی که کدو به غارت برفت.




آنقدر خودمان را از همه‌چی پر کرده ایم که دیگر جای خالی برای حقیقت نیست، آنقدر به کاووش حق رفتیم که مانند ساکنان کنار دریا، دیگر صدای موج را نمی‌شنویم.

اِنگار که همه روز و هر روز دکمه کاووش ما را در شبکه ها و اجتماعات کذایی می‌زنند و دیگر فرصت و گنجایشی برای قبولِ یگانگی نداریم. شاید مُسخر شده‌ایم، اما کاش می‌دانستیم به تسخیر چی کسی درآمده ایم؟! حداقل خودش یک اکتشاف جدید و دری به آزادی بود .

همانند میمونهای کنجکاو از یک شاخه به شاخه دیگر با روشنفکری می‌پریم، که از غافله عقب نباشیم و روی تِرند القائی پیش رویم و به اصطلاح آبرویمان نرود، اما حیف که با هر دو دست به شاخه دیگر پریدیم و قبلی را از یاد بردیم، و امان از لحظه ای که شاخه مقصد شکسته باشد !


رکود بازار و کشور و اقتصاد و جهان را سپر خود کرده ایم و در گوشه ای با اقتدار، رصد مذبوحانه‌ای از کذائیات میکنیم و نظر میدیم و قضاوت می‌کنیم و گروهک خاله زنک درست می‌کنیم .

اگر من منم ، پس کو کدوی گردنم ؟ اگر تو منی، پس من کی ام ؟ (1)

به دنبال کدویی می‌گردیم که خودش عامل کذب، برای یافتن خودم هست.




عزیزی می‌گفت همان اندازه که ستمگر مقصر و گناهکار هست، ستمدیده هم گنهکار هست. (2)

و همین گنهکاری ماست که تسخیرمان کرده است! ماییکه نفهمیدیم چه ارزش و برتری نسبت به همه موجودات داریم و داروینیسم شدیم . ماییکه نفهمیدیم انسانیت و اجتماعی زیستن چیست و اُمانیست شدیم و ماییکه روان ملکوتی خود را با روانشناسی جنسیت یکی کردیم و فرویدی شدیم و آنهایی که تعادل غریزه و منطق را برهم زدند و نیچه و دکارت و فیلسوفانی را قاب دیوار کردند که خودشان به دنبال کدو، فانی شدند و آنهایی که هیچکدام را نخواستند و از این بین راه خودشان را انتخاب کردند و نیهلیسم شدند !




لیکن پروردگارِ همه مایی که نفهمیدیم، می‌فرماید :

بلکه انسان به نفس خودش آگاه هست، هرچندکه عذر بتراشد (خودش را به آنراه بزند!) - (3)




منابع و مواخذ :

1- https://telewebion.com/episode/1736104

2- شهید دکتر بهشتی

3- قرآن کریم، سوره قیامت، آیه 14و 15