از پشت به خودت خنجر میزنی ؟


راستش ماها در طول روز خیلی کارا انجام میدیم . خیلی از این کار ها بهمون کمک میکنن خیلیاشون بهمون آسیب های جدی میزنن . ینی خودمون انتخابشون میکنیم چون حس میکنیم بهترین کاری که میتونیم انجام بدیم همونه ولی تهش میبینیم به ضررمون تموم شده . درسته یکم عجیب به نظر میرسه ولی ما آدما از پشت به خودمون خنجر میزنیم ( تصویر کسی رو توی ذهنتون بیارین که چاقو داره فرو میکنه توی کمر خودش ... این خود ماییم :)

خب چرا ؟ چرا یه کار بهتر انجام ندیم ؟ چرا باید ادامه بدیم به انجام دادن کارایی که دیروز کردیم و آخر روز حس خوبی نداشتیم ؟ جالبه که میخوایم با انجام دادن کارای قدیمی نتیجه ها و حس و حال جدید رو تجربه کنیم .

مگه قبلا وقتی حالمون بد میشد نمیرفتیم سراغ اون چیزی که بهش اعتیاد پیدا کردیم ولی میدیدیم اصلا رفتار موثری نبود و مشکلمون رو حل نکرد ؟ مگه قبلا با کمالگرا بودن همین خودمون نبودیم که باعث شدیم خیلی کار ها رو رها کنیم چون به نتیجه ی محشری که میخواستیم توی کوتاه مدت بهش برسیم نمیرسیدیم ؟ خودمون مگه انتخاب نکردیم وقتی میتونستیم برای امتحانمون بخونیم بریم وقتمون رو تلف کنیم و طفره بریم و تهش دیدیم چه احساس عذاب وجدان و چه اضطرابی رو باید تجربه کنیم ؟ آخه خودمون مگه اینا رو انتخاب نکردیم ؟ مگه دست و پامون رو بسته بودن ؟ نبسته بودن .

چند بار به خودمون گفتیم باید بریم ورزش کنیم ولی تا حس تنبلی و فکرِ به تعویق انداختنش به ذهنمون اومد تسلیم شدیم و یکی از بهترین و کمک کننده ترین لطف هایی که در حق خودمون و اطرافیانمون حتی میتونستیم بکنیم دریغ کردیم ( ورزش میکردیم حال خودمون بهتر میشد و باعث میدشیم بقیه هم که باهامون در ارتباط هستن حالشون بهتر بشه و حتی تشویق بشن به ورزش ) ؟

خب انتخابه همش . همش انتخاب خودمونه و تئوری انتخابِ ویلیام گلاسر همین رو میگه . میگه اگر امروز حال ما خوش نیست خودمون این حال رو انتخاب کردیم . چون داریم هر روز افکار منفی وارد ذهنمون میکنیم و براشون هیچ برنامه خاصی در نظر نگرفتیم که بهترشون کنیم . مثلا میتونیم با مدیتیشن های درست و حسابی یا خوندن کتابای روانشناسی مثه از حال بد به حال خوب افکار بهتری رو توی ذهنمون ایجاد کنیم که با قبلیا بتونن بجنگن و ذهن آروم تر یا منطقی تر و زیباتری داشته باشیم .

یا میتونیم رفتار خودمون رو عوض کنیم . مگه نمیتونیم ؟ آقا من مگه برام نوشتن یه کار ارزشمند و مفید محسوب نمیشه ؟ خب چرا رهاش میکنم تا یه کار کوچیک به کارای روزمره ام اضافه میشه ؟ ینی نمیتونم هر روز نیم ساعت ورزش کنم واقعا ؟ رفتار خودم رو که دیگه لااقل میتونم تغییر بدم .

خب مشخصه من اگر افکار خودم رو تغییر بدم و افکار درست تری رو هم توی ذهنم پرورش بدم با خوندن کتابای روانشناسیِ درست و درمون یا هر کار دیگه ای که افکار درست تری توی ذهنم میاره و از طرفی رفتار خودم رو عوض کنم و یه سبک زندگی بهتری که شامل کارایی مثل پیاده روی و ورزش و کتاب خوندن و کارای معنوی ( مثل کمک کردن به دیگران با مدیتیشن یا نماز یا ....) دست به دست هم میدن این چیزا و حال بهتری برام میسازن .


بیا یه کاری کنیم . این چیزایی که من گفتم چیزایی بود که توی روانشناسی از واقعیت درمانی و تئوری انتخاب یادگرفته بودم و سوالاتی بودن که از خودم با کمک اینها همیشه میپرسم . بیا تو هم از این سوالا از خودت بپرس

مثلا از خودت بپرس من توی زندگی چی میخوام ؟ میخوام چجور زندگی داشته باشم ؟ زندگی ایده آل من چجوریه؟

بعد از خودت بپرس کارایی که میکنی در راستای رسیدن به یه همچین زندگی هست ؟ چه کارایی در طول روز انجام میدی ؟ چه فعالیت هایی رو مدام داری تکرار میکنی توی هفته ؟ از خودت با یه ذهن کنجکاو بپرس چه کمکی میکنن بهم که زندگی رویایی خودم رو داشته باشم ؟اگر من سالم بودن رو میخوام توی زندگیم رفتار های سالمی هم دارم ؟ به فکر سلامت جسم و روانم هستم ؟ اگه هستم چه کارایی میکنم ؟

حالا ببین این کارایی که میکنی واقعا موثر هستن یا نه . ینی از خودت باید این رو بپرسی که این رفتار ها بودن یا نبودنشون چه تاثیری داره و آیا من اگر اینا رو داشته باشم آینده ی من چجوری میشه .

حالا وقتشه اگر یه خودارزیابی کردی و این سوال ها رو پرسیدی شوت آخر رو بزنی و بگی : چیکار میتونم بکنم برای اینکه به زندگی دلخواهم برسم ؟ چه رفتاری رو باید اضافه کنم به کارایی که در طول روز انجام میدم .

من مثلا خودم فهمیدم تولید محتوا چیزیه که من رو به زندگی بهتری میرسونه و مدتهاس تصمیم گرفتم تولید محتوا کنم .

یا مثلا ورزش . ورزش رو البته رها میکنم همش ولی باید این رو اضافه کنم که حال جسمانی و روانیم بهتر بشه .

ینی یه چند تا کار درست و حسابی باید به زندگیمون اضافه کنیم که در راستای زندگی بهتر باشه .

وقتی این کار ها رو بکنیم متوجه میشیم که هم حال بد و هم حال خوب رو خودمون انتخاب میکنیم با افکار و رفتاری که داریم زندگیشون میکنیم . امیدوارم حتی شده فقط یه دونه رفتار بهتر رو اضافه کنی توی زندگیت که همه چیز بهتر از این پیش بره .

با من همراه باش ...