پردازش زبان طبیعی (NLP)


از زمانی که کامپیوترهای اولیه با لامپ خلا پردازش میکردن تا ترانزیستورها تا الان ، شاید خیلی چیزها تو کامپیوترها عوض شده باشه اما چیزی که عوض نشد جدایی زبان کامپیوتر ها با زبان انسان هاست ، عملا زبان کامپیوتر ها صفر و یکی هایی هست که در فرایندهای منطقی تولید میشن ، اما زبان انسانها چیزیه مثل فارسی، انگلیسی و... درواقع چیزی که از ابتدا مشکل بوده برقراری ارتباط بین این دو بوده ، در واقع از اسمبلی تا جاوا و پایتون انسانها سعی میکردن با کمک اینها دنیای بین خودشون و کامپیوترها رو نزدیک تر کنن

اما هنوز صورت مساله باقی موند
یعنی هنوز بدون واسطه کامپیوترها نمیتونستن با انسانها رابطه داشته باشن

شاید اولین برخورد شما با کامپیوتر ، کار کردن با ویندوز xp بوده ، شما باید برای این که یه کار خیلی ساده مثلا تایپ یه جمله و چاپ اون باید به کمک رابط گرافیکی ، ورد رو انتخاب میکردین سپس با کیبورد تایپ میکردین و در نهایت با کلیک روی دکمه پرینت متن چاپ میشد ، در طی این فرایند شما از طریق کیبورد و ماوس و ... با سیستم عامل ارتباط برقرار میکردین و سیستم عامل با سخت افزار و سی پی یو ، این طوری نبوده که با زبان فارسی به سی پی یو بگید که من میخوام این متن رو تایپ شده داشته باشم
اما امروز قصه یه خورده فرق کرده ، مثلا امروزه چت بات هایی وجود داره که شما میتونیین باهاشون چت کنید ، این تفاوت رو تکنولوژی
nlp (natural language processing)
به وجود اورده ، در واقع nlp برای این به وجود اومده که ارتباط بین دنیای انسانها و کامپیوترها رو آسون تر کنه
اما کاربرد پردازش زبان طبیعی به همین جا ختم نمیشه ،
امروزه انسانها وقت زیادی توی شبکه های اجتماعی میزارن و علایق و دیدگاهی خودشون رو به اشتراک میزارن ، خب به وسیله nlp میتونیم این داده رو تجزیه تحلیل کنیم ، مثلا در توییتر به وسیله ان.ال.پی میتونیم بفهمیم چند درصد ادما فلان عقیده رو دارن وقتی که بتونیم دید خوبی از جامعه داشته باشیم تو خیلی جاها کاربرد پیدا میکنه مثلا الان نزدیک به انتخابات ریاست جمهوریه ، من به عنوان عضو ستاد یه نامزد میام تحلیل میکنم که چه عقایدی برای مردم مهمه و محور تبلیغاتم رو روی اونها قرا میدم
یا استفاده تجاری مثلا من توی شرکت تولید لوازم بهداشتی کار میکنم ، میام اکانت هایی رو که به اون محصولات بهداشتی علاقه دارن رو پیدا میکنم و لیست محصولات رو براشون میفرستم ، این طوری یه بازاریابی خوب کردم