هوشِ بازیها
این عبارت شاید به گوش شما خوردهباشد اما این تازه شروع یک فرایند پرفرازونشیب برای سازندگان بازیها است، چراکه اولین استفاده ازهوشمصنوعی دربازی، به کمتراز80 سال پیش یعنی به سال 1952 در بازی دوز برمیگردد. بازیها روزبهروز به لطف هوش مصنوعی واقع گرایانه تر،قابل درکتر و شبیه به زندگی روزمره ما میشوند گویا خودمان دریک محیط فیزیکی درحال مبارزه و یا بازی هستیم و روشن است در سالهای پیشرو بازیهایی که از هوشمصنوعی خوبیبرخوردار نیستند به راحتی کنارخواهند رفت. بسیاری از قابلیتهای بازیها به لطف هوشمصنوعی ایجاد شدهاند که از آنها میتوان به شبیهسازی حرکات شخصیتها به حرکات واقعی اشارهکرد. در ادامه به بررسی مختصر 5 بازی و هوشمصنوعی آنها میپردازیم:
1. آخرین بازمانده از ما (THE LAST OF US)
شاید نام سریالی با همین عنوان به گوش شما خوردهباشد و یا حتی منتظر پخش آن در سال 2023 باشید، نکته جالبی که باید بدانید این است که این سریال، اقتباسی از یک بازی به همین نام است. آخرین بازمانده از ما، روایتگر یک بازی پساآخرالزمانی بعد از همهگیری یک بیماری قارچی است. بیماری ای که با تاثیر بر روی مغز افراد، آنها را به جنون و در نهایت تبدیلشدن به زامبی میکشاند. خط داستانی بازی، مربوط به دو فرد است که در جستوجوی درمانبیماری هستند و ژانری ماجراجویانه، ترسناک و مخفیانه دارد. دشمنان هریک اسم و فرهنگ متعلق به گروه خود را دارند. دراینبازی ارتباط بین دشمنان بسیار خوب است بهطوری که وقتی یکیاز آنها را میکشید بعد از گذشت چند ثانیه آنرا فراموش نمیکنند بلکه در مورد آن صحبت میکنند تا شما را پیدا کنند و انتقام بگیرند. اگر چراغقوه را بهسوی چشمان یکی از آنها بگیرید با باز و بسته شدن چشمان آنها واقعگرایانه بودن بازی به شما اثبات میشود که همهاینها به لطف هوشمصنوعی بازی است .همچنین هوشمصنوعی آن از یکسان بودن بازی در مراحل مختلف جلوگیری میکند بهطوری که باید در هر مرحله، از روشها و تجهیزات جدید استفاده کنید و بازی عاری از هرگونه الگو و روشی برای مبارزه است .که فضای بازی را جذاب کردهاست. آنها همیشه در واقعیترین و قابل باورترین حالت ممکن با شما مبارزه میکنند.
2. جنگل (THE FOREST)
داستان این بازی با یک آدم ربایی آغاز میشود، آدم ربایی ای که درست پس از سقوط هواپیمای یک پدر و پسر رخ میدهد و پسر دزدیدهمیشود . بازی پر از سرنخها و اطلاعات پیچیدهای است که شما را به یک کاراگاهواقعی برای پیدا کردن پسر تبدیل میکند. هوشمصنوعی آن بهطوری طراحی شدهاست که اگر شما درمکان مناسبی پشت درختها پنهان شوید و مانع حرکت دشمنان نشوید ، شما را نمیکشند اما بهخوبی شما را بررسی میکنند و با کوچکترین اشتباهی شما را خواهند کشت، آنها از تمام توانایی خود برای از بین بردن شما استفاده میکنند بهطوری که در تیمهای مختلف تقسیم شده و شلیک میکنند. شاید ایدهی بازی کمی کلیشهای باشد اما فرازونشیبهای بازی و سرنخهای آن سطحی نیستند و فضای خوبی را برای شما بهوجود خواهند آورد.
3. ترس 2 (FEAR 2)
نام کامل این بازی First Encounter Assault Recon است و توسط گروه Monolith طراحی و ساخته شدهاست. شاید در بسیاری از بازیها دیدهباشید که با پیشرفت مراحل، دشمنان هم قویتر و تکنیکی تر میشوند درست مانند این بازی، طراحی این بازی بهگونهای است که با گذر از هر مرحله ، هوشمصنوعی دشمنان، استراتژیها و تکنیکها تغیر کرده و شما باید از روشهای جدید برای پیروزی استفاده کنید. با انجام هر نوع حرکت و رفتاری در بازی، هوشمصنوعی بازی در ابتدا یاد میگیرد و سپس خود را با نحوه بازی شما تطابق میدهد. دشمنان شما در این بازی، درست مانند خودتان رفتار میکنند و تا حد توان از کشتهشدن خود جلوگیری میکنند و برای کشتن شما تلاش میکنند. هماهنگی وارتباط بین دشمنان دراین بازی، کمنظیر است. همه این موارد در کنار هم قرار میگیرند و یکی از درگیرکنندهترین و هیجانانگیزترینبازیها را بهوجود میآورند.
4. آرما (ARMA)
این بازی یکی از بهترین بازیها در بخش تیراندازی است و در سایر زمینهها نیز از ماشینها و ابزارها گرفته تا دقت بالای سلاحها، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. هوشمصنوعی این بازی، کیفیت بالایی دارد بهطوری که دشمنان در این بازی، صرفا موانعی برای ادامه روند بازی نیستند بلکه یک تهدید واقعی هستند حتی اگر هزاران متر از سربازان دشمن دور باشید، خطر ضربه به سرهمواره وجود دارد. این بازی قابلیت تنظیم درجه سختی در هوشمصنوعی اش را دارد .دشمنان مکان پنهانشدن خود را هوشمندانه انتخاب میکنند و پیشبینی حرکت بعدی هریک از آنها اصلا کار راحتی نیست بهطوری که تنوع بازی در مراحل مختلف باعث یکسان نبودن و جذاب تر شدن بازی میشود. قابلیتهای اینبازی، امکان شخصی سازی شدنرا دارند که این ویژگی برجذاب بودن آن خواهد افزود.
5. سلام همسایه (HELLO NEIGHBOR)
داستان این بازی در مورد همسایهای مشکوک است که صدای فریاد یک بچه از خانهی او میآید و شامل چند مرحله متفاوت است. هوشمصنوعی این بازی شامل 4 حالت است.
حالت : Idleدر این حالت، همسایه همهی کارهای روزانه خود را از جمله خوردن، خوابیدن، ورزشکردن و تمیز کردن خانه را انجام میدهد و بازیکن مخفیانه وارد میشود و به دنبال رموز خانه میگیردد.
حالت Haunt : کوچکترین تغییری در وسایل خانه، همسایه را از وجود فردی در خانهاش آگاه میسازد و همسایه به دنبال بازیکن میگردد . در این حالت همسایه نمیداند که شما دقیقا در کجا پنهان شدهاید بلکه با بررسی مکانهای احتمالی پنهان شدن بازیکن، متوجه میشود که احتمال قایم شدن فرد در کجا بیشتر است.
حالت Attack : از همان ابتدا همسایه به دنبال بازیکن است و هرکاری را انجام میدهد تا شما رو پیدا کند از بستن تمام درهای خانه گرفته تا گشتن تمام خانه.
حالت Offline : همسایه تلههایی را برای شما در خانه میگذارد مانند سطل های آب بالای درها، دوربینهای مدار بسته و درها و پنجره هایی که با ورقههای چوبی مسدود شدهاند.
استفاده ازهوشمصنوعی در بازیها مانند شمشیر دو لبه است، ممکن است آن را به شاهکاری بیهمتا تبدیل کند و یا برای همیشه آن را یک بازی شکستخورده جلوه دهد، البته در آیندهای نه چندان دور شاهد تغییراتی در بازیهای ویدئویی خواهیم بود که اکنون برای ما قابل درک و پیشبینی نیستند. به راستی سفر هوشمصنوعیِ بازیها به کدام مقصد خواهد رسید؟
منابع :
https://www.youtube.com/watch?v=bYlooODhkHw
https://www.youtube.com/watch?v=p4KqryLMseQ
با تشکر از همراهی شما???
مطلبی دیگر از این انتشارات
تولد یک تحول
مطلبی دیگر از این انتشارات
معرفی الگوریتم های ماشین لرنینگ با استفاده از scikit-learn
مطلبی دیگر از این انتشارات
ماشین لرنینگ در زندگی روزمره