نکاتی درباره‌ی شخصیت عجیب تاتسوکی فوجیموتو

یافتن شخصیتی مشابه با استاد Tatsuki Fujimoto در دنیای مانگا، که بتواند به همان میزان عجیب و غیرمعمول باشد، کار دشواری است. این شخصیت حتی از تأثیرگذارترین اثر خود، مانگای Chainsaw Man، نیز عجیب‌تر است. این مانگا روند دیوانه‌وار و نامتعارفی در میان آثار نسل جدید ژانر شونن داشته است و اقتباس بسیار موفق انیمه‌ی آن، که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، نیز به‌شدت به شهرت این مجموعه افزوده است.

اصلی‌ترین جنبه‌ای که مانگای Chainsaw Man را به اثری فراموش‌نشدنی و تأثیرگذار تبدیل می‌کند، مفاهیم و ایده‌های غیرعادی و منحصربه‌فرد آن است. این مانگا به‌طور همزمان اثری طنزآلود، تاریک، خشن و بسیار غم‌انگیز و احساسی است که در مواقع لزوم، طرفدارانش را غرق در اشک می‌کند. ماهیت غیرمعمول Chainsaw Man استعاره‌ای مستقیم از شخصیت عجیب خود فوجیموتو محسوب می‌شود؛ در نتیجه، بدیهی است که تحقیق راجع‌به خالق این شاهکار امری هیجان‌انگیز و جذاب محسوب شود.

فوجیموتو به‌عنوان یک مانگاکا سابقه‌ی کاری عجیبی دارد

فوجیموتو، بر خلاف اغلب مانگاکاها، هرگز به‌عنوان دستیار فعالیت نکرد و از همان ابتدای کار خود، مستقیماً به خلق وان‌شات‌های اوریجینال خود پرداخت.

مانگاکاها معمولاً مسیر کاری مشخص و مستقیمی دارند. آن‌ها در سال‌های ابتدایی کاری خود، به طراحی مانگا می‌پردازند؛ مدارک مختلف هنری را کسب می‌کنند و تا زمانی که آماده‌ی خلق مانگای خود شوند، برای مانگاکاهای معروف به‌عنوان دستیار کار می‌کنند. بااین‌حال، مسیر کاری فوجیموتو کمی متفاوت بود.

او از همان دوران کودکی به طراحی علاقه داشت، اما تنها برنامه‌ی آموزشی هنری که در شهر او برگزار می‌شد، کلاس نقاشی با رنگ روغن بود؛ هنری که یادگیری آن برای یک مانگاکا امری غیرمعمول محسوب می‌شود. اولین طراحی‌های مقبول او در دوران دانشگاه خلق شد؛ زمانی که مشغول تحقیق درباره‌ی تاریخچه‌ی نقاشی‌های غربی بود. فوجیموتو هرگز به‌عنوان دستیار فعالیت نکرد و مستقیماً وارد عرصه‌ی خلق مانگاهای اوریجینال وان‌شات شد. حدوداً دو سال پس‌از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، فوجیموتو مانگای Fire Punch را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و به‌طور غافلگیرکننده‌ای به موفقیت بزرگی رسید؛ در واقع، می‌توان گفت این روش غیرمعمول برای فوجیموتو کارساز بود.

مانگای Fire Punch، اولین مجموعه‌ی بلند فوجیموتو، بسیار نامتعارف است.

اگر تصور می‌کنید که مانگای Chainsaw Man عجیب است، بهتر است به مانگای Fire Punch نگاهی بیندازید تا به برداشت تازه‌ای از مفهوم «عجیب» برسید. ماجرای این اثر در جهانی بی‌رحم و پساآخرالزمانی حول شخصیتی به نام آگنی جریان دارد؛ مردی که قدرت نامیرایی دارد و دائماً در آتشی می‌سوزد که تمامی ندارد. بااین‌که این مانگا با شخصیت‌هایش با بی‌رحمی تمام برخورد می‌کند، اما علت اصلی شهرت Fire Punch روایت دیوانه‌وار و عجیب آن در تاریخچه‌ی ژانر شونن است.

ماهیت بی‌مانند و عجیب این مانگا باعث ایجاد جنجال در میان مخاطبان و حتی منتقدین شد، تاحدی‌که عده‌ای از طرفداران آن را «شاهکار» و عده‌ای دیگر آن را «غیرقابل‌درک» خطاب کردند. صرف‌نظر از کیفیت ذاتی این اثر، چیزی که مسلم است، این است که مانگای Fire Punch تجلی رویکرد غیرمعمول فوجیموتو در نویسندگی است.

منابع الهام فوجیموتو از فیلم‌های ترسناک مبهم تا انیمه‌های آوانگارد را شامل می‌شود.

فیلم Nope جالب‌ترین فیلم سال بود؛ برای همین اونو پیشنهاد می‌کنم. - تاتسوکی فوجیموتو در توییتر

طرفداران فوجیموتو بدون استثنا می‌دانند که او خوره‌ی سینما است. اشارات متعدد به فیلم‌های مختلف در اغلب آثار این هنرمند مشهود است و او حتی شخصیت‌هایی خلق می‌کند که فیلم‌باز هستند؛ مثل توگاتا در مانگای Fire Punch، شخصیت اصلی مانگای Goodbye, Eri و دنجی در مانگای Chainsaw Man. ایده‌ی Chainsaw Man برگرفته از فیلم ترسناک و مشهور آمریکایی The Texas Chainsaw Massacre است.

اما این مجموعه‌ی ترسناک تنها منبع الهام فوجیموتو برای خلق این مانگا نبوده است. برخی از آثار دیگری که فوجیموتو از آن‌ها به‌عنوان منبع الهام خود استفاده کرده، عبارتند از: فیلم Sharknado در ژانر فاجعه/طنز، فیلم Reservoir Dogs اثر کلاسیک تارانتینو، فیلم عجیب ترسناک/طنز Attack of the Killer Tomatoes و درامای ژاپنی Typhoon Club. مسلماً، انیمه‌های مختلفی نیز منبع الهام فوجیموتو بوده‌اند و آثاری مثل FLCL، Kizumonogatari و Devilman برخی از آن‌ها محسوب می‌شوند.

فوجیموتو در واقعیت نیز به زنان سلطه‌گر علاقه‌ی ویژه‌ای دارد.

برخی از زنان سلطه‌گر در مانگای Chainsaw Man عبارتند از: ماکیما، فومیکو، کوانشی، رزه و یورو.

مانگای Chainsaw Man غالباً شخصیت‌های مؤنث غیرمعمولی دارد. از شخصیت ترسناک و حیله‌گر ماکیما گرفته تا یورو، شیطان جنگ بی‌رحم، و کوانشی، آدم‌کش جدی، فوجیموتو علاقه‌ی خاصی به دخیل‌کردن زنان قدرتمند (و بعضاً منحرف) در روایت داستان خود دارد. او در زندگی واقعی نیز به زنان «سرسخت و غیرمنطقی» علاقه دارد.

فوجیموتو یک مازوخیست خودخوانده است که وقتی اولین بار در دوران دانشگاه توسط یک دانشجوی دختر بزرگ‌تر از خودش اذیت شد، به‌جای ناراحت‌شدن، از آن اتفاق لذت برد. او در این رابطه ذهن بازی دارد و همواره در داستان‌هایش از زنان سلطه‌گر استفاده می‌کند و آن‌ها را در موقعیت‌های برتر داستانی قرار می‌دهد.

فوجیموتو در کشتن شخصیت‌های محبوب داستان خود درنگ نمی‌کند.

یکی از مواردی که، طبق باور بسیاری از مخاطبان، از نقاط قوت اصلی مجموعه‌ی Chainsaw Man محسوب می‌شود، شخصیت‌های خاص و دوست‌داشتنی آن است. بااین‌حال، فوجیموتو، بر خلاف طرفداران، احساس علاقه‌ی عمیقی به شخصیت‌های داستان خود ندارد.

مسلماً، شخصیت‌هایی در داستان وجود دارند که برای فوجیموتو ارزشمند محسوب می‌شوند و او تمام تلاش خود را می‌کند تا آن‌ها به بیشترین تحول در روایت برسند، اما طبق گفته‌ی خودش، اهمیت داستان از قهرمان‌های درون آن بیشتر است. نبود ارتباط عمیق بین فوجیموتو و شخصیت‌هایش باعث می‌شود که او، هر زمان که اراده می‌کند، شخصیت‌های محبوب را به‌راحتی از داستان حذف کند و تغییرات عمده‌ای در روایت به وجود بیاورد.

زندگی سخت دنجی برگرفته از زندگی خود فوجیموتو است.

منم بعداز فارغ‌التحصیلی از دانشگاه زندگی سختی داشتم و اجاره‌ی خونه‌م ۲۰ هزار ین بود. خونه‌م کولر نداشت؛ برای همین، اوضاع خوب نبود. - تاتسوکی فوجیموتو در مصاحبه با نشریه‌ی Jump+

یکی از جنبه‌های شخصیتی دنجی که او را از بقیه‌ی شخصیت‌های ژانر شونن متمایز می‌کند، حس واقعی‌بودن و قابل‌درک‌بودن او است که باعث می‌شود مخاطب به‌راحتی خود را جای او بگذارد و با او ارتباط برقرار کند. دنجی بچه‌ای فقیر و تنها است که فقط به‌دنبال جایی برای یک زندگی راحت و معمولی می‌گردد؛ این همان طرز تفکری است که نسل جوان امروزی با آن شدیداً ارتباط برقرار می‌کند.

فوجیموتو می‌گوید که با نسل جدید و نگرش پوچ‌گرایانه‌ی آن‌ها به زندگی احساس هم‌دردی می‌کند؛ چون پس‌از فارغ‌التحصیلی، خود نیز زندگی راحتی نداشته است. اوایل دوران جوانی این هنرمند مشابه با زندگی دنجی بوده است: زندگی فقیرانه و میل شدید به یک زندگی ساده و راحت که این روزها آرزوی هر جوانی است، اما دستیابی به آن ناممکن است.

فوجیموتو در توییتر تظاهر می‌کند که خواهر کوچک‌تر (و غیرواقعی) خودش است.

  • نام خواهر کوچک‌تر فوجیموتو Nagayama Koharu است.
  • ویژگی‌های شخصیتی کوهارو بعضاً شباهت زیادی با یکی از شخصیت‌های وان‌شات قدیمی او، یعنی Nayuta of the Prophecy دارد.
  • نایوتا چنان تأثیر شگرفی بر فوجیموتو گذاشت که باعث شد به یکی از شخصیت‌های اصلی پارت دوم مانگای Chainsaw Man تبدیل شود.

فوجیموتو از زندگی شخصی خود زیاد صحبت نمی‌کند و هیچ حساب کاربری شخصی‌ای در فضای مجازی ندارد. گرچه، او از سال ۲۰۱۳، حساب کاربری‌ای در توییتر ایجاد کرده است که در آن نقش خواهر کوچک‌تر و تخیلی خود را بازی می‌کند. اغلب توییت‌های او ساختار نوشتاری کودکانه‌ای دارند و ساده نوشته می‌شوند؛ به‌طوری که شبیه به تجربیات یک کودک در مقطع سوم دبستان است.

بااین‌حال، این خواهر کوچک گاهی اوقات فیلم‌ها، انیمه‌ها و مانگاهایی را نیز پیشنهاد می‌کند که در واقع، به‌جای «برادر بزرگ خود» صحبت می‌کند. ناگفته نماند که این جوک عجیب، در نوع خود، جنجال‌برانگیز نیز بوده است؛ تاحدی‌که این حساب کاربری در سال ۲۰۲۲ توسط توییتر، به‌دلیل عدم رعایت حداقل سن قانونی برای حضور در توییتر، حذف شد و پس‌از تلاش زیاد فوجیموتو و ویراستارش، مجدداً برگشت داده شد. همچنین، این حساب کاربری درگیری‌های متعددی بین فوجیموتو و ناشرین آثارش ایجاد کرده است.

فوجیموتو به شوخی‌کردن از نوع خودتخریبی علاقه دارد.

فوجیموتو، برخلاف بسیاری از خالقین بزرگ مانگا، آثار خود را جدی نمی‌گیرد. ازآنجاکه او تحت‌آموزش حرفه‌ای برای طراحی مانگا نبوده است و در سبک نویسندگی خود رویکرد بی‌خیالی دارد، او هیچ‌وقت به مهارت‌های خود به‌عنوان یک مانگاکا اعتماد ندارد؛ تفکری که طرفداران بی‌شمار این هنرمند شدیداً با آن مخالف هستند.

به‌عنوان مثال، فوجیموتو پس‌از دریافت جایزه‌ی «بهترین مانگا» در مراسم Harvey Award، مانگای Chainsaw Man را «نالایق برای هر نوع جایزه‌ای» خطاب کرد. در موقعیتی دیگر، او اقتباس انیمه از این مانگا، ساخته‌ی استودیو Mappa، را «خنده‌دار» تلقی کرد؛ چراکه باور داشت با این اقتباس به موفقیت‌های قبلی استودیو، ازجمله اقتباس‌های Jujutsu Kaisen و Dorohedoro، لطمه وارد می‌شود. قطعاً، فوجیموتو از شوخی با آثار خود ترسی ندارد.

دستیاران فوجیموتو بعضاً مانگاکاهای مشهوری بوده‌اند.

مشهورترین دستیاران فوجیموتو:

  • Yuji Kaku (Hell's Paradise)
  • Tatsuya Endo (Spy×Family)
  • Yukinobu Tatsu (Dandadan)

دستیاری یک مانگاکای موفق یکی از روش‌های مرسوم برای هنرمندانی است که تصمیم دارند در آینده مانگای اوریجینال خود را خلق کنند و جالب است بدانید که تعدادی از مانگاکاهای مشهور فعلی در گذشته دستیار فوجیموتو بوده‌اند. آقایان Yuji Kaku، Tatsuya Endo و Yukinobu Tatsu با دستیاری فوجیموتو در خلق مانگای Fire Punch کار خود را آغاز کردند و هرکدام‌شان مدتی بعد، به خلق مانگای مشهور خود در ژانر شونن رسیدند.

دستیاران فوجیموتو از دورانی که دستیار او بوده‌اند، به‌خوبی یاد می‌کنند و حتی شخصیت عجیب او را از نکات مثبت و جذاب همکاری‌شان می‌دانند. موضوع جالبی که کاکو درباره‌ی فوجیموتو بیان کرد، این است که او در زندگی واقعی مثل دنجی صحبت می‌کند؛ یعنی در صحبت‌هایش لحن غیررسمی ژاپنی و حس‌وحال بی‌خیالی دارد.

طرفداران فوجیموتو عاشق عجیب‌بودن او هستند.

فوجیموتو دیوونه‌تر از چیزیه که فکر می‌کنه و خودش اینو نمی‌دونه. - Sui Ishida (مانگاکای Tokyo Ghoul و Choujin X)

کمتر مخاطبی در دنیای مانگا وجود دارد که از شخصیت غیرمعمول فوجیموتو بی‌خبر باشد؛ از تلاش برای پرواز کردن در یک ویدئو گرفته تا خوردن جسد پوسیده‌ی ماهی خانگی دوست‌دخترش، فوجیموتو از عجایب جهان محسوب می‌شود. بااین‌حال، این عجیب‌بودن نه‌تنها تأثیر منفی بر طرفداران آثار او نداشته است، بلکه از ویژگی‌های جذاب این هنرمند محسوب می‌شود.

طرفداران آثار فوجیموتو عاشق عجیب‌بودن او هستند و به غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن او و آثارش ارادت ویژه دارند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد فوجیموتو با جامعه‌ی طرفدارانی که خلق کرده، هم‌خوانی کامل دارد و طرفداران نیز شخصیت خاص او را بخشی از نبوغ این هنرمند می‌دانند.