نمیدونم، ولی پیداش میکنم!


مسولیت‌پذیری، چیزی که این روزها خیلی کمیاب هم شده. مخصوصا در بین نیروهای کار چندتا ویدئو دیده و متوهم از دو تا ebook خونده!

فرقی نمیکند شما تنها یک دولوپر در یک تیم هستی یا راهبر فنی یا هر پوزیشن دیگری. این خیلی مهم هست که بعنوان کسی که وظیفه ای بر عهده دارد، برای حرفه‌ای شدن باید بتوانی در همون حد (و بلکه بیشتر!) مسوولیت بپذیری.

فرض کن یک پروژه رو تحویل دادی و موقع اجرا به یک خطایی می خورد، در اینجا می‌توان گفت «نمیدونم مشکل چیه» ولی حتما باید بعدش هم بگی که «اما می گردم و پیداش میکنم»


در واقع اینکه یک موضوعی رو ندونی و یا اینکه تا حالا باهاش برخورد نداشته باشی خیلی عیب بزرگی نیست، ولی اینکه بعد از اینکه گفتی «نمیدونم» نگی که «میرم و پیداش میکنم» خیلی نکته منفی خواهد بود!


در راه پیشرفت و ترقی در یک سازمان یا شرکت و یا حتی بعنوان یک فرد متخصص، اولین و مهمترین خصیصه مسوولیت پذیری هست، حتی شاید مهمتر از تخصص و تجربه!

تفاوت بین یک برنامه‌نویس معمولی و یک برنامه‌نویس خوب همین قابل اتکا بودن فرد هست که کارفرما بداند اگر مشکلی هم رخ داد حتما فرد نسبت به آن پاسخگوست. من در این سالهای کاری، زیاد دیدم افرادی را که وقتی مشکلی پیش آمده است تنها گفته اند که «خوب باگ وجود دارد» یا اینکه «روی سیستم من درست کار میکرده!». بله این درست هست و زیاد هم پیش می‌آید ولی همانطور که بالاتر هم گفتم باید حتما بعدش هم دنبال موضوع باشیم و در برطرف کردن آن مشکل، خودمان را مسوول بدانیم.

من به شخصه چندین بار با این مشکل برخورد کردم که کارفرما خیلی حاضر به پرداخت هزینه انجام کار در بهترین حالت نیست و یا اینکه آن چیزی که مدنظر ما هست را پرداخت نمیکند، ولی اگر در صورت بروز مشکل ما به بهترین وجه ممکن پاسخگو باشیم، قطعا کارفرما نیز این حس مسوولیت را درک میکند و این رابطه می‌تواند در آینده تبدیل به یک رابطه برد-برد شود.

متاسفانه در شبکه های اجتماعی یا جوامع برنامه‌نویسی زیاد می‌شنویم که مثلا کارفرما حاضر نیست پولی بدهد و انتظار هم دارد که برنامه بدون هیچ مشکلی کار کند یا به بهترین حالت ممکن تحویل شود. بله نکته اینجاست که شما یا نباید کاری را قبول کنید ولی اگر قبول کردین اولین وظیفه شما اینست که در بهترین حالت تحویل دهید و نسبت به آن نیز پاسخگو باشید.


با رعایت این مورد هر روز به موفقیت و تبدیل شدن به یک آدم حرفه‌ای در کار خود، نزدیکتر خواهید شد و بدون آن مهم نیست که چقدر تخصص یا تجربه دارید، بدانید که به جایی نخواهید رسید و یا همینجا که هستید خواهید ماند!


امیدوارم که موفق باشید و پاسخگو ?