روانشناسی مثبتگرا چی میگه ؟


حالت خوب نیست ؟

حال رابطه ای که داری چطوره ؟ داره هر روز بدتر میشه یا بهتر ؟

اینو بگو بهم که چقدر مشغول کارای خودت میشی ؟ کارایی که توشون استعداد و توانمندی زیادی داری و واقعا میتونی یه خودی نشون بدی .

اینم مهمه که آیا این چند وقت دستاورد خاصی تونستی بدست بیاری که بتونی بهش افتخار کنی و بابت داشتنش شکرگزار باشی ؟

معنای زندگیت در چه حاله ؟ اینکه واسه چی داری زندگی میکنی رو مشخص کردی ؟ یه چیز دیگه اینکه به خدات چقدر سر میزنی ؟ چه کارای بامعنایی انجام میدی که هدف ارزشمندی پشتشون هست ؟


جواب این سوالا مهمه .

میدونی ؟ روانشناسی مثبتگرا خیلی ماهه

روانشناسی مثبتگرا میگه اگه حالت خوب نیست بیا با هم سعی کنیم خوبش کنیم .

روانشناسی مثبتگرا که یه رویکرد توی روانشناسی هست و تونسته به خیلیا کمک کنه

میگه اگر ارتباطت رو میخوای با آدما بهتر کنی و رابطه ی خوشگتری داشته باشی باهاشون من بازم میتونم کمکت کنم .

روانشناسی مثبتگرا بهت یاد میده چطوری بیشتر درگیر بشی توی کارایی که توانایی انجامشون رو داری و وقتی داری انجامشون میدی واقعا لذت میبری ... به حدی که زمان از دستت در میره .

روانشناسی مثبتگرا حتی کمکت میکنه بهتر و بیشتر دستاورد و موفقیت کسب کنی که بتونی باهاش زندگی بهتری رو بسازی .

جالبه که روانشناسی مثبتگرا حتی کمکت میکنه کم کم برای خودت معنای زندگیت رو پر رنگ تر کنی . کمکت میکنه مشخص کنه برای چی زنده هستی و کمک میکنه بتونی طبق چیزی که قبولش داری ادامه بدی به زندگی کردن . یه جورایی به اینکه چقدر معنویات و اخلاقیات و کار های ارزشمند رو توی اولویت قرار میدی اهمیت میده.

من یکی که وقتی اینها رو فهمیدم دلباخته ی اون شدم . رفتم یه کتاب گرفتم و شروع کردم به خوندن . اسم کتابش بود : از شادکامی تا بالندگی که از یه انتشارات دیگه به نام شکوفایی هم منتشر شده .

میدونی ؟

این کتاب بهم گفت وقتی که میخوام حال خودم رو بهتر کنم تمرین سه موهیت رو انجام بدم . سه موهبت تمرینیه که توصیه میکنه افراد از اتفاقات یا چیزای مثبتی که بابتشون سپاسگزار هستن بنویسن . و من نوشتم کارای مثبتی که انجام میدادم رو . این تونست به احساس بهتر داشتن توی طولانی مدت کمک کنه .

این کتاب به من گفت که وقتی رابطه های خوبی ندارم میتونم کاری کنم این رابطه نجات پیدا کنه . مثلا با گفتن یه جمله مثبت به فرد . مثلا اینکه هر از گاهی از افراد بخاطر اینکه کنارمون هستن و برامون اتفاقات خوب و تجربیات خوبی رو رقم زدن تشکر کنیم . حتی میشه برای یه سری از دوستامون یا اعضای خانواده مون یه نامه بنویسیم و توی اون بهشون بگیم که چقدر از بودنشون و از کارهایی که میکنن برامون متشکر هستیم .

این کتاب رو من خیلی دوست دارم چون بهم گفت که سرسختی خیلی مهمه . اینکه توی مسیر موفقیت بتونم خوش بین باشم نسبت به اقدامات موثری که انجام میدم و اینکه سرسخت و باپشتکار باشم برای این مسیری که میخوام توش به موفقیت برسم . و من سعی کردم یه روانشناس خیلی سختکوش باشم . و هر روز و هر روز برای رویام تلاش کنم حتی اگر اتفاقات بد و افکار بد و احساسات بدی داشتن توی زندگیم رژه میرفتن .

کتابی که میگم حتی به من گفت که وقتی از اونچه که توش توانایی دارم وبهش علاقه زیادی دارم غافل نمیشم و توی اون مسیر حرکت میکنم احساس غرق شدن توی لحظه رو میتونم تجربه کنم . من متوجه شدم وقتی دارم کتابای روانشناسی میخونم این اتفاق برام میفته و برای اینکه احساس غرقگی یا همون غرق شدن توی کار و توی لحظه ام بیشتر بشه تصمیم گرفتم همیشه موقع کتاب خوندن صدای بارون توی گوشم پخش بشه و به هر کس دیگه ای که توصیه کردم هم دید که واقعا میتونه با استفاده از اینکار واسه یه مدت مشغول بشه و غرق بشه در کارش . آخه این غرقگی و مشغولی وقتی ذهنمون پر تلاطم باشه ازمون میتونه محافظت کنه .

کتابه به من گفت واسه معنای زندگی خودم وقت بذارم . مثلا از خدای خودم سپاسگزاری کنم بابت اتفاقات مثبت زندگیم . رابطه ای که با خدای خودم دارم رو قویتر کنم . اگر از نظر من سبک زندگی ارزشمندی هست که میتونم ازش تقلید کنم سعی کنم یادش بگیرم و پیاده کنم توی زندگیم . یاد بگیرم که طبق ارزشهای زندگیم پیش برم . اگر واسه ی من مهربونی کردن و محبت کردن به آدما ارزشمنده سعی کنم اینکارو بیشتر انجام بدم و خوبی کنم به آدما .

خلاصه که دوستای قشنگم

روانشناسی مثبتگرا با تحقیقاتی که کرده و تاثیراتی که تونسته بذاره روی افراد اومده و تا بهمون کمک نکنه رشد کنیم و شکوفا بشیم بیخیالمون نمیشه . بذاریم کمکش رو بکنه مگه نه ؟

آره ... بذاریم کارشو بکنه و شکوفا بشیم .

راستی یه تعریف کوچیک هم بخوام از روانشناسی مثبتگرا بدم اینه : رویکردی که به شکوفایی و بهباشیِ افراد و روابط و سازمان ها کمک میکنه .

گفتم سازمان ها ...

آره عزیز ... روانشناسی مثبتگرا واسه شکوفایی سازمان ها و افرادی که توی یک سازمان کار میکنن هم برنامه ها داره . جالبه مگه نه ؟